Dubbel gevaccineerd op reis met de Holland America Line

2 september 2021 - Tilburg, Nederland

Hallo allemaal, dat is weer een tijdje geleden, en wat voor een tijd! Wij waren in 2020 net op tijd terug van onze gedenkwaardige reis naar Antarctica. Ons Schip de Zuiderdam waar we mee op reis zijn geweest naar Antarctica is nadat het vanaf Santiago terug was gevaren naar Argentinië getroffen door een Corona uitbraak aan boord met 4 doden als gevolg.  Het hele schip inclusief gasten en bemanning heeft destijds een week of  8 rondgedobberd met een totale  quarantaine aan boord voor alle gasten. We hebben dus destijds wel “geluk” gehad. Voor zover je van geluk kunt spreken. Iedereen die we kennen is wel op een of andere manier in aanraking geweest met dit rampvirus dat onze aardbol verwoestend heeft veroverd. Zelf hebben we ook te maken gekregen met dit virus,. Jacqueline behoorlijk heftig en ik heb het ervaren als een “gewone’ griep… nou ja gewoon…Het leven gaat echter gewoon verder met of ondanks Corona waarvan ik denk dat het op het einde van de rit een beheersbaar blijvertje zal blijken te zijn. ( mijn persoonlijke mening overigens)

Onze reislust en de nimmer stoppende behoefte om alle moois van de wereld te willen bekijken en dat dan graag in de vorm van een redelijke relaxte omgeving (wat een cruise en zeker met de HAL ) nou eenmaal is, hebben ons doen besluiten om met het eerste het beste schip dat uit zou gaan varen mee te willen gaan. Dat is dus deze trip geworden, een reis die ons gaat brengen van Venetië ( start en eindpunt) naar al het moois wat het Middellandse zeegebied ons kan brengen. We gaan vliegen op 12 september aanstaande, diezelfde dag gaan we aan boord van de Eurodam met aan boord een bezetting van 70% ( Corona regels ). Iedereen aan boord heeft zijn 2 vaccinaties gehad, maar toch hanteert men nog een mondkapjes plicht in de  liften, theaters en bij het betreden van de restaurants aan boord. Gelukkig hoeven we die dingen niet op aan tafel :-) dan zouden we immers al dat lekkers missen wat de HAL ons voor gaat zetten  aan boord……..

Het zal een reis met hoogste aandacht van de HAL zijn, dit is de eerste Cruise die weer gaat varen na de lockdowns in heel Europa

We gaan de volgende route afleggen, op een aantal plaatsen zijn we 2 dagen, op de meest een dag. Dus in de ochtend van boord, dagje rondkijken en in de avond weer lekker relaxed op het schip.

We gaan van Venetië naar Kroatië ( Zadar, Hvar) , Montenegro ( Kotor), Argostoli, Cephalonia , Souda , Rhodos,  Mikonos, Piraeus , Athene ( allemaal Griekenland) Vervolgens cruisend langs de eilandengroep de Dardanellen. Vervolgens richting Turkije waar we gaan naar Istanbul,  Kusadasi. Dan gaat de trip verder naar Sarande ( Albanië) om daarna weer aan te leggen in Dubrovnik, Korkula en Rijeka ( Kroatië) We zetten de reis vervolgens voort naar Koper ( Slovenië) om te eindigen in Venetië waar we dan 2 dagen zijn een ook deze stad met een bezoek mogen vereren.

Ik had eigenlijk gedacht geen verhalen  te gaan schrijven over deze reis maar de bijzondere tijd waar we in leven en de nog niet te voorspellen dingen die we allemaal mee zullen gaan maken die gerelateerd zijn aan dit Corona tijdperk, moeten toch voor het nageslacht worden vastgelegd. Of niet dan ? Daarnaast moet ik natuurlijk ook gewoon eerlijk zeggen dat ik het leuk vind om te doen. De reis zo per dag beleven dat je een verhaal met plaatjes erbij kunt vertellen, zorgt er ook voor dat de belevenissen in je geheugen worden gegrift, zo lang onze toch op leeftijd komende hersencellen dit toe laten natuurlijk.

Enfin, de aftrap is gemaakt, vanaf de 13e september gaan wij jullie weer vermoeien met onze avonturen.

Graag tot dan dus……

1. Gerrit Tini.:
    2 september 2021
    Dat ziet er uit als een mooie reis. Wij wensen jullie een geweldige reis toe en wij zien uit naar je (jullie) reisverslag
  2. Mieke:
    2 september 2021
    Is echt geen vermoeien!!!
    We kijken er naar uit!!
    Maar voor jullie beiden, een hele mooie reis, en geniet weer van a naar de mooie dingen die jullie gaan zien!!!
  3. Inge:
    2 september 2021
    Haha je kan het niet laten en das niet erg. Fijn dat we zo kunnen meegenieten van (o)pa en (o)ma:)
  4. Gerrit:
    2 september 2021
    Weer leuk Kees. Het gaan vast weer mooie verhalen worden.
    Hartelijke groeten uit Zuid Frankrijk
  5. Thea:
    2 september 2021
    Mij vermoei je er niet mee kijk er reikhalzend naar uit. Veel plezier en enjoy maar dat zal wel lukken.
  6. Bep:
    2 september 2021
    Nou broer ik vind het helemaal geen straf zoals je weet en zal weer steeds zitten popelen en uit kijken naar jullie verhalen en mooie foto’s.
    Geniet er weer samen van en wij met jullie mee . Het duurt nog even maar al vast een goede reis gewenst.
  7. Jose:
    2 september 2021
    Zie er naar uit om de mooie verhalen voorbij zien komen veel reisgenot
  8. Ria jansen:
    3 september 2021
    Fijn dat jullie weer een mooie reis kunnen gaan maken.
    Geniet ervan.
  9. Loek:
    3 september 2021
    Kees en Jacqueline fijn dat je weer een verslag gaat maken zodat we zelf ook de reis mee kunnen beleven
    Velen plaatsen die jullie gaan bezoeken hebben we heel lang geleden ook bezocht dus extra fijn om het opnieuw te be te leven
    Geniet ervan Groetjes Loek en Jose
  10. Hilliante:
    3 september 2021
    Wat weer mooi geschreven Kees en de nuchterheid…I love it.

Ik wens jullie een fijne reis toe en kijk uit naar de mooie verhalen. Lieve groet ook aan Jacqueline
  11. Hans en Marian Tuerlings:
    5 september 2021
    Jacqueline en Kees hartelijk dank dat we ook deze reis weer met jullie mogen beleven. Geniet er samen van. Ook wij zijn heel benieuwd naar jullie reisverslag en ons vermoei je er niet mee, maar we vinden het juist heel leuk dat we ook op deze reis weer op plaatsen komen waar we nog nooit zijn geweest of ooit zullen komen.
    Groetjes Hans en Marian.
  12. Marion:
    10 september 2021
    ik miste al iets dacht ik en ja hoor, geen bericht doorgekomen (of heeft het bij de spam gezeten die manlief meteen verwijderd!).
    waarom niet schrijven Kees, je vindt het erg leuk om te doen en wij vinden het weer erg leuk om alle avonturen te kunnen lezen en te genieten van de foto's.
    Vanaf hier dus een heel fijne tijd en geniet van alles. Marion xx