Aan Boord 31-01- 01-02- en Montevideo 02-02-2020

2 februari 2020 - Montevideo, Uruguay

Op het moment van schrijven van dit verhaal hebben we onze eerste nacht op het schip er al weer op zitten.

De avond van de 30e januari zijn we op ons gemak terug gegaan naar het restaurantje wat we gevonden hadden de dag hiervoor. Zeker na die ongelofelijk zware lunch tijdens onze tour door BA waren we voor niets anders in dan een lichte salade en een glaasje wijn.

Zo gezegd zo gedaan, daarna nog lekker een stukje gewandeld door de zwoele avondlucht van BA.

Moe en voldaan ons bedje opgezocht. We kwamen er toen wel achter dat we onze fleece vesten in de bus hadden laten  liggen. Maar hopen dat ze checken en de dag erop de vesten mee zouden brengen als we naar het schip gebracht zouden worden.

Gelukkig bleek dat de volgende dag ook het geval te zijn.

Op 31 jan dus op tijd uit de veren, even lekker ontbeten en vervolgens de koffers klaargemaakt voor vertrek naar de Zaandam. Was een beetje proppen allemaal en de organisatie was een beetje weg...maar het is gelukt en gelukkig hoeven we er niet ver mee te sjouwen.

De bus was natuurlijk stipt op tijd en zoals gezegd met onze vesten..... De koffers in de bus en op weg naar de haven waar de Zaandam lag te wachten.

het inchecken van de bagage ging heel snel, de incheck procedure bij onszelf, duurde wat langer omdat er een zenuwachtige jongedame zat die blijkbaar nieuw was en dacht dat de afgifte datum van onze paspoorten de expiratiedatum was......

Enfin, loste zich allemaal vanzelf op. terwijl we zaten te wachten op onze beurt om in te checken kennis gemaakt met een aardig stel uit de buurt van Nijmegen, zouden we later die dag nog een paar keer tegen komen.

Een uurtje na het inchecken de koffers binnen gekregen, uitgepakt en alles zijn plaatsje gegeven. Een koffer was missing, bleek later bij de receptie te staan omdat het kofferlabel met onze naam erop, eraf was gevallen of gescheurd. In ieder geval weer terecht...

Eerst even gebruik gemaakt van de lunch ( overweldigend aanbod weer) maar wij hebben het gehouden bij een salade.....en wat sushi ( straf)

De dag verder gevuld met het schip verkennen...... S’avonds gegeten in het restaurant waar je normaal moet reserveren maar waar wij een free-sitting hebben geboekt. Met andere woorden je komt waneer je wilt en krijgt een tafel voor 2 tenzij je aangeeft bij andere mensen te willen zitten, Shared Dining noemen ze dat. Waneer je de. tafel voor 2 vraagt zit je nog redelijk dichtbij andere mensen, maar dan kun je beslissen wel of geen gesprek aan te gaan. Gisterenavond naast een Amerikaans stel gezeten uit New Jersey, leuk koetjes en kalfjes gesprek gehad.....

Om 21.00 naar de eerste show aan boord geweest, was prima, daarna even naar de bar en daar zat ons stel uit Nijmegen, hij beetje blauw als een aap maar leuke en niet vervelende verteller...

Tot een uur of 12 vol gehouden, wij naar onze hut en door de vele indrukken van de dag was het moeilijk om in slaap te komen. Is uiteindelijk toch nog gelukt.

Voor die tijd natuurlijk alle informatie verzameld en die jongens van de HAL slaan echt overal een slaatje uit. Wifi aan bood kost 200 Euro voor de reis en dat vinden wij nogal wat. We gaan het zo maar eens proberen.. Ik schrijf mijn verhaal, sla het op en zodra we ergens verbinding hebben gaan we uploaden. Iedereen op de hoogte gebracht.....

Onze eerste nacht aan boord doorgebracht, na moeilijk in slaap te komen om 8.30 uur wakker geworden, ontbijtje genuttigd en vervolgens nog een paar uurtjes BA ingegaan.

Vlakbij de haven was nog een stukje van BA wat we niet hadden verkend de afgelopen dagen.

Hier in de omgeving van de haven is ook het centraal station, omgeven door straatverkopers van van alles en nog wat.. en mensen die hun oude rotzooi willen / moeten slijten.

Aansluitend weer een prachtig park met daarin een nationaal monument voor de gevallen soldaten en en in het bijzonder die van de Falkland Oorlog tussen Engeland en Argentinië 1982. Hier staat ook een soort kopie van de Big Ben die is geschonken door Engeland.

Enfin lekker een paar uurtjes rondgestruind, kopje koffie bij Starbucks en afscheid genomen van deze prachtige stad. Vanmiddag lekker op dek in het zonnetje, lekker lunch, verhaaltje getikt en wat gelezen en muziek geluisterd, kortom vakantie.

Vanavond varen we uit, we gaan op weg, eerste stop Montevideo..... we zijn op weg naar Antarctica....

Zondag 02-02- 2020

We zijn inmiddels aangekomen in Uruguay Montevideo, het is bloedheet, zitten binnen bij de Mac, Wifi, Koude coke en water.

Gisterenmiddag heerlijk op het dek liggen zonnen, we hebben de safety drill gehad, kostelijk om te zien hoe mensen zich dan gedragen en dan is het nog maar een oefening !!

Daarna lekker gegeten in ons restaurantje, showtje gepikt ( Tango & Gaucho dansers show) glaasje wijn, filmpje in de hut en lekker slapen.

Vanochtend op tijd eruit, we lagen al voor anker in Montevideo, op pad, fietsen gehuurd en nu zijn we op pad fietsend door en langs de stranden van Montevideo.

Dus nu even de gelegenheid om te uploaden bij de Mac, krijgen jullie ook al een stukje van Montevideo te zien....

Vanmiddag moeten we weer om 15.30 aan boord zijn, varen we verder laatste stop voor de overtocht naar de Falkland Eilanden....