Alesund Noorwegen

29 augustus 2023 - Ålesund, Noorwegen

Na een rustige zeedag zijn we vanochtend aangekomen in het stadje Alesund gelegen aan de Alensundet zeestraat waar de naam dus is aan te danken. In de 18e eeuw gesticht door een paar handelslui en na een sudderperiode uitgegroeid tot een stadje met toen 11000 inwoners. Die groei was te danken aan de enorme scholen kabeljauw die hier toen rondzwommen. In 1904 is de hele binnenstad in vlammen opgegaan. 750 houten huizen waren in no time weg en 10.000 inwoners dakloos. Met veel buitenlandse hulp ( met name van Kaizer Wilhelm) is de boel weer rap opgebouwd en deze architectuur heeft het stadje beroemd gemaakt. Wij zijn hier in 2012 ook al eens geweest toen we op pad waren met de Hurtigruten ( de Noorse postboot) Vandaag kwamen we aan in een kil en nat Alesund. Tegen de tijd dat we van boord gingen was het echter droog en de dag is geëindigd met een heerlijk zonnetje waarvan we op het dek nog een paar uurtjes hebben genoten. We hebben de 15 km wandelen weer vol gemaakt vandaag en zijn onder andere naar het hoogste punt hier geklommen wat je bereikt via een al redelijk steile weg hier doe begint in het park en vervolgens overgaat in ruim 400 treden om vervolgens van het prachtige uitzicht te kunnen genieten. Dat uitzichtpunt heet “ Fjellstua”

Weer naar beneden via een andere weg. We waren redelijk kapot, de jaren gaan tellen ! Maar we hebben het toch maar weer geflikt. De rest van de dag beetje rondgezworven door dit mooie stadje gelegen aan het zoveelste stukje prachtige Noorse natuur. Morgen zijn we in Bergen. Vanavond mogen we weer genieten van een denk ik prachtige show die gisteren ook al geweldig was. Net zoals de muziek overigens. Alles is Amerikaans getind en georganiseerd en dat merk je dus wel.