Caminito del Rey

25 mei 2019 - Benahavís, Spanje

Het was gisteren een lange en vermoeiende dag met als gevolg dat toen we uiteindelijk weer terug op het honk waren en we onze simpele hap vandaag naar binnen hadden  gewerkt, ik geen zin meer had om mijn verhaal te schrijven. Moest nog een beetje indalen en alle indrukken van vandaag even verwerken. Nu ( inmiddels zaterdag dus )zit ik op ons terras nadat we de boodschappen hebben gedaan onder het genot van een bakje koffie mijn verhaal neer te pennen.

We waren gisteren vroeg uit de veren, 6.15 op en om 6.45 rijden naar de  El Chorro kloof waar ons avontuur van vandaag zich zou gaan afspelen. Wij moesten er zijn 15 minuten voor de aftrap, we zouden om 9.00 uur vertrekken. We hadden geboekt via Get Your Guide, zowat de enige plek waar nog tickets te krijgen waren voor dit avontuur. Blij dat we die hadden, want toen we daar waren bleken er toch nog al wat mensen te zijn die op de bonnefooi waren gekomen en allemaal teleurgesteld naar huis konden gaan. Vol is vol bij de Caminito, hoe dat komt vertel ik jullie zo nog wel even.

Wij waren dus mooi op tijd, melden ons aan, kregen te horen dat onze gids een lange kerel zou zijn met een snor en dat Paul zijn naam was.Paul zou er tegen half tien zijn want we gaan vetrekken om 9.30 uur. Hoop gemopper natuurlijk want in onze bevestiging stond dat dit 09.00 uur zou zijn. Is ook echt een ramp hoor om daar te zitten in die prachtige natuur, lekker kopje koffie en mensen kijken want die waren er zat.

Goed, naar de Caminito. De oorsprong komt voort uit het feit dat men rond het jaar 1900 twee waterval reservoirs in de regio met elkaar zou willen verbinden om electriciteit op te wekken ( tamelijk revolutionair in die tijd ) en een stuwmeer ( Guadalhorce, Gualdalteba en de Turon, 3 riveiren die dit meer voeden ) aan te leggen als zoet water reservoir voor Malaga voor zowel drink water als irrigatie. Tot op de dag van vandaag zorgt dit systeem voor voldoende water dat uit de kranen komt in de huizen en op het land van de boeren en dat ondanks de hitte hier. Wij een zomer en er is paniek hier elk jaar een hete zomer en ze hebben het meer dan 100 jaar geleden al opgelost.....

De El Chorro Gorgeo ( La Garganta del Chorro = de keel van del Chorro) is een prachtige plek met gigantische kliffen van wel 400 meter hoog langs de volledige lengte van ( 3 kilometer) Door de aanleg van de reservoirs aan beide einden van de kloof met een hoogte verschil van 100 meter gaf dit de mogelijkheid om zoals gezegd electriciteit op te gaan wekken. Vroeger in de regentijd ging het water met grote kracht door de kloof en spoot het er als het ware de “keel” uit.

Daar moest het een en ander voor gebeuren natuurlijk en een heleboel materiaal moest worden aangevoerd. Als dat over de reguliere wegen zou moeten gebeuren dan werd er een hoop tijd verloren en besloot men dus om een pad aan te leggen door de kloof dat als het ware tegen de bergwand aan geplakt zou gaan worden. De geruchten als zou het gevaarlijk werk gedaan zijn door gevangenen is niet waar. Het werk is uitgevoerd door ‘gewone” Spanjaarden. Op de foto’s kunnen jullie zien hoe dat pad in zijn oorspronkelijke toestand eruit moet hebben gezien.

