Ushuaia

14 februari 2020 - Ushuaia, Argentinië

Inmiddels al weer middag in Nederland en ik zit in een koffieshop om mijn mail bij te werken, proberen de foto’s bij te werken en een nieuw verhaal te schrijven.

Gisteren zijn we zoals al verwacht een dag eerder aangekomen in Ashuaia, om 20.00 lagen we aan de wal en konden we voor het eerst sinds een week weer eens vast grond onder onze voeten voelen. De temperatuur was heerlijk en wij dus ( met vele anderen) op zoek naar een wifi plek. Gevonden, bij een koffieshop, die ging echter om 21.00 weer sluiten. Gelukt zoals jullie gemerkt hebben om de verhalen er doorheen te jassen en zowaar ook nog eens een foto of 30 van onze avonturen hier. In de haven hier liggen ook 2 schepen van Greenpeace en een groot opleidingschip van de Russische Marine. Ushuaia is een leuk plaatsje met een 80.000 inwoners midden in Patagonië gelegen aan het Beagle Channel. Het is de meest zuidelijke stad van de wereld en ze vinden het ook geweldig hier om te zeggen dat de wereld hier eindigt zoals men in vroegere jaren echt gedacht heeft hier. De plaats is een uitvalsbasis om het nationaal park Tierra De Fuego te bezoeken met onwaarschijnlijk mooi natuurschoon in de vorm van uitgestrekte pampa’s, woestijnen, meren en bergtoppen van de Andes, het gebergte van Zuid Amerika dat zich uitstrekt over de gehele lengte van dit deel van de wereld en dus wordt gedeeld met de vele landen in Zuid Amerika. Er is ook een toeristen spoorlijntje ook wel genoemd de Trein naar het einde van de wereld ( al eerder gemeld)  De spoorlijn werd gebouwd door gevangen en voor gevangenen en was de transportmogelijkheid naar een in de bergen gelegen gevangenis. Wij varen vanmiddag om 15.00 uur al weer uit naar Punta Arenas ( Chili) waar we morgen vroeg om 08.00 zullen zijn en we pas in de avond om 21.00 weer uitvaren. Meer tijd dus om een stukje van dit plaatsje te bekijken en meer Patagonië op te kunnen snuiven. Op de weg naar Punta, varen we over het Beagle Channel vanavond rond de klok van 18.30 uur langs een formatie gletsjers en dat zou prachtige plaatjes op moeten gaan leveren.

Omdat we dus weinig tijd hebben en ik denk dat we voor Santiago weer niet veel bereik zullen hebben, gebruik ik de tijd hier om onze foto’s een beetje te rangschikken, mail beetje bij te werken en het verhaal van gisteren en vandaag af te maken. Jacqueline is ondertussen een beetje aan het shoppen hier....

1. Jose:
    Voor 100 jaar natuurschoon gezien geweldig hier alles zijn loons gangetje gr
  2. Marianne:
    14 februari 2020
    Jullie zijn weer een ervaring rijker met al die prachtige natuur, echt genieten .Liefs Marianne
  3. Inge:
    14 februari 2020
    Fantastisch mooie plaatsjes en verhalen. Fijn!!!
  4. Mieke:
    15 februari 2020
    Wat een prachtige foto's en mooie verhalen allemaal!!
    Dat jullie genieten is overduidelijk!
  5. Gerrit Tini.:
    16 februari 2020
    Prachtige foto's en verhalen.
  6. Bep:
    17 februari 2020