Rond de wereld in 118 dagen

16 december 2022 - Tilburg, Nederland

Het is inmiddels anderhalf jaar geleden dat wij de wereldreis die wij nu samen gaan maken hebben geboekt. De wereld kroop toen net uit het Coronadal dat zijn dieptepunt  had gehad en langzaam maar zeker de weg terug omhoog vond. Wij hebben toen de stoute schoenen aangetrokken en toch besloten om deze reis te gaan boeken ervan uitgaande dat tegen de tijd dat de afvaart van ons cruiseschip zou plaats gaan vinden de corona pandemie achter ons zou liggen. We hebben met zijn allen nog wat spannende momenten gehad in de afgelopen anderhalf jaar, hebben nog wat corona golfjes en rimpels gehad, hebben onze vaccinaties en boosters trouw laten zetten en dus :here we go !!

We gaan met de MS Poesia een middelgroot schip van de rederij MSC  deze prachtige reis maken, een reis rond de wereld, niet in 80 dagen maar wij gaan in maar liefst 118 dagen deze aardkloot ronden waarbij we een record aantal landen en havens aan gaan doen. De route staat al op de kaart in onze blog en is dus vanaf nu te zien.

Wij hebben voor MSC Cruises gekozen omdat deze in hun wereldreis van 2023 Azië hebben opgenomen waarbij we onder andere Japan, China, Vietnam, Hongkong , Shanghai. Taiwan, Zuid Korea en Singapore zullen aandoen. Ik vond dat Jacqueline in ieder geval Japan en Zuid Korea moest bezoeken,  ik ben daar wel geweest maar dan zakelijk en dus snel in en uit. De Holland America Line had Azië niet in het pakket zitten op hun  wereldreis 2023 en viel dus af.

Deze wereldreis bestaat in principe uit een aantal aan elkaar geknoopte cruises waarbij er dus in verschillenden havens en landen een wisseling van passagiers plaats gaat vinden. Zo heb je dus mensen aan boord voor een korte middellandse zee cruise, een transatalantische cruise, een cruise door de Caraïbische wateren, een Aziatische cruise etc etc. Er zijn echter een aantal passagiers die al deze cruises aaneengesloten als wereld cruise gaan maken. Wij zijn natuurlijk hartstikke benieuwd hoeveel mensen en uit welke landen dit samen met ons  gaan doen.

Het is dus aftellen geweest, maar nu komt het echt heel snel echt dichterbij. We hebben alle reispapieren digitaal al binnen gekregen en morgenvroeg gaan we nog even naar Disma om de papieren door te nemen. Alleen de documenten van MSC omvatten al meer dan 45 pagina's, de moeite waard dus om die even door hen uit te laten printen.

Wij hebben voor deze reis die 38 landen aan gaat doen en zo rond de 55 havens, ook al alle excursies die we zeker mee wilden maken in de betreffende landen reeds geboekt zodat we er ook zeker van zijn dat we die bijzondere plaatsen die we willen zien ook door ons gezien gaan worden.

Aan boord hebben we ervoor gezorgd dat we wifi hebben met een goede verbinding zodat ik mijn verhalen en foto's moeiteloos door kan sturen naar al onze volgers  en niet onbelangrijk, dat we ook moeiteloos kunnen facetimen met het thuisfront zodat we op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en dat we altijd bereikbaar zijn. Dat is overigens wel een heel erg geruststellende gedachte.

Op 4 januari gaan we vertrekken, Jules, onze buurman brengt ons naar Schiphol en vandaar uit vliegen we met de KLM naar Rome en vervolgens per transfer naar de haven ( Civittavecchia), waar ons schip voor anker ligt en dan vertrekken we dezelfde avond nog.

We zijn weer terug in het land op 2 mei 2023 en ik ga mijn stinkende best doen om er een mooi verslag van te maken.

Namens Jacqueline en mij wensen we iedereen heel fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling met voor het nieuwe jaar een goede gezondheid als belangrijkste wens.

Tot 5 Januari als het eerste verslag gaat binnenvallen in jullie mailboxen.

Groeten,

Jacqueline en Kees

1. Gerrit:
    16 december 2022
    Geweldig verhaal en wat een vooruitzichten.
    We gaan er vanmiddag nog een borrel op drinken in het Klooster.
  2. Gerrit Tini.:
    16 december 2022
    Geweldig; wij hopen voor jullie dat het een spannende en mooie ervaring gaat worden.
  3. Bep:
    16 december 2022
    Wat klinkt het weer spannend Kees en Jacqueline. We kijken er naar uit en mogen maar liefst bijna 118 dagen mee genieten van jullie ervaringen.
    Pas goed op elkaar en vooral geniet er van .
    We kijken er naar uit , fijne afsluiting met de kids met Kerstmis 🎄 en een goede roets op naar 2023 en een prachtige reis gewenst . Hilliante en Bep
  4. Mieke:
    Wat een vooruitzicht!!
    Ga veel nieuwe ontdekkingen doen, maar vooral GENIETEN.
    Ik kijk uit naar jullie verhalen!
  5. Ria jansen:
    16 december 2022
    Wat een mooi vooruitzicht voor jullie.
    En ik kijk er naar uit voor de mooie verhalen en
    prachtige foto 's.
  6. Inge:
    16 december 2022
    Yes, bijna is het zover. Jullie droom wordt werkelijkheid. En wij genieten op afstand lekker mee. Dikke knuffel 🥰
  7. Jeroen:
    16 december 2022
    Heerlijk zeg! Jullie mogen bijna. Zo benieuwd hoe het gaan zijn.
  8. Jose:
    16 december 2022
    Houd ons op de hoogte nadat wij op afstand mee kunnen genieten
  9. Thea:
    17 december 2022
    Spannende reis geniet ervan dan ga ik genieten van jullie heerlijke reisverslagen. Kan niet wachten. Fijne Feestdagen maar vooral een gezond 2023. 💋💋
  10. Jules&Claudia:
    17 december 2022
    We zijn weer benieuwd naar het wel en wee van deze fantastische reis…. ENJOY
  11. Golande:
    18 december 2022
    Een droomreis! Jullie zijn bevoorrecht dat je dit kunt gaan beleven! Geniet met volle teugen van al het moois in dit rondje om de wereld! Blijf gezond en als je zeedagen hebt, pak dan af en toe de telefoon om te videobellen, dan kunnen we ff kletsen.
    Heel heel veel plezier gewenst!
  12. Kees Verhagen:
    18 december 2022
    Zo, ik ben best wel een beetje jaloers. Maar wij wensen jullie een hele goede vaart en een bijzonder mooie vakantie. Met heel veel belangstelling zullen wij jullie volgen
  13. Marion:
    18 december 2022
    Tja, als je laat reageert is eigenlijk alles al gezegd! Dus daar kan ik me dan bij aansluiten.
    Dat de verhalen mooi, educatief en hier en daar een lach, daar ben ik van overtuigd en ook ik kijk uit naar de avonturen.
    Wel een minpuntje. 4 maanden zonder Jacqueline pfff ☺️☺️🥲
  14. Hans en Marian Tuerlings:
    19 december 2022
    Hallo Jacqueline en Kees, ook wij kijken weer uit naar jullie reisverslag. Fijn dat we ook deze reis weer op de hoogte worden gehouden. Dank jullie wel. Wij wensen alle lezers Prettige Kerstdagen toe en voor 2023 veel gezondheid en geluk. Geniet ervan. Wat fijn voor jullie dat jullie droomreis nu werkelijkheid wordt. Groetjes en tot ziens.