levensgevaarlijk gewoon wat rails met daarop een vloer van hout en of beton, geen houvast soms een touw langs de wand maar dat was het dan. Tijdens de bouw die 4 jaar duurde zijn er wonderwel geen doden gevallen. De opening van het toenmalige pad werd gedaan door de toenmalige koning van Spanje Alphonso XIII en toen kreeg het pad zijn huidige naam ( pad van de Koning ) Goed, het werk was gedaan de boel raakte in verval en werd dus door het achterwege blijven van onderhoud een levensgevaarlijk pad. Zoals altijd heb je dan avonturiers die dit dan toch willen gaan uittesten en op enig moment werd de Caminito genoemd als een van de gevaarlijkste paden van de wereld. Totdat er rond de eeuwwisseling een 4 tal doden vielen te betreuren en het pad gesloten werd. In 2014 is met behulp van subsidie van de gemeente en provincie het pad hersteld en veilig gemaakt. Is een van de beste investeringen ooit. De wandeling wordt gezien als een van de top attracties van Spanje, maximaal 600 bezoekers per dag mogen op de Caminito en dat is in een richting. Wij hebben hem dus gelopen, was niet het allermooiste wat we gezien hebben maar staat zeker in de top 5. Meer dan de moeite waard. De Foto’s spreken voor zich. Hoogte vrees : thuisblijven, engtevrees : thuisblijven, gemakkelijk pad ? Is maar net wat je onder makkelijk verstaat. De moeit waard ? , meer dan dat...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jeroen:
    mooi zeg!
  2. Thea:
    25 mei 2019
    Prachtig prachtig wat een mooie wandeling. Had er graag bij geweest. 😜😜 en is mijn antwoord goed van dat paard Kees?
  3. Jules & Claudia:
    Wow prachtige wandeling
  4. Gerrit:
    25 mei 2019
    Mooi verhaal. Interessant. Mooie foto’s. Jullie moeten reisadviesburo beginnen.
  5. Kees:
    25 mei 2019
    Thea, paard had niemand hier gezien, zeehond wel, maar t’is maar net wat je fantasie je ingeeft nietwaar ?
  6. Remon:
    25 mei 2019
    Als wij hier ooit nog komen zal ik hem alleen moeten lopen. Inge gaat voor geen goud mee! :-) Prachtig om te doen.
  7. Marianne:
    25 mei 2019
    Weer een prachtige wandeling en uitzicht.Maar blij dat je beneden bent.
  8. Marion:
    25 mei 2019
    Jullie weten de mooie plekjes wel uit te zoeken. zo ken ik Spanje niet, niet alleen de stranden gezien ook mooie dorpjes en steden maar een bergwandeling nee dat zat er nooit in! Ad loopt al hard weg en wordt misselijk als hij alleen al de foto's ziet! die heeft dus echt hoogtevrees!
    geweldig mooie foto's
    moesten jullie niet wennen aan de mensenmassa???
    Marion
  9. Bep:
    25 mei 2019
    Woh , indrukwekkend ,mooi verhaal . Kan mij voorstellen dat deze ervaring even moet landen Kees!! Geweldige foto’s hoor .
  10. Golande:
    26 mei 2019
    Erg mooi, jammer dat jullie niet meer zonder gids en groep konden boeken, op je eigen is het toch lekkerder lopen denk ik. Desalniettemin prachtig! En ook maar gewisseld van truitje zie ik!, wij hier erg naar ons zin! Groot avontuur! Elke dag 36 tot 38 graden! En in de gorges gaan is hard werken! De gibb river road is erg rood , stoffig, en lang! Je legt hier dubbel zo lang in tijd de km af. Maar de moeite! Veel plezier nog!
  11. Kees Van Doorn:
    26 mei 2019
    Met of zonder gids maakt niet veel uit. Er gaan max 600 personen per dag in. En je loopt gewoon je eigen tempo. Was prachtig, zijn benieuwd naar jullie verhalen en plaatjes. Zoals ik het begrijp is het prettig en avontuurlijk “ afzien” geniet er van! Maar dat zal wel lukken denk ik. Hartelijke groeten. J&K
  12. Gerrit Tini.:
    26 mei 2019
    Zoals Iedereen al schrijft een geweldig mooie tocht, prachtige foto's en weer een ervaring rijker.
  13. Jules&Claudia:
    26 mei 2019
    Jullie staan er goed gemutst op !!