2-3-4 Februari 2020 : van Montevideo naar Puerto Madryn

4 februari 2020 - Puerto Madryn, Argentinië

Het is dinsdagochtend 8.45 uur, zitten buiten op het dek ons ontbijtje te verorberen en hebben voor het eerst in de ochtend een lange broek aan getrokken. Het is nog een beetje vroeg, de dag zal het ons gaan leren.

Net in het voorbijgaan Leo gefeliciteerd, is een van die Nederlanders die bij het VCK clubje zit, wordt 78 vandaag ziet er uit als een jaar of 60. Nog steeds een party beest.

Zal toch wel een kern van waarheid hebben dat als je alles doet wat god verboden heeft, de duivel ervoor zorgt dat je goed door het leven gaat komen. Alhoewel... er lopen hier nog wel een paar goed geconserveerde oudjes rond komend uit alle windstreken van de aarde.

Dinsdag avond nadat we terug waren gekomen uit Montevideo en we uit hadden zitten puffen op het dek zoekend naar schaduwplekjes want het was heet, kwam er langzaam een einde aan de dan hier en om een uur of 5 in de namiddag was iedereen weer aan boord en konden de trossen weer los en waren we op weg naar Puerto Madryn. Deze trip zou duren tot donderdag ochtend een uur of 10. Ruim anderhalve dag varen dus, een kleine 1000 km voor de boeg.

De de avond van de 2e gegeten in de Pinackle, een van de restaurants aan boord, waar je moet reserveren en bijbetalen $ 39,00 pp bovenop het toch al niet malse HAL dagtarief. Maar dit hadden we gekregen van onze agent VCK Cruisen en daar hebben we dus maar gebruik van gemaakt. Het was ook meer dan de moeite waard moeten we zeggen. De scepter wordt daar gezwaaid door David Burke, een sterren chef. Was geen straf.

Nog een showtje gepikt, slaapmutsje en filmpje en de luikjes konden weer dicht.

De dag erop weer op tijd uit de hut, weer prachtig weer en een uitzonderlijke kalme zee, althans volgens de geleerden aan boord hier. De golven waren een meter tot anderhalve meter hoog en zouden normaliter een meter of 4 hoog moeten zijn. Dus we moesten er maar van genieten zei de kapitein....

De dag doorgebracht met wandelen rond het schip over de promenade 3,5 rondje is om en nabij de 2 km, dus je kunt zo wat wegtellen. De hele dag zie je dan ook wandelende mensen op het schip.

Bedjes opgezocht, gelezen, beetje zwemmen, lunchen, interessante lezingen bezocht over Antarctica verzorgd door het wetenschappelijke team aan boord en ook minder interessante lezingen over pinguïns die ik dan ook vroegtijdig verliet.

S’ avonds was het gala nicht, dat wil zeggen dat iedereen zich opdoft en daarna gaat genieten van een diner al dan niet in smoking of avond jurk of gewoon een mooie jurk en kostuum...

Wij ons ook opgedoft en naar de Dining gelopen, hartstikke druk, een uur wachttijd, geen zin in en dus opgedoft naar het Lido het zb restaurant, zeker zo goed eten alleen wat minder sfeer.

Daarna naar de Ocean bar, glaasje wijn praatje met wat andere mensen, en op weg naar de show van 21.30 uur.

Zitten we daar gaat het alarm af, was het eerste alarm om de bemanning te waarschuwen.... dachten dat het een oefening was.... de show werd echter stil gelegd en nadat de kapitein toch wel een paar keer een update had gegeven hebben wij de show ( die nog steeds niet begonnen was ) verlaten en kwam ons stel uit Nijmegen Dick en Marian bij ons zitten, hadden er ook genoeg van. Uiteindelijk bleek dat er dus brand was geweest in een van de technische ruimtes benedendeks zoals dat heet, dat zelfs op heet eerste dek de passagiers verzocht waren om hun hutten te verlaten en dat toen alles weer onder controle was, de kapitein het woord “ brand” in de mond durfde te nemen.

Goed, alles weer onder controle, naar bed en pitten, gaan zo aan wal in Puerto Madryn...

Zitten inmiddels ( het is hier nu 11.30 ) aan de koffie ergens in Puerto Madryn. Wat verdere informatie, Puerto Madryn is een redelijk plaatsje dat het moet hebben van toerisme.

Ligt aan de Golfo Nuevo en hier in deze mooi natuurlijk beschermde baai, komen vanaf juni tot en met oktober de walvissen paaien en dat schijnt een heel gebeuren te zijn.

Ook kun je vanaf hier midden in en aan kust van Patagonië, want dat is waar we nu zijn talrijke tochten maken naar natuurgebieden met seals, orka’s, en pinguïns. Omdat we op de Falkland eilanden al een uitgebreid bezoek gaan  brengen aan de pinguïns aldaar, hebben we dit aan ons voorbij laten gaan.

Paar uurtjes rondgestruind en vanmiddag weer aan boord. Gelukkig dit tentje gevonden......

Vanavond naar de Falklands, het wordt kouder, we hebben een paar zeedagen, daarna misschien even verbinding in port Stanely en dan door naar Antarctica....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marion:
    4 februari 2020
    Heel ander verhaal weer dat vanuit Namibie, maar zeker ook mooi.
    als iedereen had geweten dat er brand was dan was er denk ik toch ook wel paniek geweest, dus toch wel verstandig van de kapitein om pas achteraf iets te zeggen,
    Gelukkig helemaal opgelost. Toch benieuwd naar de foto's maar we wachten af hoor.
    groetjes en geniet verder. Marion
  2. Bep:
    4 februari 2020
    Wat een avonturen en gelukkig kunnen wij het lezen !!! Gelukkig maar Kees. Blijft grappig klinken als je schrijft dat jullie wandelen over de promenade van jullie schip . Moet toch echt groot zijn zeg. We kijken uit naar de foto’s . Lieve groeten en vooral verder genieten .
  3. Marion:
    5 februari 2020
    Even een update van het Nederlandse nieuws.
    Marco en Leontien gaan scheiden, (ooooooh).
    Voorpaginanieuws, breed uitgemeten op iedere tv en radiozender, dus mogen wij dat jullie toch niet onthouden he!
    Verbeeld je dat je gerug bent en je hebt het niet gehoord, kan niet toch! 😉😉😉😁😁 laat het geen domper zijn op jullie fantastische reis 😄😄
  4. Gerrit Tini.:
    5 februari 2020
    Prachtig verhaal weer Kees doe ook de groeten aan Jacqueline en wij kijken uit naar de foto's.
  5. Marianne:
    5 februari 2020
    wat een belevening, maar alles is goed af gelopen .Op naar het volgende ,geniet ervan.liefs
  6. Jose:
    7 februari 2020
    We hopen gauw wat foto s te zien van het schip daar we een voorstelling kunnn maken geniet er van en tot de volgende bieving