Drake Passage 12-13-02-2020

14 februari 2020 - Ushuaia, Argentinië

Drake Passage en de route naar Ushuaia Argentinië.

Zoals ik gisteren al heb verteld, zijn we eerder vertrokken vanuit Antarctica, huiswaarts richting Zuid-Amerika.

De kapitein heeft gelijk gehad, Drake Passage was een beetje ruwer dan we gewend zijn maar met wat houvast aan de leuningen aan boord konden we prima van de ene plek naar de andere komen. Het kan hier echt heel anders zijn en spoken met hoge golven en veel wind. Gelukkig hebben we onze gewoonte van “goed “ weer op deze trip weten vast te houden.

Je moet zo’n zeedag wel doorkomen met elkaar, je hebt mensen die kunnen de hele dag lezen. Daar ben ik en samen met mij ook wat andere mensen veel te onrustig voor.

Ik heb dus net als gisteren een uurtje gesport en om 12.00 uur hadden we afgesproken om een potje te tafeltennissen ( de heren ) en de dames zouden een potje gaan Rumi Kuppen. Zo gezegd zo gedaan. In de middag was er een presentatie over de plaatsen waar we nu op aan koersen en dat zijn Ushuaia en Puerto Williams waar we vanmiddag rond een uur of drie-vier aan zullen gaan komen. Daar moeten de papieren in orde worden gemaakt en kunnen we verder richting Ushuaia. Daar zijn we dus vanavond al ( resultaat van eerder vertrekken op Antarctica) en kunnen we rond de klok van 20.00 aan wal om de benen te strekken en een wifi locatie op te gaan zoeken.

Hopelijk vinden we die, dan kan ik eindelijk onze avonturen delen en als het een beetje meezit ook wat beeldmateriaal.

Terwijl ik dit zit te typen, varen we langs de steeds mooier wordende kust met langzaam opklarende luchten richting het Beagle Channel het kanaal vanaf de kaap dat ons richting Ushuaia gaat brengen en later naar Punto Arenas in Chili. Zoals ik al een beetje verteld heb geloof ik, is het plaatsje Ushuaia de meest zuidelijk stad van de wereld, hiervandaan vertrekken veel expedities naar de Zuid-Pool en is het ook een foerage stadje voor de permanente   Expedities op de Zuid-Pool. Het plaatsje heeft 80.000 inwoners en natuurlijk tal van toeristische attracties. Zoals het treintje naar het “einde” van de wereld. Dat is waar het hier namelijk om draait, het einde van de wereld. Vanochtend om 08.00 hebben we Kaap Horn “gerond” de punt van Zuid-Amerika en de plek waar de Pacific en Atlantische Oceaan elkaar “vinden” Deze beruchte plek vanwege zijn onvoorspelbare stromingen en winden heeft ervoor gezorgd dat in de roemruchte geschiedenis van de zeevaart hier rond deze plek honderden schepen zijn vergaan. Als we vanavond die plek vinden waar we kunnen internetten, zijn onze avonturen als Nederland ontwaakt te lezen en kunnen wij morgen met een gerust hart wat verkenningen gaan doen in en rond Ushuaia, als dat niet lukt, moeten we het morgenvroeg gaan proberen en dan zal er van Ushuaia verkennen niet veel terechtkomen denk ik. We vertrekken morgen om 15.00 uur alweer naar Punta Arenas, dus weinig tijd hier op de 14e!Maar goed, ff afwachten dus maar. Je kunt hier ook naar Tierra de Fuego National Park onderdeel van Patagonië, wat een prachtig natuur gebied is in de punt van Zuid-Amerika, voor 90% in Argentijnse handen en voor 10% in Chileense. Jammer dat we hier maar zo weinig tijd hebben. We gaan er nog wel het een en ander vanaf het schip van zien met prachtige besneeuwde toppen en gletsjers waar langs zullen varen.

Dit verhaal en de plaatjes die erbij horen komen later wel weer.

1. Golande:
    14 februari 2020
    WoW, hier ook allemaal overweldigend op de vroege vrijdagochtend! Haast te veel om ineens in ons op te nemen!
    Wat een adventure!!!! Inderdaad , lange dagen op zee die gevuld moeten worden lijkt ons, maar zeer zeker de moeite waard! En net zo als bij het vliegen, zeggen we altijd, je moet er wat voor over hebben om iets te zien en ergens te komen!
    In een woord” prachtig”.
    Hier ook veel storm geweest, geen schade aan jullie huis.!
    Geniet nog met volle teugen( maar dat is wel duidelijk) ! X ons.
  2. Loek:
    14 februari 2020
    Als je vaart moeten er ook een keer golven bij komen vlakke zee is er zelden
    Zolang de glazen op tafel blijven staan is het vol te houden
    Maar dat jullie genieten van de prachtige natuur staat buiten kijf
  3. Marion:
    14 februari 2020
    Nou, dat was de moeite waard om er eens goed voor te gaan zitten!
    ik blijf zeggen Kees, je moet/kunt ook van deze reis weer een mooie bundel maken.
    Ik denk dat we mogen zeggen dat we ons vereerd moeten voelen dat jij zelfs het bekijken van Ushuaia uit zou stellen, vergeten zelfs, om de verslagen door te sturen. Nou weet dat het een feest is om ze allemaal te lezen. Liefs Marion
  4. Jules&Claudia:
    16 februari 2020
    He he... Eindelijk bij gelezen...