2 Juni Golden Gate Bridge maar dan meteen ook maar 6 keer !

2 juni 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag, was eigenlijk gisteren,want gisterenavond waren we gewoon te moe ( ik dan) om nog aan mijn volgende hoofdstuk te beginnen! Gisterenochtend om 4.00 waren we wakker zaten rechtop in bed door dat verdomde tijd verschil. Hadden wel prima gepit en van 21.00 uur tot 04.00 uur is toch wel een aardige ruk. Kopje koffie gezet, kopje thee voor Jacqueline en besproken wat we vandaag zouden gaan doen. Jacqueline eerst even naar de receptie geweest waar een aardige man zat die haar voorzag van alle gewenste informatie. Op de kamer even met elkaar besproken en het besluit genomen om van de luxe 2 daagse versie van de hop/on/of toer te nemen. Want daar zit onder andere in natuurlijk de hop-on en ook weer of natuurlijk en dan voor 2 dagen maar ook een night hop-on en weer of, 4 wandelingen met een gids en 1 uur fietshuur gratis, tenminste als je minimaal een uur huurt. Dat gaan we dus doen, ook omdat we ons gisteren gewoon kapot hebben gelopen hier in de heuvelachtige maar prachtige stad. De afspraak gemaakt dat we eerst de complete toer zouden doen omdat we dan een indruk zouden krijgen van de stad en waar we er dan uit zouden moeten gaan in de volgende ronde. Goed, op aan beveling van dezelfde receptionist bij Stan"s gaan ontbijten. Was prima en zien ze ons dus ook weer terug. Daarna op naar Union Square omdat we daar bij halte 6 op de bus zouden gaan stappen. Hebben we gedaan de financiele zaken afgewikkeld en krijgen we daar toch een rol behangpapier meer als "bewijs"gaat helemaal nergens over. Zal deze vandaag ( morgen dus in dit verhaal) op de foto zetten dan begrijpen jullie dat allemaal. Daar ging de bus, prachtig weer, dus boven op het dek in de openlucht en hartstikke druk al en dat om inmiddels 9.00 uur.koptelefoontje in en rijden maar. Nou we kunnen jullie vertellen dat er niet een stop is van de 20 waar we er nou per se uit zouden moeten behalve dan bij de Golden Gate natuurlijk en Fishermens Wharf dan. We rijden dus vanaf Union Square Ellis Street in en daar staat een Methodisten Church waar onder andere Will Smith een film heeft opgenomen ( The Pursuit of Happyness ) en ook Sister Act 2 is in deze kerk opgenomen. Daarna door Ellis street gereden en dat was een aardige confrontatie met de daklozen hier in SF, echt honderden meters lang aan beide kanten van de straat lagen de daklozen op een rijtje. Enfin net zoals iedereen rijden we er voorbij op weg naar de volgende stop en komen we bij Panhandle park, een park met een history waar je u tegen zegt want in dit park is beroemd geworden door de summer "67 ofwel de summer of "love".San Francisco was en is nog steeds de bakermat van de hippie bewegingen in die tijd die gewoon tegen alles waren, zich afzetten tegen de gevestigde orde ( waar heb ik dat meer gehoord) en protesteerden tegen de nutteloze oorlog in Vietnam in die tijd. Alles was Love in die tijd, LSD, Marihuana en alcohol gebruik waren net zo gewoon als een boterham met pindakaas maar vooral Love was het credo. De eerste grote muziek festivals werden georganiseerd en er werden liedjes gemaakt over SF. If you come to San Francisco be sure to where some Flowers in oor hair van Scott Mckensie was eer een van en werd een wereld hit. Daarnaast speelde in dit park Jennis Joplin, Jimmy Hendrix, De Who, Rolling Stones, The Mamma's & the Pappa's,Jefferson Airplaine, Otis Reding, the Byrds etc etc . Later is dit steeds groter wordende festival verplaatst naar Golden Gate Park waar we het nu even over gaan hebben. Dit park 4,1 vierkante Km groot is na Lincoln en Central Park in respectievelijk Chicago en NY, het meest bezochte park van de USA, 13 miljoen bezoekers per jaar. Wat echter het mooiste is, is het feit dat dit park uit het niets is gekomen. Het was alleen maar zand voor die tijd. De techniek is gebaseerd op irrigatie systemen uit Nederland.Begin 20e eeuw zijn er 2 molens neer gezet die voor de bewatering van het park zouden moeten gaan zorgen. Een ervan heet de Dutch Windmill en is inmiddels ook weer gerestaureerd. Bemesting van de grond gebeurde door de paardenshit in SF van de straten te scheppen en te mengen met het zand in het park, begonnen met niets, is het nu een prachtig park met miljoenen bomen en planten geworden. Vanuit