Van IJmuiden via Newcastle naar Glasgow

22 september 2018 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Gisterenmiddag wat tijd versleten in Beverwijk waar we op zoek gingen naar De Bazaar. Dat is de oorspronkelijk zwarte markt. Tegenwoordig een heel circus, tenminste als je in het weekeinde gaat want anders is de boel dus gewoon gesloten. Gisteren dus ook! Ongelofelijk overigens als je ziet hoe groot dat dit complex is en hoeveel eet en drink gelegenheden daar zijn, dat ze dit winstgevend kunnen maken door alleen het weekeinde open te zijn. Goed, wij nog even rondgezwalkt en vervolgens op weg naar de boot in IJmuiden, navigatie gevolgd en die bracht ons naar de weg die over de sluizen bij IJmuiden loopt, alleen is die weg dus dicht vanwege verbouwingen. Dus we moesten het hele stuk weer terug, naar en door de Velzer tunnel om bij de boot te kunnen komen. Maar uiteindelijk gelukt, heeft wat tijd gekost en da’s maar goed ook, want nadat we waren ingechecked hebben we nog zeker 3 kwartier in de rij gestaan voordat we aan boord konden gaan. Op het schip al snel onze hut gevonden en de boel ff ingericht. Daarna even de boot verkend zodat we wisten waar de bar, restaurants en winkels waren gelokaliseerd en even buiten staan kijken in de inmiddels tot storm gegroeide wind. Even terug naar de hut waar ik een uurtje heb liggen pitten. De boot vertrok op tijd en meteen toen we de Noordzee op voeren, kregen we volle bak de storm op het schip. De kapitein had nog even gemeld dat dit tot rond middernacht zou aanhouden en dan afzwakken. En zo is het ook gegaan. Met veel moeite bleven we op de been tijdens het lopen over de dekken,alle mensen liepen alsof ze dronken waren, ( sommige waren dat ook al snel), enfin we hebben prima gegeten, glaasje wijn op, Jacqueline haar reispilletje werkte, ze is in Ieder geval niet ziek geworden. Potje skibo in de bar gespeeld en rond een uur of 11 de hut opgezocht. Ik heb redelijk geslapen en Jacqueline niet zo. De storm is in de loop van de nacht gaan liggen. De boot kwam door de storm een uurtje later aan dan gepland. Uiteindelijk door de paspoortcontrole hier, lekker langzaam, echt Engels.Inmiddels scheen het zonnetje, wel koud, maar wij op weg naar Glasgow, dikke 260 km en 3 uurtjes rijden. Prima gegaan, in Glasgow aangekomen, druk druk, hotel gevonden, midden in het centrum, parkeergarage aan de overkant is prachtig gerenoveerd. Wij dus de boel geregeld en op pad door Glasgow terwijl het zonnetje zijn best doet. Glasgow is de grootste stad van Schotland en kent een roemrijk verleden. De stad ligt Aan de rivier Clyde was vroeger bekend van de tabakshandel en ten tijde van de industrieele revolutie werden zowat de helft van alle schepen wereldwijd hier gebouwd. Toen dat teneinde kwam storte het hele spul hier in elkaar grote werkeloosheid was het gevolg en de stad ging van meer dan een miljoen inwoners naar 600.000 inwoners. Het heeft tientallen jaren geduurd voordat Glasgow weer een beetje opkrabbelde. Men heeft er echter de schouders onder gezet en de boel gemoderniseerd, vandaag de dag is Glasgow ondanks de nog steeds gemiddeld hogere werkeloosheid een bruisende stad geworden met een mix van geschiedenis, cultuur en moderne architectuur.
Vanavond eten bij Gamba en morgen op weg naar Oban.....