Van Aysen naar Castro Chili

19 februari 2020 - Castro, Chili

We zitten inmiddels weer aan boord van de Zaandam, liggend in de Aysen Fjord in Chili het haventje hier heet Puerto Chacabuco en we moeten hier weer tenderen ( weet je nog wel ?) om aan wal te komen. De reis hier naar toe ging door prachtige fjorden en gedeeltelijk over soms best wel hevige stukjes van de Pacific Ocean. Ik had al verslag gedaan van de soms hevige golfjes op de avond van de 16e februari. De nacht viel mee, in de ochtend om 08.00 uur zouden we aankomen bij een prachtige gletsjer.

De ochtend van de 17e werden wij wakker tegen 8 uur terwijl we rond de klok van 7 er ook al even uit waren geweest. Toch nog even ingedut en toen moesten we “haasten” om die gletsjer niet te missen. Dat was achteraf niet nodig geweest want we vaarden er niet voorbij maar zijn een fjord ingevaren om deze prachtige gletsjer Tempanos genaamd  te mogen bewonderen. Moet het nog even checken, maar volgens omstanders hadden onze specialisten aan boord gezegd dat deze gletsjer een dikke 400 km lang zou zijn.

Kom ik dus nog ff op terug. Nadat we “uitgekeken” waren op deze gletsjer is de Zaandam gedraaid en zijn we de fjord uitgevaren en weer verder richting Chacabuco gaan varen over best wel woelige fjorden. Het weer is mistig, koud, guur, veel wind en af en toe regen. Na het ontbijt tijdje liggen lezen, spelletjes en af en toe gewoon stilletjes genieten van het landschap dat voorbij kruipt.

In de middag na een presentatie geweest over onze laatste 2 stops, Puerto Montt en San Antonio. De laatste plaats is onze disembark plek en daar gaan we dus het schip verlaten en pitten we nog 1 nacht in Santiago voordat we weer richting Hollanda gaan.

Haast gebruikelijk geworden daarna is : potje Skipbo, wijntje, filmpje, douchen, dineren, borrelen en slapen....

Gisterenavond op onze laatste gala-avond aan boord, waren we weer op de Pacific beland en ging het aardig op en neer, golfjes van een meter of 5 lieten zich toch wel een beetje voelen. Dat zou duren tot een uur of 2 afgelopen nacht. Dat hebben we niet meer gemerkt.....Vanochtend rond 08.00 zouden we aankomen in Chacabuco en dat was door onze stipte Kapitein weer prima georganiseerd. Wij dus ff na achten richting ontbijt en de eerste mensen gingen al van boord . De omgeving zou prachtig moeten zijn maar daar zagen we vanochtend geen barst van. Het was donker, koud en het regende... niet echt veelbelovend.

Maar ja, we moesten op zoek naar wifi en ff aan land is ook gewoon lekker. Wij dus van het schip af en al gauw hadden we met een hele groep een zogenaamde Taxi Collectivo te pakken, dat wil dus zeggen een busje waar een man/ vrouw of 11 ingepropt kan worden en deze bracht ons voor 500 pesos de man ( 0,60 ) naar Aysen een plaatsje een km of 12 hiervandaan. Chacbuco is een gat met nog geen 1000 inwoners dus daar is niet veel te beleven, zeker niet met dit weer. Terwijl we wegrijden zien we de Norwegian Star binnen varen ( hebben we meer gezien) en dat betekent dus dat er toch weer een massa wordt losgelaten op die kleine plaatsjes hier langs de Chileense fjorden. Enfin wij richting Aysen, de rivier Aysen over via de inmiddels tot nationaal monument uitgeroepen brug gereden. De brug zou volgens ingewijden een  kopie moeten zijn van de Golden Gate, alleen wat kleiner dan. Dat tweede klopt zeer zeker en voor het eerste moet je een beetje fantasie hebben, echter een beetje lijkt ie er wel op.

Enfin Aysen bleek een leuk plaatsje te zijn met allerlei winkeltjes, je moet je niet laten misleiden en denken dat het een arme boel is hier, want als je goed in de winkels rondkijkt zie je dat ze werkelijk alles maar dan ook alles bij de hand hebben. Maar voor wat betreft de etalering van een en ander is de tijd een beetje veel stil blijven staan.

Jacqueline heeft een paar sjaaltjes kunnen scoren voor het buitensporige bedrag van € 11.00 ( 3 stuks) we hebben een goede bak koffie op bij een klein cafeetje met uiteindelijke goede wifi. Ik heb gelukkig weer wat verhalen kunnen plaatsen en foto’s up kunnen loaden. De verhalen staan misschien net niet op de goede volgorde dat komt omdat ik die in notities maak en dan vervolgens kopieer naar Reislogger waneer we internet hebben.

