Akureyri

6 september 2023 - Akureyri, IJsland

zo, we zijn weer aan boord na een prachtige dagje door IJsland te hebben gereden. Vooraf hadden wij natuurlijk bekeken wat de kosten voor excursies aan boord van NCL zouden gaan worden. Net zoals bij de andere cruise maatschappijen zijn dit buiten all proporties  prijzen. De prijzen van IJsland excursies slaan echter alles. Er zitten zelfs excursies bij die opgeteld voor 2 personen bijna net zoveel kosten als een cruise het gaat helemaal nergens over. Wij hebben dus Akureyri gekozen om pad te gaan met Get Your Guide, de club waarmee we al zoveel positieve uitstapjes hebben gemaakt naar een heleboel mooie plekjes op deze aarde. Wij hebben natuurlijk gewacht totdat alle aankomst en vertrektijden bekend waren en hebben toen geboekt. Om 09.00 uur vanochtend zou er iemand van Iceland Bus Travel in rode jas bij de cruiseterminal staan en dat was ook zo. Toen bleek dat we gelukkig niet enigen waren die de excursie prijzen to much vonden. Bijna 2 volle bussen was de oogst van vandaag voor Get Your Guide. De gids bleek een knaap te zijn van 23 jaar oud ( leek wel 33) perfect Engels sprekend en een lekkere bak droge humor. Bovendien wist hij erg veel zo niet alles over zijn land, zijn cultuur en gewoontes te vertellen. Da’s altijd leuker  dan een droge verhaal-op-dreuner.

Onze eerste stop vandaag zou zijn de Godafoss watervallen, ofwel waterval van de goden genaamd. Dat weer te maken heeft met het feit dat op enig moment heel IJsland Christelijk zou gaan worden en nog steeds is ( Luteriaans ) en omdat daarvoor consensus moest worden bereikt met wat andere partijen was een “must” zo niet dan zou het hier net zoals in andere werelddelen uit zijn gedraaid op  een godsdienst oorlog. De man die met wat voorstellen kwam die de andere partijen wist te binden woonde in de buurt van deze waterval en vandaar de naam. Teminste dat is wat ze ons hebben verteld. Neemt niet weg dat het een mooie verhaal is en dat de waterval van een verbluffende schoonheid was.

Nadat we hier ons plaatjes hebben geschoten zijn we verder gegaan en onze volgende stop was een locatie met een soort van halve kraters die alleen hier en op Hawaï voor schijnen te komen. Het heeft te maken met de combinatie van water en lava dat naar buiten wordt gestuwd maar een soort van halve implosie geeft waardoor dit soort vreemd landschappen zijn ontstaan.

vervolgens op weg naar een lavameer, nou zijn er die wel meer maar geen die op water dreven. Door dat door de hitte stoompijpen werden gevormd en er door die pijpen onder grote druk water in combinatie met allerlei aardse zaken werden uitgespuugd is dit landschap ontstaan.

prachtige sculpturen door de natuur gemaakt en met een beetje fantasie kun je er van alles in zien.

Als laatste vandaag een bezoek gebracht aan een groot geothermisch gebied waar alle verschijnselen die hiermee gepaard gaan weer te bewonderen waren inclusief stoom spuitende hoopjes gesteente en pruttelenden modderputten en prachtige door allerlei mineralen gekleurde landschappen.

IJsland is 2,5 x Nederland in oppervlakte maar heeft slechts 400.000 inwoners waardoor het het dunstbevolkte land van Europa is. Ze maken gebruik van alles wat onder de grond zit en verwarmen hun huizen met aardwarmte en gebruiken elektriciteit die ze dezelfde energie en waterkracht natuur opwekken. 99,9 % van hun energie is groen. Onze gids vertelde on dat hij voor de warmte en elektriciteit 35-40 Euro per maand kwijt is.

Mooi land, ruw beetje onaards soms en mysterieus, maar dat maakt het juist aantrekkelijk.

Mooie dag dus vandaag…..

1. Golande:
    6 september 2023
    Wow , prachtige waterval, die een klein beetje op de horseshoe van de Niagara’s falls lijkt! En dan dat maanlandschap met al die stoom! Geweldig!
  2. Gerrit Tini.:
    6 september 2023
    Prachtig die watervallen en het landscap, komt Remon en mij bekend voor.
  3. Bep:
    6 september 2023
    In een woord geweldig en ook een mooi stukje geschiedenis 👍👌👍👌
  4. Remon:
    7 september 2023
    IJsland heeft inderdaad een bijzonder landschap. Mooi om de waterval terug te zien waar ik ook met papa geweest ben.
  5. Jose:
    7 september 2023
    Mooie ruwe natuur zo zie je dat nergens maakt het heel speciaal
  6. Marion:
    7 september 2023
    Wat een prachtige foto’s van een heel mooi apart landschap en waterval.
    En inderdaad met een beetje fantasie kun je allerlei dingen zien in de door de natuur gemaakte sculpturen.
    Liefs Marion