Waterberg Plateau Lodge & Rhino Drive

28 oktober 2019 - Waterberg Plateau National Park, Namibië

De plek is fantastisch te noemen, wat een uitzicht en wat een weg hier naar toe.

Was eigenlijk wel klaar met die zogenaamde gravelwegen hier en daar zag het ook naar uit. Wij na het ontbijt vanuit Etosha over prachtige wegen richting  Waterberg Plateau Park. In de verte zagen we een verkleinde versie van de Tafelberg in Kaapstad opdoemen.  Deze Waterberg is 50km lang, 16km breed en 200 mtr hoog. De waterberg heeft zijn naam gekregen doordat in het zuidoosten van deze berg bronnen ontspringen. Doordat ook wolken soms niet over deze natuurlijke barrière heen kunnen komen, lossen deze hun water( regen) en heeft dit als gevolg dat dit een mooi stukje natuur is aan de rand van de Kalahari dessert. Het reservaat Waterberg Park herbergt daardoor een grote verscheidenheid aan wild, gevogelte en planten. Waaronder de zeldzame neushoorn’s. In dit park zijn een 3 tal verblijfplaatsen gehuisvest, te weten : Waterberg Wilderness Lodge, Waterberg Valley Lodge en de Waterberg Plateau Lodge, waar wij zitten. Daarnaast is er nog een camping plaats.

De weg hier naartoe was vanaf de mooie teerweg, 28 km over een praktisch onberijdbare weg, die op het laatst ook nog eens stijl omhoog liep.

Daar heeft men op deze plek met een fenomenaal uitzicht 8 chalets gebouwd, die er prachtig uitzien, alles hebben wat nodig is , alleen geen airco, maar een ventilator.

Het warme water wordt op hout warm gestookt ( foto) en het dak is van stalen platen gemaakt, het is hier dus warm en in tegenstelling tot de afgelopen dagen, koelt het hier nauwelijks af. Bij de receptie slechte ontvangst, spreken echt slecht engels, wisten niet dat we 2 dagen kwamen, ook niet dat we een Rhino tocht hadden geboekt. Uiteindelijk allemaal goed gekomen. Wij ons geïnstalleerd en een duik ( nou ja duik) in ons prive badje genomen. Nou ja privé, later op de dag kwamen we er achter dat hier op deze berg honderden Rock Dassies zitten die lekker uit ons bad komen drinken, hele families komen hier voorbij, klimmen in bomen, over rotsen etc etc. Jacqueline is hier niet zo blij mee, dus regelmatig ff wegjagen die hap. Vanochtend werd Jacqueline er wakker van omdat ze op ons dak aan het rollebollen waren.

Er staan 8 van deze chalets hier en in theorie kunnen er dus 16 mensen aan het diner en ontbijt zitten. Tamelijk exclusief in dat opzicht, maar daar heb je het dan wel zo’n beetje mee gehad. De plek is geweldig en once in a lifetime... Vanochtend heb ik een van de wandelingen gemaakt die uitgezet zijn( nou ja uitgezet ? ) kwam af en toe een bordje tegen en het was behoorlijk klauteren en klimmen, goed dat Jacqueline niet mee is gegaan. Na een tochtje met een paar mooie uitkijkpunten na dikke 2 uur weer terug op lokatie.

De rest van de dag luieren ( ben ik niet zo goed in) lezen en om 16.00 worden we opgehaald voor de Rhino drive, we zijn benieuwd wat dat gaat worden. Daarna douchen en dineren en morgen naar onze laatste plek, kijken of we daar nu eens een goede verbinding kunnen krijgen om alles up te loaden.....

Inmiddels hebben we de rhino drive gehad en die was geweldig. Geweldig omdat we zowat op die beesten werden gezet. Het is ook eigenlijk niet het “jagen” van rhino’s zoals je dat in het Etosha  park doet. Daar moet je net als in Tanzania in de Serengetti of Tarangire park het geluk aan je zijde hebben om die beesten tegen te komen op het moment dat je daar bent en die beesten je pad kruisen.

