Van Oban naar Fort William & Tirindrish House B&B

24 september 2018 - Fort William, Verenigd Koninkrijk

Jullie hebben wel in de gaten denk ik dat de wifi hier niet echt geweldig was ( in Oban).We zitten nu inmiddels in Tirindrish House, een B&B op een prachtige locatie vlak bij het plaatsje Bean Bridge. Ook hier is de Wifi Kl..... dus ik maak mijn verhaal hier nu einde dag, maar kan het waarschijnlijk morgen pas plaatsen.... waar was ik gebleven, oh ja , Dat plaatsje  ligt weer op een kilometer of 10 voorbij Fort William.

Fort William is een klein toeristisch plaatsje met een dikke 10000 inwoners en “ leeft” van de hoogste berg in Schotland en Engeland genaamd de Ben Nevis, deze berg is een dikke 1300 meter hoog en er ligt meestal sneeuw, nu ook. Het is een uitdagende berg waar het weer snel kan omslaan en er komen dan ook nog geregeld mensen om het leven hier die de onherbergzaamheid van deze hooglanden onderschatten. Er gaat geen weg naar de top, het is dus een kwestie van klimmen als je hier naar toe wil en dat kost je naast een boel energie en tijd waarschijnlijk ook het leven als je niet goed voorbereid bent. Dat zijn we niet en daarom gaan we dat dus dan ook niet doen. De weg van Oban naar Fort William was overigens prachtig om te rijden, het ene loch na het andere gleed voorbij. We hebben echt kleine smalle weggetjes binnendoor gereden en het was gewoonweg prachtig om te doen. Aangekomen in Fort William nog even informatie ingewonnen bij het toeristen bureau en daar inderdaad te horen gekregen dat er geen wandelingen op de Ben Nevis zijn voor amateurs. Wel kunnen we bij de Nevis Range met een kabelbaan omhoog naar een Ski gebied vanwaaruit je een tweetal wandelingen kunt maken naar prachtige uitzicht punten. Dit is overigens het enigste skigebied in Schotland en Engeland en ook de enigste kabelbaan in het land.

Zo gezegd zo gedaan, wij omhoog naar 650 meter, als je dit vergelijkt qua hoogte met de Europese Skigebieden, dan is het een lachertje. Het was er echter stervenskoud, zonnetje kwam en ging en we hebben tijdens wandeling 1 een flinke bui gehad en dat was dus echt guur en koud te noemen.Teruggekomen hebben we een warm drankje op in het restaurant en zijn we daarna aan wandeling 2 begonnen. Het was echt de moeite waard. We zijn toch wel een uurtje of 2,5 aan het klimmen en dalen geweest. Daarna weer met de kabelbaan naar beneden gegaan. Nog even in Fort William rondgezworven waar we zowaar onze traditie om in elk land een kerstboom decoratie te scoren recht hebben gedaan. Gelukt dus. Daarna op weg naar onze B&B waar we nu zitten en ik mijn verhaal aan het schrijven ben. Vanavond gaan we een paar km verder op in een pub eten. Schots Pub Food vanavond dus. Morgen een lange rit voor de boeg...