Van Ushuaia Argentinië naar Punta Arenas Chili

16 februari 2020 - Puerto Aysén, Chili

Van Ushuaia naar Punta Arenas

Nadat we gisteren weer terug zijn gekeerd aan boord, heb ik lekker in het zonnetje ( onder het dak van het overdekte zwembad )liggen pitten.

Rond een uur of 3 in de middag zouden we gaan vertrekken. Dat gebeurde ook, echter de kapitein melde ons wel even dat we een compasswing manoeuvre zouden gaan maken. Dat hield in dat dit grote schip zou los komen van de wal en in de baai een draai van 360 graden  zou gaan maken. Dit allemaal  om het magnetische veld van het kompas te testen. Schijnt een in de zoveel tijd te moeten gebeuren. Spectaculair om mee te maken. Daarna wij op weg naar Beagle Channel waar we doorheen varen op weg naar onze eerste stop in Chili. Het was jammer dat we niet wat langer in Ushuaia konden blijven, was een leuke stad waar we nog wel wat tijd hadden kunnen doorbrengen. Helaas, bye bye Argentina... Iedereen had het naar zijn zin gehad, we hadden echter wel een paar zieken binnen onze club. Marian was niet lekker ( en moest vandaag op een grote ( en dure) excursie en Leo voelde zich ook niet lekker. Inmiddels weten we dat ze allebei weer wat opgeknapt zijn en hun programma hebben hervat.

Rond  de klok van 6-7- uur in de avond zouden we op deze Valentijnsdag een paar prachtige gletsjers passeren en dus zorgden wij dat we op tijd buiten stonden om dit natuurschoon voorbij te zien komen. Niet alleen dit stuk was prachtig om te varen, het hele Beagle Channel is een aaneenschakeling van natuurschoon. Maar goed, tegen kwart over zeven moesten we naar binnen want het was weer gala-avond en dus opgedoft om 20.00 uur aan tafel met onze buurtjes waar we ook eens een foto van zullen gaan maken ( vanavond) ..

Lekker gegeten en lang zitten kletsen, daarna nog een kwartiertje show gezien en de avond afgesloten met Henny en Herman een ander leuk stel wat we hebben leren kennen hier aan boord.

Vanochtend om 09.00 zouden we arriveren in Punta Arenas, onze eerste Chileense stop, we hadden gehoord dat je hier met een kabelbaan omhoog zou kunnen en dan naar beneden wandelen. Alles bij elkaar een uurtje of 2-3 zoet mee, dan nog even door het stadje dwalen en dan zou de dag er wel opzitten dachten wij.

Dus, zogezegd zo gedaan, wij bij de eerste groep die met een shuttlebus naar het centrum gingen, daar bij de info gevraagd of de kabelbaan open was, was zo, en wij dus een taxi geregeld die ons daarnaartoe bracht. Daar aan gekomen beetje krakkemikkige boel en dames die geen woord Engels spraken, gelukkig liep er net een soort van gids rond die mountainbike afdalingen verzorgde en die vertelde dat het wandelpad naar beneden slecht aangegeven is. Wij besloten toen om dan maar naar boven te gaan, daar even rond te wandelen en daarna weer terug te gaan. Met de taxi hadden we geregeld dat die ons weer op zou komen halen om 12.00 uur. Was al betaald, dus spannend, maar hij was er dus gewoon.

Die kabelbaan wordt opgestart, wat al een attractie op zich was en wij uiteindelijk naar boven, begint het een partij te regenen en komen we dus doornat boven aan, daar niks te zien, mistig, winderig en nat...Dus maar weer terug naar beneden. Daar aangekomen staat er een hele groep van het schip te wachten om naar boven te gaan en met gidsen naar beneden te lopen. Een paar mensen haken af en met een daarvan hebben we een tijdje zitten kletsen ( Italiaanse) terwijl we onze jassen en broeken drogen bij de fiks lekker snorrende houtkachel.

Om stipt 12.00 uur staat onze taxi met een chauffeur die ons onder het zingen van Bee Gees hits weer naar het centrum stuurt. Daar aangekomen stappen we uit, zeggen gedag en lopen de winkelstraat in. We schrikken ons kapot, alle gevels zijn dichtgetimmerd met hout of stalen platen en of rolluiken die ook allemaal zijn volgekladderd met leuzen ( die wij niet begrijpen natuurlijk). Het geeft een beetje een onveilig gevoel en willen hier zeker niet in de avond rond struinen, gaat ook niet gebeuren want dan zijn we al weer weg.

Wij op zoek naar de markt en craft market, hadden wel een beetje honger gekregen en dus op zoek naar een restaurant.  We vonden er eentje die wel leuk leek, was binnen veel groter dan gedacht en hadden ook goede wifi !.

Zat vol met Amerikanen die allemaal de BBQ schotel voor 2 bestelden( foto) een hele berg vlees, en dat terwijl die gasten net zoals wij elke dag een ongelofelijke keuze aan ontbijt, lunch en diners krijgen. Wij zouden het niet weg krijgen maar die 75plussers werken het allemaal gewoon weg, niks geen. Doggy bag ( kan ook niet hier) nee gewoon weg.

Wij hebben het simpel en “klein” gehouden.Daarna op weg naar de markt en craft markt die beiden niets voorstelden. Hebben besloten terug aan boord te gaan, dus busje terug genomen, aan boord kopje thee genomen, potje Skibo en filmpje gekeken.

Rond de klok van 21.00 vertrokken we weer, we zaten natuurlijk inmiddels al met onze diner partners aan de avonddis ( beloofde foto gemaakt) en daarna nog even met Henny en Herman een borrel gedronken. Om 23.00 begon de Indonesische show. De bemanning bestaat bijna helemaal uit Indonesiers en die mogen een keer per cruise een avond verzorgen. Moeten ze natuurlijk wel regelen dat de hele handel aan kant is en weer klaar staat voor de ochtend. Vandaar dit rare tijdstip, wij dus even gekeken en niet onder de indruk zijnde van de kwaliteit ons bedje opgezocht....

We krijgen 2 dagen op zee of beter gezegd op de Chileense Fjorden met af en toe een stukje op de Stille Oceaan omdat een gedeelte van de fjorden nog niet in kaart is gebracht.

We gaan slapen en zijn op weg naar Puerto Chacabuco

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bep:
    18 februari 2020
    Mooie natuur weer , blijft boeien. Ook het weer spreekt boek delen en geeft ook hier weer mooie plaatjes . Over de gezellige etentjes zal ik maar niets zeggen , zichtbaar lekker 😉😋 je reis verslag blijft interessant Kees 👍👍
  2. Marion:
    18 februari 2020
    ik hoop dat jullie geen moeite hebben om terug te keren naar de "gewone" wereld met al dat moois dat je nu ziet en alles wat je nu ervaart. Je zult wel een paar dagen nodig hebben om een en ander te laten bezinken.
    Maar oh, wat een prachtige dingen heb je gezien. Geniet deze laatste dagen met volle teugen een tot snel. Liefs Marion
  3. Golande:
    19 februari 2020
    Tussen onze activiteiten door lezen we de verhalen, mooi , mooier, mooist! Geniet er nog van!
  4. Gerrit Tini.:
    19 februari 2020
    Geweldig verhaal en zeer mooie fjorden foto's.
  5. Jose:
    19 februari 2020
    Wat een verhaal weer en topje foto s gr jose