In de prive reservaten en daar is Waterberg Wilderness er een van is een apart stuk van het reservaat gereserveerd voor rhino’s  en deze worden ook nog eens constant in de gaten gehouden door een klein team om er voor te zorgen dat ze niet worden gestroopt voor de kostbare hoorn. Omdat ze in de gaten worden gehouden, weten ze ook precies waar ze zijn om elk moment. Naast de locatie is Waterberg Wilderness dus ook een garantie voor het spotten van Neushoorns. Wij hadden die rhinodrive dus ook geboekt van tevoren om zeker te zijn en met ons alle anderen die in onze lodge zaten en dus een van de 8 Waterberg Plateau lodges bezet hadden. Wij dus met 10 man in een open truck die steile helling af en later ook weer op. Het reservaat in waar we als snel de gebruikelijke dieren spotten, geen spanning meer, overkill aan wild. Maar.... na een goed uur, kwamen we dus bij een plek waar de rhino’s wel te verstaan,,, witte, alhoewel ze helemaal niet wit zijn. Het verschil tussen een witte neushoorn en een zwarte is de lengte van de hoorn, zijn bouw, maar vooral zijn bek. Een witte eet nl gras en heeft daardoor een brede bek ( wide) en daar is een verbastering van white op ontstaan ,is niet mijn verhaal maar van de gids hier en zit een kern van waarheid in.

De zwarte eet struilen en ander aan bomen groeiend groen en heeft dus een spitsere bek. Daarnaast is de witte rhino goedaardig en benaderbaar en de zwarte is boosaardig en gevaarlijk van nature. Logisch dat ze ons dus de witte soort voorschotelen. Hoe het ook zij, het was geweldig, wat een prachtige beesten en wat hebben we een boel prachtige plaatjes gemaakt. We hebben later nog een zonsondergang  borrel gehad, leuke conversatie met een stelletje Zwitsers die ook bij ons zitten. Waren pas laat terug op de lodge en wij eerst douchen en daarna “dineren”

Het diner wordt vanaf 19.00 geserveerd zegt men, echter, ze wachten tot iedereen er zit en dan gaat het los.. Dus iedereen moest wachten tot wij er waren en het serveren kon beginnen. Zoals eerder gezegd, de plek is geweldig !!, de Rhino drive fantastisch en de rest gewoon matig.....

Nog een nachtje plakken en dan op weg richting Windhoek waar we de laatste 2 nachten zullen zitten bij Na’an Kuse waar we een prachtige plek zullen krijgen met airco deze keer en zoals we gehoord hebben een prima service.

Wat we daar gaan doen verklappen we nog niet maar schijnt heel bijzonder te zijn.

Dat gaan we in de volgende episode vertellen.

Komen er net achter dat hier een bedank foto hangt van Brad Pitt & Angelina Jolie op deze foto’s staat geschreven dat ze de familie Brandt bedanken voor het gebruik mogen maken van het huis......

Wat moeten wij nu gaan verzinnen...... eerst maar even een borrel denk ik. Natuurlijk hebben wij een plaatje van het plaatje gemaakt...

1. Jules&Claudia:
    28 oktober 2019
    Ik zou zeggen: Goed afsluiten daar en dan weer terug naar ons koude (nachtvorst) kikkerlandje met goede wegen, de wegenwacht, kippen , koeien en schapen..
  2. Marion:
    28 oktober 2019
    Nou wat kijk ik uit naar de foto’s! Het lijkt me geweldig die drive die jullie gemaakt hebben.
    En wat Brad Pitt en Angelina Jolie betreft, och jullie doen daar niet voor onder! Leuke naam Rock Bassies maar vraagt wel om nadere uitleg 😉
    Geniet nog de laatste dagen en op naar de foto’s en het volgende (laatste?) verslag!
  3. Marion:
    28 oktober 2019
    Heb ik toch een bassie kunnen bewonderen! Ik vind ze lijken op wasbeertjes.
    Geweldige foto’s en dito lodge/luxe onderkomen!