Zelfde geldt voor de foto’s en de plaatsen van de foto’s sommige plaatsjes komen in het bestand van Reislogger niet voor, en dan neem ik de eerstvolgende plaats maar.

Maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Vanavond rond 17.00 varen we uit en daar maken we denk ik een paar prachtige foto’s van, het is inmiddels prachtig weer geworden en ik ben bijna klaar met mijn verhaal, ga zo ff de boel in onze hut gooien en dan lekker in het zonnetje zitten. Dat is al weer een paar weken geleden.... de komende dagen richting Santiago wordt het alleen maar beter, de korte broek kan weer aan denk ik..

Gisterenmiddag nog even doorgebracht op het achterdek genietend van het zonnetje, beetje wisselvallig verder maar wat we hebben gehad hebben we gehad niet waar ? . Ronde de klok van 17.00 werd het vertreksein gegeven en vetrokken we van Chacabuco richting Castro waar we nu in een cafeetje zitten te mailen, schrijven, koffie te drinken met een Dulce de Letcho gebakje, nou ja gebakje...

Het landschap bij vertrek was schitterend en hebben we natuurlijk vast gelegd. Morgen (vandaag dus) zouden we aankomen rond de klok van 08.00 uur en weer vertrekken rond de klok van 22.00, dat is teruggebracht naar 17.00 in verband met het weer.

Castro in een eiland waar 150 kerken op zijn gebouwd voornamelijk door de jezuïeten, zijn dus druk geweest die jongens en je zou dit eiland een echt Jansen eiland kunnen noemen. Het is hier druk, mooi weer voor de verandering en ook weer kleurijk. We hebben op De PLaza die in elk stadje aanwezig is een kerk ontdekt helemaal gemaakt van hout. Ook van binnen mooi kerkje, van buiten geel, afgetimmerd met gele golfplaten. Veel meet dan die 150 kerken bezoeken is hier niet te doen. Dus gaan we vanmiddag terug naar ons schip om lekker op het achterdek in het zonnetje te gaan liggen. Even bijkomen en opwarmen, ik heb mijn polo weer aan, dat is sinds Montevideo niet meer gebeurd.

Vanavond richting Puerto Montt, de hoofdstad van dit gebied met een kleine 300.000 inwoners is zeker interessant en er is een shopping mall. Dat beloofd dus weer wat.

Het wordt steeds warmer en het einde nadert.....

1. Inge:
    19 februari 2020
    Het einde nadert inderdaad, bizar hoe snel dat is gegaan vanuit hier gezien dan:) Geniet nog lekker even van die laatste dagen en te gek mooie natuur daar!
  2. Bep:
    19 februari 2020
    Ja wat vliegt de tijd zeg. Voor je het weet zijn jullie weer terug. Dus nog effe kekker genieten hoor.
    Maar wat is je allemaal mooi zeg 😍😍
  3. Gerrit:
    19 februari 2020
    Fantastische verhalen Kees en mooie foto’s.
    Het is net een leuke tv serie. We kijken steeds
    uit naar de volgende uitzending.
  4. Hans en Marian Tuerlings:
    19 februari 2020
    Wat hebben we weer genoten van jullie geweldige verhalen en prachtige foto's. Weer hartelijk dank dat we weer met jullie op reis mochten.(in gedachte) Een hele goede terugreis gewenst.
    groetjes
  5. Marion:
    19 februari 2020
    Wat ik nu op de foto zie noem ik toch echt wel luxe tenderen! Wij hebben het tenderen ook meegemaakt op cruise maar zo luxe als jullie bootje eruit ziet nou dat was bij ons toch wel anders. Leek toen meer op een grote roeiboot!!! (lichtelijk overdreven natuurlijk, maar toch). Dat was ook de reden dat ik tenderen niet geweldig vond van de cruises maar het hoorde erbij als je iets meer wilde zien.
    Lijkt me een geweldige ervaring om door een fjord te varen en op die manier de gletsjer te kunnen aanschouwen. Wat een moois allemaal. Liefs Marion
  6. Marianne:
    20 februari 2020
    JA het einde komt in zicht ,maar jullie kunnen terug kijken op een geweldige vakantie, en mooie fotos.geniet nog wel van alles liefs
  7. Gerrit Tini.:
    Prachtige natuur daar.
  8. Jules&Claudia:
    20 februari 2020
    We lezen in ieder geval dat het meer dan de moeite waard is geweest. Voorlopig uit gegalaad... Het wordt tijd dat ik jullie huis ga op/verwarmen...
  9. Loek:
    20 februari 2020
    Nou Kees straks je vaarbewijs gaan halen een mooi jacht kopen en varen maar de weidewereld in
    Geniet er nog ff van en thuis kun je uitrusten van een mooie prachtige reis