Van Cordoba naar Ùbeda

6 juni 2019 - Úbeda, Spanje

Inmiddels zitten wij in ons hotel in Ubeda en hebben wij ons bezoek aan Ûbeda en Baeza beide stadjes die op de werelderfgoedlijst staan van Unesco afgesloten.

Het is nu donderdag 6 juni en morgen gaan we naar Granada waar we zaterdag nog een hele dag op pad gaan voordat we de boel af gaan sluiten met nog een weekje strand.

Dinsdagavond nog een tijdje bij het zwembad gelegen en zitten kletsen met een groepje Nederlanders die ook op pad waren in Andalusia. Daarna in de stad nog even wat gegeten en de volgende dag na het ontbijt op pad naar Ubeda. Het hotel daar heeft geen zwembad dus we moeten wat meer tijd consumeren op weg naar het hotel. Zo gezegd zogedaan. Het was een uurtje of 2,5 rijden van Cordoba naar Ubeda en uiteindelijk waren we daar na een leuke stop in een stadje onderweg rond een uur of 3. De weg door de smalle straatjes naar de parking was al een avontuur op zichzelf, maar we kwamen prima uit bij een parkeerplaats vlak bij het hotel en de oude stad. Ons hotel is gebouwd in een gebouw uit de 17e eeuw. Leuke en prachtige bijzonder plek. Ontvangen door alleraardigste mensen die geen woord Engels spreken. Wij een bakje goede Nespresso gekregen in afwachting van een Engels sprekende dame. Toen die er uiteindelijk was de boel geregeld en wij naar onze leuke kamer gebracht. De airco functioneerde volgens mij niet goed en dus de “ Engelse” dame weer gehaald. Die legde uit dat het apparaat niet goed stond en stelde dit vervolgens zelf even in. Wij op pad om een eerste verkenning te gaan doen in Ubeda . Alvast paar leuke plaatjes gemaakt en na een dik uur weer terug. Kamer bloedheet. Onze tolk er weer bijgehaald en die verteld dat dit wel opgelost zou moeten gaan worden of een andere kamer. De dame weg, even later terug, hotel vol, dus aanbod voor andere kamer in ander hotel ( zelfde eigenaar) konden geen garantie geven voor reparatie. Ander hotel was minuutje lopen, konden we eerst even kijken. Minuutje was 5 minuten, hotel hartstikke nieuw, prima kamer en met airco dus weinig keus. Hotel modern dus compleet anders. Maar ja je moet wat nietwaar?

Wij dus de boel weer ingepakt en de bagage versjouwd naar de nieuwe stek. De boel weer uitgepakt en ingericht, douchen, ff chillen want we waren moe en s’avonds even het stadje in. Jacqueline leuke jurk gescoord en daarna ff wat eten. Komen uit bij een Italiaan en bestellen wat vooraf en een glaasje wijn en ieder een pizza. Zegt die man : zou ik niet doen, onze pizza’s zijn zeer grande. Doe allebei maar een halve. Goed wij volgen zijn advies en inderdaad, die dingen ( zie foto) zijn echte grande !, zelfs die halve kregen we niet op. Was een van de best pizza’s ever. Zeer dunne bodem en toen ik dat tegen de goede man vertelde kregen we ook nog een glaasje limoncello van de man......en dat allemaal voor nog geen 2 tientjes...

Wij terug naar het hotel, waren moe, de avond hiervoor in Cordoba zat er een Spaanse dame aan de telefoon, uren aan een stuk met een luide stem ons wakker te houden. Uiteindelijk ben ik rond 1 uur in de nacht na de receptie gegaan en heb er een einde aan laten maken wat gelukkig ook meteen gebeurde. Inmiddels was het wel al half twee geworden.

Nadat we dus  nog een filmpje hadden gekeken zijn de luiken dicht gegaan en vanochtend na het ontbijt , wat pas om 9.00 uur kon en dat is voor ons best laat, zijn we op pad gegaan in Ubeda. zoals gezegd een must see als je in Andalusia bent. Nou net zoals de weg hier naar toe begint het te vervelen. De weg hier naar toe was niets anders dan olijfbomen, honderden kilometers lange hellingen vol met olijfbomen.

En we hebben nu genoeg oude kerken van binnen en van buiten gezien, het is wel mooi hoor maar we zijn denk ik gewoon verzadigd. Dus bekijk de foto’s maar van Ubeda en Baeza, daarna nog even naar een plaatsje in de buurt gegaan ( linares) om wat tijd te doden en te lunchen. Nu weer in Ubeda en maak ik mijn verhaaltje van de afgelopen dagen. Morgen naar Granada, ff chillen bij het zwembad daar en dan zaterdag dagje Granada voor we zondag richting Torrevieja kunnen gaan..... voor onze laatste week hier.

1. Jules&Claudia:
    PIZZA...
  2. Nellie Antonius:
    6 juni 2019
    Het blijft leuk om te lezen wAt jullie allemaal meemaken.maar intussen zien jullie wel heel veel mooie dingen
  3. Marion:
    6 juni 2019
    Toch aardig van de ober dat hij het afgeraden had om ieder een pizza te nemen! Wat had je met twee van die pizzalappen moeten doen 🤣
    Kerken blijven mooi Kees maar dat je verzadigd bent snap ik.
  4. Jeroen:
    7 juni 2019
    ergens ook fijn die verzadiging. heb je ook weer meer zin om naar huis te komen!
    x
  5. Gerrit Tini.:
    7 juni 2019
    Jullie hebben ons weer mooie dingen laten zien.