Dagje Cultuur Pura Meduwe Karang en Hot Springs Panas Banjar

27 december 2017 - Tilburg, Nederland

Hi zoals jullie allemaal inmiddels weten is de dolfijnenjacht gisteren niet doorgegaan. Wel waren we zowat allemaal tegen 6 uur uit bed. Na deze tegenvaller hebben we een nieuw plan de campagne gemaakt en zijn we cultuur gaan snuiven. Eerst zijn we echter terug naar bed gegaan en boven verwachting heeft iedereen nog een paar uurtjes kunnen pitten.

Rond een uur of 10 was iedereen weer paraat, we hebben vervolgens hier de lunch nog gebruikt en rond de klok van 14.00 uur zijn we naar een tempel gegaan genaamd de Pura Meduwe Karang, deze grote tempel staat bekend om zijn grote standbeelden en gebeeldhouwde panelen. De tempel is typerend voor Noord Bali. er zijn opeenvolgende gespleten toegangspoorten en een stel van 2 symmetrische gedong, of paviljoenen. Het indrukwekkende hoofdaltaar eert de God die de grond bezit.Ook bij de schrijn van de zonnegod Surya en die van moeder aarde wordt geofferd opdat zij zorgen voor vruchtbare landbouwgronden.

Na dit bezoek zijn we gegaan richting de heilige bronnen van Banjar waaraan een geneeskrachtige werking wordt toegeschreven. De temperatuur van het water is 38 graden en heeft een sulfur ( zwavelzuur) gehalte van 25 %.

Hier heeft iedereen een tijdje rond gepoedeld ( behalve ik dan) vond het al warm genoeg... vervolgens hebben we op de terugweg geprobeerd wat groenten te scoren, wat niet echt lukte en een boel fruit, wat dan weer betrekkelijk eenvoudig is, De ramboutans zijn geweldig lekker, mango's zijn super en we hebben zowaar appels kunnen scoren voor Tieme.

Terug bij de villa hebben we weer genoten van een lekker klaar gemaakte maaltijd en daarna het inmiddels gebruikelijke ritueel van nog een keer zwemmen voor de kids en een ieder die wat voor zich zelf doet of niet. Poolen is ook populair geworden hier. Tieme krijgt inmiddels les en ook Jacqueline en Inge zijn aan het poolen geslagen. Doordat we relatief laat eten en de kinderen na het eten ook nog wat mogen aanklooien is het zo laat en vliegen de avonden voorbij.

1. Gerrit Tini.:
    28 december 2017
    Als het niet meer tegenzit dan wat tot nog toe op het pad komt zo wat. Ook heb ik je uitleg over de tempel tot mij door laten dringen , wie weet. Ja en dan weer een maaltijd voorgeschoteld krijgen en daarna zwemmen geweldig toch! 😃🌋🤗