05-02-2020 Dag op zee richting de Falkland Eilanden

14 februari 2020 - Port Stanley, Falklandeilanden

Het is nu een uur of 5 in de namiddag en Jacqueline is ff sporten. Vandaag hebben we een volle dag op zee. Het weer is fantastisch, zonovergoten en weinig wind en dus ook lage golven. Het schip gaat met een vaartje van rond de 35 km per uur door de golven heen.

Het is wel kouder geworden, uit de wind in het zonnetje nog prima vertoeven in de wind wordt het wat lastiger.

Morgenvroeg gaan we aan land bij Port Stanley, de hoofdstad van de Falkland eilanden. Deze eilanden horen bij Engeland zijn autonoom maar worden defensief en economisch bijgestaan door het Verenigd Koninkrijk.

In 1982 is daar nog dispuut over geweest tussen Argentinië en de UK en is er een korte oorlog geweest waarbij toen nog honderden doden aan Argentijnse kant en en enkele tientallen doden aan Engelse kant zijn gevallen. Naast deze betreurenswaardige aantallen zijn er nog zo’n dikke 2500 gewonden gevallen. De aanstichter van de oorlag was Argentinië, althans het toenmalige regime dat met deze actie de aandacht van de werkelijk problemen in eigen huis af wou leiden.

De eilanden hebben rond de 3000 bewoners, er zijn daarbovenop nog eens rond de 1500 militairen gestationeerd en er zijn meer dan 1.000.000 pinguïns in 5 variaties aanwezig op deze eilanden. Er zijn geen bomen, het is een kale koude winderige vlakte, niets om oorlog over te voeren....

De pinguïn kolonies trekken nog al wat toeristen en die komen natuurlijk allemaal in het relatief korte seizoen hier naar toe. Het onstuimige weer laat dit de rest van het jaar niet toe.

Morgen zullen er 3 schepen zijn is ons verteld, naast de Zaandam met een kleine 1500 passagiers, ook de Norwegian Star die ons al een tijdje volgt met naar schatting rond de 2000 passagiers en nog een kleiner schip waarvan we de naam nog niet  kennen.

Bij elkaar gaan er dus rond de 4000 mensen aan land, dus meer dan er aan inwoners zijn. De paar pubs die er zijn zullen uitpuilen en de toeristenshops zullen overuren draaien.. wifi is hier niet gratis bij een kop koffie, daar moet je een Eurootje of 8-9 voor neertellen en maar afwachten of het dan ook gaat werken. We zullen zien.

Wij gaan in ieder geval op onze eerste grote excursie naar de pinguïns hier, gaan met een 4wheel drive door onherbergzaam gebied en en zullen onder de indruk raken ( althans dat is ons beloofd) van de massaliteit van de levensgemeenschap van deze grappige beesten. Mensen die er zijn geweest hebben er geen spijt van gehad volgens de cruise director van de Zaandam !!

Het wordt dus kouder en de dagen worden langer, na Port Stanley nog een tot anderhalve dag op zee en dan zijn we op onze plaats van bestemming, de reden dat we hier zijn... volgens de lezingen die we inmiddels hebben gevolgd zou het ijs en weder dienende een prachtige belevenis moeten gaan worden tenminste als het niet mistig is en of regent. We zullen het gaan zien, eerst maar eens even bij de pinguïns op bezoek.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bep:
    14 februari 2020
    Woh wat een verhaal en foto’s om stil bij te worden. Prachtig hoor . Ik ga gauw verder met de andere verhalen van jullie mooie trip ! 👌👌
  2. Jules&Claudia:
    Eindelijk weer contact...
    FF lezen..
  3. Loek:
    14 februari 2020
    Eindelijk weer een prachtig verslag geniet ervan
  4. Marianne:
    14 februari 2020
    fijn om weer iets te lezen , van jullie reis
  5. Gerrit:
    Schitterend Kees en Jacqueline
  6. Gerrit Tini.:
    15 februari 2020
    Zo en nu de verhalen en foto's in alle rust lezen. Prachtig in één woord.