Golden Gate Park richting GoldenGate bridge, en daar is ie dan in al haar glorie.Deze brug, geopend in 1937,tijdens de bouw zijn er 11 bouwakkers omgekomen en 19 gered door het net dat er onder was gespannen. in de eerste 70 jaar zijn er van deze brug 1300 mensen afgesprongen die een einde aan hun leven maakte. De kleur van de brug is gekozen omdat deze dan beter zichtbaar zou zijn in de vaak aanwezige mist. De brug is een dankbaar "slachtoffer "in films. Geen enkele brug is zo vaak ingestort als de Golden Gate. De lengte is 2737 meter, de breedte 28 meter en de hoogte 227 meter. Daarnaast is de diepte op deze plek meer dan 100 meter. Bij sterke wind kan de brug zomaar 7 meter (uitwaaien ) dus op en neer schommelen!!. Behoort nog steeds tot een van de grootste hangbruggen van de wereld en wordt een van de 7 moderne wereld wonderen genoemd. Je kunt er over rijden, wandelen en fietsen en dat gebeurd dan ook massaal. Tot zover de brug, aangekomen bij de brug hadden we over kunnen stappen op de bus naar Sauselito, hebben we niet gedaan, zouden we in  de middag wel doen. Wij dus verder met de bus op weg naar Fischermans Warf en voor de 2e keer die dag dus over de Golden Gate weer richting Nelson Square waar we jawel, onze eerste Frappucinno en Capuchinno hebben gescoord bij Starbucks natuurlijk. Hierna wat winkels bezocht en kreeg ik toch aardig last van mijn linkerbeen, zakte er om de zoveel meter onverwachts doorheen. Da's niet goed en niet lekker zeker niet in deze heuvelachtig stad en met wat nog komen gaat. Even rust misschien ? Dus wij weer in de bus en voor de 3e keer die dag over de Golden Gate. Tijdens deze bustocht hadden we overigens een stand-up comedian van een gids aan boord, was lachen. Over de brug aangekomen (na 30 minuten wachten) overgestapt op de bus naar Sauselito De weg naar en van de brug alsmede de weg van en naar Sauselito is een echte must do voor bikers hier in allerlei formats, gewoon, elektrisch of race fietsen, het barst ervan. Saucelito zelf is niet zoveel aan, leuke erg drukke badplaats zeg maar een net Valkenburg. Daar even de lunch genoten bij een Mexicaan, Jacqueline niet zo kapot van Cheviche met limoen gemarineerde rauwe vis. Ik dacht Jacqueline zuigt citroenen uit, houdt van vis, dus..... Fout! maar tortilla chips met verse guacamole en andere dips wel dus voor de lunch ok. Inmiddels kon ik zowat niet meer lopen en dacht ik dat dit wel een zou kunnen komen door de steunzolen ( jawel) die ik in mijn oorspronkelijk hardloopschoenen (want dat doe ik niet meer) had gedaan. Ik die dingen  eruit gesloopt en even kijken wat dit zou gaan doen. Terug met de bus naar de brug en dan ga je er eerst overheen om dan weer terug te komen da's dus 2 keer er overheen dan nummer 5. Daarna op de parkeerplaats weer overgestapt in de bus naar Fischermens Wharf en voor de 6e keer die dag over de Golden Gate. aangekomen bij de Wharf eruit gestapt wat rondgelopen en wat gedronken.Besloten om niet met de evening drive op pad te gaan a, omdat ik er geen zin in had ( moe) en b, het zou toch nog niet donker zijn..... Daar de hop-on stopte om 17.00 ( wat wij niet wisten) met openbaar vervoer richting Union Square gegaan. Het lopen ging al wat beter maar uit veiligheid maar een knieband gekocht. Zijn bij een restaurantje gaan eten vlak bij hotel, Cesario's was een leuk klein zaakje waar erg goed gekookt werd. Daarna naar hotel waren we rond 21.00 uur, op bed geploft en geen zin meer om te schrijven. Genoeg geweest, morgen gaan we fietsen, wandelen over de brug en op het eind van de dag na de lunch Union Square en omgeving nog even verkennen en ons dan opmaken voor vertrek uit SF

1. Jules&Claudia:
    3 juni 2018
    We kunnen dit verhaal gewoon als reisgids meenemen als we nog eens een keer die kant uitgaan 🤣
  2. Bep:
    3 juni 2018
    Zo , als jullie nog een job zoeken dan is reisgids echt geknipt voor jullie 😄 met de toe gevoegde foto’s helemaal af . Echt genieten.
    Broertje wel wat rustig aan met je been hè ! 😘😘
  3. Marianne:
    4 juni 2018
    . mooie plaatjes wel veel wandelen , dat hout je fit geniet ervan maar dat doen jullie.Kees goed dat je een knieband gekocht hebt ,dat helpt goed . liejfs
  4. Gerrit Tini.:
    4 juni 2018
    Wat een lang verhaal en de GG kunnen jullie wel dromen. Ook nu weer mooie foto's en daar helpt het mooie weer ook bij.