Galway
11 oktober 2025 - Recess, Ierland
Vandaag zijn we op bezoek geweest in Galway, veruit de grootste stad in deze regio met ongeveer 80.000 inwoners wat voor Ierse begrippen dus groot is.
Wij ons even van tevoren georiënteerd op waar het beste parkeren was en Jacqueline kwam met een parkeerplek voor 5 euro per dag vlak bij de kathedraal. Bij nader informeren bleek dat die 5 Euro inmiddels 6,5 Euro is geworden en dat je hiervoor een app moet downloaden met minimaal 10 Euro erop. Nu kosten alle andere parkeerplekken in de stad 3,50 per uur dus een snelle rekensom leerde ons dat de eerste optie het beste zou zij want bij 3 uurtjes in de stad zijn heb je die Galway app er al uit. We blijven tenslotte Nederlanders. Wij dus op pad vanochtend en toen wij om 10:05 uur bij de Kathedraal arriveerden was er zegge en schrijven 1 parkeer plaats over daar!!
Na even wat foto’s te hebben genomen van de Kathedraal die overigens niet zo oud is want deze werd op 15 augustus 1985 geopend. De Galway limestones waarmee de kathedraal is gebouwd zien er grijs en ouder uit dan ze in werkelijkheid zijn.Er zijn verschillende bouwstijlen gebruikt zoals Renaissance en Romeinse bouw elementen, net zoals rose ramen en de andere mozaïeken. Al bij al een mooi plaatje en uitstekende parkeerplek. Vanuit de parkeerplaats ga je brug over de rivier de Corrib over die met een geweldige snelheid door de stad stroomt en op verschillende plekken nog wordt gevoed door een andere rivier en wat beekjes. Ook hier ontmoeten zout en zoet water elkaar weer en staat de plek aangegeven op de riverwalk die is aangelegd langs de rivier. Ook hier vind de zalmtrek elke jaar plaats en in de rivier zijn nog de vallen te zien die men vroeger gebruikte om wat zalmen te verschalken die op de verkeerde plek rondzwommen. In het Iers is de naam voor deze rivier : Gaillimh, wat “stenig” betekend. En is het Engels uiteindelijk is verbasterd naar Galway. Volgens een oude bron werd ergens rond 1124 qqn de monding van de Corib een fort gebouwd. Daarmee staat vast dat de geschiedenis van Galway teruggaat naar de 12e eeuw. Galway heeft een periode van grote bloei gekend welke zich uitsmeerde over de 15e en 16e eeuw. De stad werd bestuurd door 14 families die bekend stonden als Tribes of Galway. Midden in het moderne winkelcentrum wordt daar aandacht aan geschonken omdat de oude stadsmuren en toren onderdeel zijn van het winkelcentrum. Verder is Galway een gezellige stad die bol staat van de Ierse tradities.Pubs,bars en restaurants zijn er te kust en te keur. Nadat we eerst ff een cappuccino hadden gescoord zijn we rond gaan dwalen, heb ook ik een echte regenjas gekocht want waar maken ze die beter dan op dit natte eiland, Jacqueline heeft nog wat nieuwe outfit op de kop getikt en we hebben de lunch gebruikt in een echte ouderwetse pub die hier al honderden jaren operationeel is. Het was ondertussen hartstikke druk geworden, veel toeristen, ook nu weer, maar ook hele families die allemaal in een zomeroutfit rondliepen bij een temperatuur van 13 graden. Op straat veel straatmuzikanten en ander vermaak. Ook nog even op de markt geweest die volgens informatie groot en leuk zou zijn met veel kunst, ambachten en lekker dingen. Was dus niet groot, beetje van alles. Toch een leuke stad dus en op het einde nog een niet geplande river walk gelopen omdat ik dacht dat we in de goede richting liepen maar wat verder weg van het parkeerterrein uitkwamen dan ik dacht te weten. Jacqueline had gelijk maar ik kletste me er natuurlijk uit met de opmerking dat we nu die mooie riverwalk hebben gehad en anders niet.
kortom gezellige dag, leuke stad. Morgen gaan we onze laatste dagtocht maken die ons brengt naar Ballycroy Wild Nephin natural park en vervolgens terug langs Lough Mask via en door County Mayo wat ook doorspekt moet zijn met alle soorten van natuurschoon…… Langzaam krijgen we zin om op huis aan te gaan…we zijn immers elke dag op pad geweest en zijn langzaam helemaal verzadigd geworden……


Leuke onverwachte mooie wandeling gehad dan. Fijne luie avond! ❤️❤️
met Jacqueline.
Groetjes Ria. 🍰🥂