Van Oban naar Fort William & Tirindrish House B&B

24 september 2018 - Fort William, Verenigd Koninkrijk

Jullie hebben wel in de gaten denk ik dat de wifi hier niet echt geweldig was ( in Oban).We zitten nu inmiddels in Tirindrish House, een B&B op een prachtige locatie vlak bij het plaatsje Bean Bridge. Ook hier is de Wifi Kl..... dus ik maak mijn verhaal hier nu einde dag, maar kan het waarschijnlijk morgen pas plaatsen.... waar was ik gebleven, oh ja , Dat plaatsje  ligt weer op een kilometer of 10 voorbij Fort William.

Fort William is een klein toeristisch plaatsje met een dikke 10000 inwoners en “ leeft” van de hoogste berg in Schotland en Engeland genaamd de Ben Nevis, deze berg is een dikke 1300 meter hoog en er ligt meestal sneeuw, nu ook. Het is een uitdagende berg waar het weer snel kan omslaan en er komen dan ook nog geregeld mensen om het leven hier die de onherbergzaamheid van deze hooglanden onderschatten. Er gaat geen weg naar de top, het is dus een kwestie van klimmen als je hier naar toe wil en dat kost je naast een boel energie en tijd waarschijnlijk ook het leven als je niet goed voorbereid bent. Dat zijn we niet en daarom gaan we dat dus dan ook niet doen. De weg van Oban naar Fort William was overigens prachtig om te rijden, het ene loch na het andere gleed voorbij. We hebben echt kleine smalle weggetjes binnendoor gereden en het was gewoonweg prachtig om te doen. Aangekomen in Fort William nog even informatie ingewonnen bij het toeristen bureau en daar inderdaad te horen gekregen dat er geen wandelingen op de Ben Nevis zijn voor amateurs. Wel kunnen we bij de Nevis Range met een kabelbaan omhoog naar een Ski gebied vanwaaruit je een tweetal wandelingen kunt maken naar prachtige uitzicht punten. Dit is overigens het enigste skigebied in Schotland en Engeland en ook de enigste kabelbaan in het land.

Zo gezegd zo gedaan, wij omhoog naar 650 meter, als je dit vergelijkt qua hoogte met de Europese Skigebieden, dan is het een lachertje. Het was er echter stervenskoud, zonnetje kwam en ging en we hebben tijdens wandeling 1 een flinke bui gehad en dat was dus echt guur en koud te noemen.Teruggekomen hebben we een warm drankje op in het restaurant en zijn we daarna aan wandeling 2 begonnen. Het was echt de moeite waard. We zijn toch wel een uurtje of 2,5 aan het klimmen en dalen geweest. Daarna weer met de kabelbaan naar beneden gegaan. Nog even in Fort William rondgezworven waar we zowaar onze traditie om in elk land een kerstboom decoratie te scoren recht hebben gedaan. Gelukt dus. Daarna op weg naar onze B&B waar we nu zitten en ik mijn verhaal aan het schrijven ben. Vanavond gaan we een paar km verder op in een pub eten. Schots Pub Food vanavond dus. Morgen een lange rit voor de boeg...

1. Golande:
    24 september 2018
    De waterspiegelingen spreken mij zeer aan! Mooi mooi mooi! Kan niet anders zeggen!
  2. Loek:
    24 september 2018
    Inderdaad prachtig land met veel afwisseling zowel natuur als het weer
    Geniet er samen van hopelijk ook met zon
    Gr loek
  3. Mieke:
    Écht schitterende plaatjes!!
    Prachtig!!!
    Met recht een land om gezien te hebben!!
    Geniet nog van de mooie natuur, en hopelijk met eveneens mooi weer!!
    Eet smakelijk in de pub, en voor morgen, goede en wederom mooie reis.
  4. Bep:
    24 september 2018
    Echt geweldig natuur en gevarieerd weer , foto’s spreken voor zich 👍🏽👍 en de 🎄zal zeker dit jaar extra met jullie kerstboom decoratie er uit springen na die 2 jaar niet thuis te zijn geweest met Kerst . En kunnen jullie onder het genot met een drankje heerlijk terug meimeren naar al die mooie plekken waar jullie zijn geweest 🎅🏽🤶🏼🍷🥃🍷🎅🏽🤶🏼
  5. Marion:
    24 september 2018
    Zo, het was de moeite waard om op de doto’s te wachten. Ze zijn prachtig.
    Ik begrijp wel dat Schotland zeer de moeite waard is.
    Geniet en blijf foto’s maken! 😉😘
  6. Gerrit Tini.:
    25 september 2018
    Geweldige mooie foto's en die kou hoort erbij!
  7. Jules&Claudia:
    25 september 2018
    Wordt dus een echte wandel vakantie..
    Volgens mij moet Jacq nog een das en een paar handschoenen scoren..