Van Erongo gebergte Ai Aiba Painted Rock Lodge naar Twyfelfontein , Twyfelfontein Country Lodge

18 oktober 2019 - Kunene, Namibië

Op het moment van schrijven zitten wij buiten onder een parasol

In de schaduw. We hebben net een duik genomen en zitten bij te komen van onze wandeling hier bij de tekeningen in het gebergte van Twijfelfontein. Dit stuk hier met tekeningen ( het zijn eigenlijk uitgekraste figuren in het zachte gesteente)is opgenomen op de lijst van Unesco als werelderfgoed. De tekeningen zijn gemaakt door de San ( bosjesmannen weet je nog?) en zijn meer dan 6000 jaar oud. We arriveerden hier rond half een en besloten na het inchecken dat we die vlakbij gelegen wandeling zouden gaan doen, ook al is het hier 40 graden! De weg hier naar toe was redelijk tot goed, todat we het laatste stuk opgingen ( 67 km) dat was echt verschrikkelijk, ben een paar keer gestopt om de armen ff rust te geven. We zijn ook wat Authentieke San dorpjes voorbij gereden en bij een daarvan was een soort van souvenier / craft markt en klederdracht presentatie. Daar ook even gestopt om wat plaatjes te schieten. Ondertussen is Jacqueline weer een beetje bijgekomen, hitte en wandeling was iets te veel van het goede, gaan we dus niet meer doen.

Morgen naar Palmwag, waar we twee nachten zullen blijven. Hier maar eentje ( genoeg).

Even terug naar de vorige Lodge in Erongo, Ik had al verteld dat het een prachtige lodge was, echter zeer zakelijk en koud gerund, volgens ons dan. Het gedrag van het management riekte een beetje naar appartheid.

De hele bediening rust op een man, Reagan een heel aardige keihard werkende Namibier. Hoe vol de tent ook zit de blanke managers steken geen poot uit, ( na later bleek allebei geboren in Namibie bij welgestelde blanken) verklaart overigens al een boel.

Wij zagen het met lede ogen aan maar zeiden er niets van.

Totdat het volgende gebeurde : gisterenavond, Wij waren op weg naar de lodge vanuit het dorp toen we ingehaald werden door een groep van een stuk of 6 /7 BMW’s X3, die als een gek achter elkaar aan over die stoffige wegen scheurden waarbij nummer 3,4,5 etc etc niets meer zagen net als wij vanwege het stof. Levensgevaarlijk dus. Bij de lodge aangekomen stond heel het spul daar voor een verfrissing. Wij lekker bij het zwembad gelegen en om een uur of zeven terug voor het diner. Ondertussen was het gaan onweren en regende het een beetje. Voor de BMW’s te gevaarlijk en dus kwamen die terug, bleven dineren en slapen mooie dag dus voor de Lodge. Reagan moest alles alleen doen voor de reguliere gasten en dat waren er een stuk of 30, niet te doen dus, hoe hij ook zijn stinkende best deed. Op een gegeven moment werd er voor dat blik BMW rijders een waar arsenaal aan mensen en materiaal tevoorschijn getoverd. Het was werkelijk schandalig en een minachting van de reguliere gasten. De andere gasten zeiden niets, maar de gebaren en blikken waren duidelijk. Ook wij hadden niets gezegd totdat mevrouw de manager onder het passeren van onze tafel vroeg of we het naar onze zin hadden, dat had ze nou niet moeten doen vertelde ik haar en heb haar voor een cent of5 meegegeven. Later die avond is ze met haar echtgenoot bij ons geweest en hun oprechte excuses aangeboden. Wij zagen per direct verbeteringen en vanochtend kwam Reagan naar ons toe om ons te bedanken. Het had in ieder geval effect gehad en hij zal zien wat er van overblijft. Reagan vertelde ons ook dat het

de instelling is van alle Namibiers om appartheid niet te vergeten maar wel als geschiedenis te zien, dat het geen zin heeft dit op te rakelen maar gezamenlijk vooruit te gaan. Wat ik helemaal onderschrijf overigens. We kregen een excuses borrel aangeboden en Corne ( de echtgenoot) vertelde dat de BMW EXPIERIENCE werd aangeboden voor ruim €4500 per persoon, 10 dgn rondscheuren over de gravelwegen van ZA en NAM.

Auto’s zijn gloednieuw maar mogen helemaal aan gort worden gereden! Wat een wereld, hier werken mensen 18 uur per dag voor een habbekrats en worden tegelijktijd auto’s van een ton in de prak gereden just for fun.

Morgen naar Palmwag....wifi is niet best hier, dus weet niet of het lukt met de foto’s

1. Golande:
    18 oktober 2019
    Ja voelt niet lekker hè? Wij hadden precies hetzelfde in Namibië en Zuid Afrika! Blanke managers met te veel invloed en te onderdanig zwart personeel! Wij hoopte dat we het voor deze hardwerkende mensen een beetje goed hebben kunnen maken met royale fooi! En de andere ( BMW lui) moesten zich diep schamen...... enfin geniet nog van de rest!
  2. Bep:
    18 oktober 2019
    Ongelofelijk wat een verhaal bijna niet voor te stellen dat men zich zo opstelt .
    Pas een beetje op met die hitte hoor !!
    Gr Bep
  3. Inge:
    18 oktober 2019
    Rustig aan daar, 40 graden... Vreselijk zo'n opstelling... Daar word ik ook hier een beetje stil van. Op naar het volgende weer en we zien de foto's wel weer tegemoet komen.
  4. Gerrit Tini.:
    19 oktober 2019
    Wij sluiten ons aan bij de vorige reacties. Maar kijk vooruit!