Rondje Jerez vandaag

1 juni 2019 - Jerez de la Frontera, Spanje

Nadat we gisterenavond hadden besloten om niet op zoek te gaan naar een restaurant, maar gewoon een hapje te eten in het pas geopende restaurant  van ons hotel, hebben we daar geen spijt van gehad, het was uitstekend en we hebben ter plaatse besloten dat we daar vanavond weer terug zouden gaan. Nadat we ook nog even hebben nagedacht over het wel of niet op de fiets gaan ,( prima fietspaden hier overigens), toch besloten om te gaan lopen morgen. Enfin, heerlijk hapje, lekker wijntje en de luiken dicht ik prima en jacqueline wat minder geslapen.

Vanochtend om 8.00 uur uit de veren en daarna genoten van een prima ontbijt. Wat onderzoek :-), gedaan naar de mogelijkheden hier in jerez en wij op pad dus. Tegen 10.00 uur zijn we gaan lopen. Naar het oude centrum, dit zou een km of 2 moeten zijn en dat klopte vrij aardig.

Jerez is een mooie stad met verschillende invloeden van evenzovele culturen uit het verleden. Zoals zo veel plaatsen in Andalusdia zijn de  Moorse/ Arabische invloeden nog steeds zichtbaar en onderdeel van datgene wat toeristen zoals wij naar Jerez brengt. Daarnaast natuurlijk de invloed van sherry, Jerez ademt sherry, het barst hier van de bodega’s natuurlijk en overal in de stad wordt je wel op een of andere manier richting sherry gewezen. Op weg naar de oude stad kwamen we als eerste bij het Calustro Santa Domingo uit, een prachtig oud klooster waar we zo binnen konden lopen en werden getrakteerd op een indrukwekkende tentoonstelling van foto’s gemaakt in de oorlog in Pakistan en Irak.Ik heb er een paar op de foto gezet om een idee te geven, maar erg indrukwekkend was het wel allemaal. Vervolgens via gezellige winkelstraatjes en pleintjes richting de plekken die we graag wilden zien. Onderweg nog even langs en binnen de plaatselijke mercado geweest, blijft altijd een feest, in ieder geval voor mij. We zitten hier natuurlijk tegen en tussen de wijngaarden. Het zal je dan ook niet verbazen dat het op de markt hier barste van de stalletjes die wijngaardslakken verkopen. ( levende wel te verstaan). Een delicatesse hoor..

Uiteindelijk aangekomen bij de Alcatraz het monument van Jerez, een fort dat zijn oorsprong vindt in de 12e eeuw, is dus al een paar weken onderweg en als je dan daar rondloopt en ziet wat er in die tijd al gebeurde mer irrigatie, watervoorzieningen en badhuizen dan zegt dat wel iets over de ontwikkeling van die mensen in die tijd die alles met het handje en hoofdje moesten bouwen en berekenen.

Bij de foto’s leg ik wel het een en ander uit, wat ik er wel even uit pluk is de pers voor de olijfolie, deze pers en de uitvinding en inwerkingstelling honderden jaren geleden, heeft er voor gezorgd dat we de olijfolie cultuur hebben zoals we die nu kennen. Knap staaltje denkwerk en vakmanschap om dit zo te kunnen bouwen.Na dit bijzondere bezoek aan het al even bijzondere fort, zijn we op weg gegaan naar de kathedraal  van Jerez die op een steenworp afstand ligt van het fort. Jacqueline bleef lekker in de schaduw buiten zitten, zij is van de 4 zusjes jansen de enige die geen zak om kerken en kathedralen geeft. Ik ben niet idolaat van die monumenten maar vindt de sfeer en de wijze waarop die rijkdom is verkregen en neergezet in vastgoed en nog wat interessante materialen ( goud en zilver bijvoorbeeld) wel intrigerend. Dus ik naar binnen en zie mijn foto’s. Blijf het mooi vinden en tegelijkertijd me verbazen over het feit dat mensen die de gelofte van armoede hebben afgelegd zo in weelde konden en nog steeds kunnen leven.

Na mijn kathedraal bezoek op pad gegaan naar nog 1 kerk die we zouden willen zien en wel de Iglesia de Santiago, ook een prachtig stukje architectuur. Daar aangekomen was het buiten een drukte van belang. Een grote party aan de gang van de aristocraten in Spanje, wat een decadentie kwam er voorbij. Ik heb er een paar op de foto gezet. We konden niet plaatsen of het feestje nou afgelopen was of zou gaan beginnen. op enig moment ging het hele spul lopen en kort daarna kwam er nog een auto met een bruidspaar aanrijden en uitstappen, wij vermoeden dus dat er een feestje ging en dat er vervolgens weer eentje ging beginnen. Zeker weten we dat echter niet.

Inmiddels was het een uur of 2 geworden, een graadje of 35 en 10 kilometer verder. In de hitte van schaduw naar schaduw hoppend zijn we terug gegaan naar het hotel waar ik in de schaduw bij het zwembad mijn verhaal over Jerez heb ingetoetst.

Morgen naar Cadiz....

1. Corrie schreppers.:
    1 juni 2019
    Prachtig wat jullie allemaal te zien krijgen. Gewoon indrukwekkend. Reis in gedachte steeds mee 😜
  2. Marion:
    1 juni 2019
    Deze keer vind ik de foto’s van mooi tot overdadig en zeer indrukwekkend!
    Wat een contrast als je bijv de foto’s van de kathedraal bekijkt en dan de tentoonstelling. Koude rillingen geeft het. Gelukkig maken de mooie foto’s van stad en vergezichten alles weer goed.
    En inderdaad Kees hoe clever waren de mensen vroeger he. Marion 😘😘
  3. Jules & Claudia:
    Indrukwekkend Alcatraz!
  4. Inge:
    1 juni 2019
    Schitterend hoor! En wat een contrasten...
  5. Bep:
    1 juni 2019
    Sluit mij bij boven staande aan , wohhhhh
  6. Gerrit Tini.:
    2 juni 2019
    Prachtig om te zien en wat was men vroeger slim!
  7. Marianne:
    2 juni 2019
    Het blijft prachtig,Wij zijn 10 dagen naar de Haan dus wij kunnen dan niet reageren.Geniet nog van al het moois wat je nog gaat zien liefs
  8. Thea:
    3 juni 2019
    Prachtig prachtig allemaal wat jullie zien. Bedankt weer voor het mooie verhaal.