Halifax Nova Scotia

31 augustus 2024 - Halifax, Canada

Zo, we hebben onze wandeling ervoor vandaag weer opzitten en deze keer deden we dat in Halifax Nova Scotia in Canada. Gisteren hadden we een volle zeedag die overgoten was met zonneschijn. heerlijk geluierd op het zonnedek, lekker de lunch gehaald en rond een uurtje of 4 nog even heer lijk op het achterdek in de zon gezeten. in de avond zijn we bij Jasmin Oosters gaan eten en terwijl we zaten te wachten nog even gesproken met een Amerikaans echtpaar, nota bene opgegroeid en woonachtig in Boston die over een paar weken ook nog even een  Cruise over de rijn gingen maken vanaf Amsterdam naar Boston. Na het diner nog even gekeken naar wat creatieve uitspattingen van die gekke Amerikanen. vervolgens genoten van een prima show in het theater hier. Hierna gewoon lekker naar bed want… de klok ging een uurtje vooruit want in Canada Nova Scotia is het 5 uur vroeger dan bij ons. We kregen dus kort nachtje temeer omdat we voor dat we van boord zouden mogen gaan eerste langs de douane van Canada zouden moeten en onze E-visa en paspoorten te voorschijn moesten halen. In eerste instantie was dit nog vroeger gepland maar gelukkig was dit nu op 08:00 gezet. Het plan was dus eerste langs die jongens en daarna ontbijten en van de boot af. Die zou om 09:00 uur vrij gegeven gaan worden.

Zo gezegd zo gedaan, wij om half8 eruit, naar dek 6 waar de controle zou plaats gaan vinden en daar aangekomen mochten we in de bar nog even wachten, om 8 uur ging de deur open en mochten we naar binnen en werden we weer neergezet aan een andere tafel. Jacqueline ging erop af met de vraag hoe lang nog?? En kunnen we niet vast ontbijten ? Dat kon dus, wij dus weer aan het ontbijt een daarna weer terug. Nog steeds geen beweging. Wij waren ondertussen aangeschoven bij een Engels echtpaar waar we een heel leuk geannimeerd gesprek meer hebben gehad. Hij was gepensioneerde Boeing piloot en zij was en is nog steeds een zanglerares klassieke muziek op prive scholen.

Ze was ook wel een in Den Bosch wezen zingen en kon het regeltje : ik heb genoeg gegeten, in perfect Nederlands uitspreken. Na daar nog eens ruim een uur te hebben gezeten kwam ineens de boodschap dat we van boord konden gaan en dat er geen controle modig was behalve dan voor een zootje Chinezen en een clubje Mexicanen, althans dat dacht ik. Wij dus in de rij om naar buiten te gaan, werden nog even opgehouden bij de uitgang maar uiteindelijk zetten we voet aan wal in Halifax. De stad dankt haar bestaan aan haar ligging aan een van de grootste en diepste ijsvrije natuurlijke havens ter wereld. Toch nog ruim een halfmiljoen inwoners. We hebben een wandeling gemaakt door Halifax, behoorlijke steil de bergen op en op de terug weg via de Harbor-walk terug gelopen en ondertussen genoten van het prachtige weer en alles wat hier op de vrije Canadese Zaterdag  te doen en te zien was. Halifax, al in 1749 gesticht als een militaire basis voor de Britten en een handje vol kolonisten. Op de heuvel Citadel Hill genaamd is nog steeds een fort gevestigd dat je kunt bezoeken en waar elke dag om 12.00 uur nog een kanon wordt afgeschoten om die tijd te herdenken. Enfin mooie dag, mooi weer, vriendelijke mensen, kerst Halifax gescoord natuurlijk en ook Jacqueline heeft weer een afgeprijsd item of 2 kunnen scoren.

4 Reacties

  1. Marianne:
    1 september 2024
    Weer vaste grond onder je voeten ,en verder ,Canada ontdekken.
  2. Marion Van laarhoven-Raynor:
    1 september 2024
    Klinkt allemaal heel goed en relaxed.
    Raar is dat ik in Halifax gewoond heb. Ik weet er niet veel van maar wel dat we er waren met meters sneeuw voor de deur. En nog een paar kleine herinneringen maar ja ik was ook pas 5 jaar oud!
    Leuk dat je daar geweest bent. 😊
  3. Inge:
    1 september 2024
    Mooi daar! Geniet ervan. En Marion dat wist ik niet. Wat bijzonder!
  4. Gerrit en Tini:
    1 september 2024
    Jacqueline en Kees, wat hebben jullie het weer naar je zin en ook hier weer allerlei mooie indrukken opgedaan.