Eerste dag Killarney
28 september 2025 - Killarney, Ierland
Na een toch ietwat heftige dag vanwege het in en uitchecken, het reizen, de ietwat tegenvallende locatie niet vanwege de locatie maar omdat de zaken niet allemaal geregeld waren en zijn zoals het zou moeten. Ga vanavond ff een lijstje maken voor onze gastheer en gastvrouw.Vannacht heeft het geregend maar dat maakt niet uit want toen lagen we in bed. Vanochtend was het droog en dat is het de hele dag weer gebleven dag nummer 8 ! Helemaal top en voor de rest van de week ziet het er ook weer prima uit.
Vandaag dus eerst even richting Killarney, we gaan het Nationale park hier bezoeken en we waren niet de enigen kan ik wel zeggen, wat aan de vroege kant zoals altijd. Van alle kanten kwam het verkeer binnen alsof al die Ieren gedacht hebben dat het de laatste mooie herfst zondag zou zijn.
Wij onze auto geparkeerd en op pad in het nationale park dat het eerste nationale park was in Ierland. In het midden 2 meren, Lough Leane en Muckrose Lake, omringt door een prachtig landschap. Het park is 10.000 hectaren groot en herbergt onde andere een kasteel ( Ross Castle) en een schiereilandje met daarop een ruïne van een twaalfde eeuwse Augustijnen abdij en een kerkje uit de 11e eeuw. Die gasten hebben alstijd oog gehad voor mooie plekjes. Statig aan een groot grasveld ligt Muckrose House, dat ooit is bezocht door Queen Victoria in 1861. het gras wordt dus al een tijdje gemaaid hier. Wandelend langs het meer mooie plaatjes makend kwamen we ook veel mensen op de fiets tegen. We hebben een Ier staande gehouden en gevraagd of het de moeite was om daar rond te fietsen, beetje domme vraag want hij was er immers op de fiets. Hoe dan ook we hebben besloten morgen daar te gaan fietsen omdat het een prachtige omgeving is en het weer morgen ook weer prima schijnt te gaan worden.
Wij waren met onze wandeling onderweg naar de Torc waterval die als een van de mooie punten in of bij het park wordt omschreven en dat was ook zo, mooie wandeling en een heel aardige waterval, geen Niagara maar dan toch.
Daarna zijn we richting Killarney gegaan en hebben het stadje bezocht er zou een heuse Outlet zijn. Nou die was er wel maar had niets met een Outlet te maken. Nog even wat boodschapjes gedaan bij een Tesco waar als je een klantenkaart hebt het voordeel aanzienlijk kan zijn, die hebben we dus niet en dat kon ook niet anders worden opgelost. Geen Tesco meer dus. Killarney is een heel druk stadje en dan is het september…maar toch leuk om even gezien te hebben.
Morgen dus fietsen en dan gaan we de routes doen die we hier mogen gaan doen…….


Prachtige omgeving en een mooi stukje geschiedenis wat je omschrijft Kees. Die fietstocht morgen moet echt mooi worden met zo’n omgeving ☀️ ja en die zon is echt heerlijk. Hier ook vandaag het leek wel of heel Limburg op pad was naar buiten. Genietend van zo’n prachtige dag , dus wij ook.