Puerto Quetzal Guatemala

29 januari 2023 - Puerto Quetzal, Guatemala

Waar zal ik eens  beginnen vandaag, in eerste instantie bezorgde de informatie die ik had vergaart voor Puerto Quetzal mij geen vlinders van opwinding in de buik. Het kan echter verkeren, gisteren is in alle op zichten een geslaagde dag geworden. Voordat ik daar over ga vertellen wil ik ook nog even kwijt dat we onze draai aan boord wel gevonden hebben. Jan en Loes hebben ons ook “gevonden” en dat klikt leuk. We hebben nu aan de tafel in de avond Tim en Kirsten en we sluiten de avond af met Loes en Jan als dat uitkomt. Terug naar vandaag, wij hadden vandaag het plan om op eigen houtje iets te gaan doen zoals we thuis ook al hadden besproken. Wij dus in de ochtend van boord af gegaan en de terminal ingelopen die leuk was aangekleed en ruim voorzien van schaduw en andere faciliteiten die het er gezellig maakten. Op de terugweg hebben we hier overigens weer een kerst versiering weten te scoren. Goed, wij de terminal in en per direct hadden we beet, voor 60 dollar de man konden we met 6 personen privé  op pad naar Antigua, Jacqueline vond dat nog te duur en we gingen de poort uit waar nog een legertje busjes stond opgesteld. Jacqueline er op af en er stond een stelletje Spanjaarden te soebatten met een chauffeur en gids, wij haakten in, de Spanjaarden vroegen of we zin hadden om mee te gaan en voor 40 dollar de man waren we klaar. We zaten heerlijke eerste klas in een directiezetel in dat busje met Rosa een van de Spanjaarden als Queen Rosa voorin naast de chauffeur en de 3 anderen, Stella, Bartolo en July op de achterbank. Onze gids vouwde zich op in de kofferbak, de chauffeur deed de deur dicht en daar gingen we richting Antigua. Onderweg stopten we bij wat uitzicht locaties die  de aanwezige Vulkanen recht deden waarbij de kleinste van de 2 de Aqua nog steeds actief  is en wel 10 maal per dag kleine erupties heeft. We vervolgen onze weg onderweg in gebroken Engels gezellig met elkaar keuvelend over prima wegen met af en toe een gat in het wegdek. Een kleine 2 uurtjes later zijn we in Antigua de voormalige hoofdstad van Guatemala die door een Uitbarsting van de Aqua en de daarmee gepaard gaande aardbevingen compleet werd verwoest. vervolgens hebben ze een nieuwe stad gebouwd en dat is ook de hoofdstad geworden, Guatemala Stad. op enig moment is echter besloten om Antigua ( oude stad) onder het as vandaan te halen en compleet te gaan restaureren. Het stadje met zijn kinderkopjes, fleurige straatjes, prachtige kerken, ruïnes en andersoortige mooie zaken staat nu op de Unesco erfgoed lijst en is een prachtig toeristische plek geworden. Dat brengt jammer genoeg ook met zich mee dat je wordt overlopen door allerlei  aanbieders van dezelfde typische Guatemaalse kleurrijke dingetjes. Daar aangekomen ging Rosa alleen op pad, de 3andere Spanjaarden gingen samen en dus hadden wij een privé gids, wel zo handig bleek later. Enfin wij hebben een rondleiding gehad door dit prachtige plaatsje en de plaatjes spreken voor zich.  De gids heeft ons gelukkig ook gebracht bij een klooster ( nonnen) uit de 13e eeuw dat compleet verwoest was en de ruïnes heeft men gebruikt om een 5 sterren hotel te huisvesten in de overblijfselen van dat klooster maar dan op een soort van hemelse manier. De plek is een gewilde plek voor bruidsparen en dat snappen wij, zouden wij ook nog wel hebben gewild zo mooi is het. Het hele stadje zelf is sowieso een mooie trouwstek. Op het einde van de middag hebben wij nog een uurtje zelf rondgelopen en bij de Burger King nog even wat gegeten en gedronken, die fastfood zaken mogen er wel zijn maar hun schreeuwerige reclame-uitingen zijn verboden, ze zitten er dus allemaal maar dat zie je aan de buitenkant van de gebouwen niet af.

Toen we weer terug gingen naar het busje zagen we dat de temperamentvolle Spaanse dames een woordenwisseling hadden, bij de auto aangekomen stapt Rosa in trekt de deur met een klap dicht maar helaas zat daar de hand van Stella nog tussen, zij had gelukkig een grote ring om die de klap op ving maar de vinger werd natuurlijk wel dik en dat ding moest er dus af. Wij dus op zoek naar een Juwelier en die heeft die ring eraf kunnen halen gelukkig. Enigszins timide werd aan de terugreis begonnen maar toen we weer in de haven waren was de lucht gelukkig weer geklaard en namen we vrolijk afscheid van elkaar. Mooie dag dus.

Guatemala is een heel gevarieerd Land , Het midden en noordwesten is een hoogvlakte met bergenen vulkanen tot wel 4000 meter hoog, het heeft de beroemde Maya Ruïnes van Tikal, de kust en het westen zijn gezegend met prachtig weer en vruchtbare gronden. Van de 4e tot de 11e eeuw vind je hier zaken die voortkwamen uit het kerngebied van de Maya beschaving. In 1500 weer ingelijfd door de Spanjaarden en in 1986 na vele coups en burgeroorlogen een zelfstandige democratie geworden. Nou ja een Zuid Amerikaanse democratie dan.

Wij  even langs de receptie voor de uitleg van de balans van onze account aan boord die we niet begrepen en vervoigens weer doorgestuurd naar excursies want daar zat het probleem. Toen wij eisten dat ze een opgave zouden doen van onze geboekte en betaalde excursies en ze dat doorgaven aan ons terwijl wij het opschreven, want uitprinten  dat mogen ze niet en onze account die we hadden kunnen we aan boord van dit schip niet in dus we hebben geen overzicht. Toen men ons echter vertelde welke excursies we hadden geboekt, en toen ze stopten met opnoemen en wij verbaasd vroegen : is het dat ? Zeiden de doodleuk ja, dit is wat we hebben, wij vervolgens, maar we hebben dit en dat en dit en zus en zo ook nog geboekt kregen we doodleuk te horen dat ze er niets van wisten. IK dus vervolgens in de bankafschriften opgezocht waneer we betaald en geboekt hadden en Jeroen gevraagd om thuis in te loggen in mijn PC om de bevestigingen op te zoeken en door te mailen. is inmiddels al gebeurd en ga vandaag nog een leuk gesprek krijgen hier want ik ben helemaal klaar met die amateurs.

We zitten nu weer vet op de stille Oceaan richting Mexico en richting koeler weer ( San Francisco) tot de volgende haven Puerto Vallarta gaan we twee daagjes varen……..

1. Inge:
    29 januari 2023
    Prachtige foto's en kerstversiering weer! Brings back memories! Ik vond het erg mooi daar. En wat een gedoe zeg, gelukkig kon Jeroen je een overzicht bezorgen. Jammer dat het zo moet gaan. Hopelijk is het snel opgelost en kun je onbezorgd verder genieten...
  2. Bep:
    29 januari 2023
    Wat een verhaal en wat een belevenissen weer. En wat een gedoe hopelijk is na het overzicht van jullie boekingen het eindelijk klaar 😅 geen goede reclame!! De foto’s zijn prachtig..
  3. Marion:
    29 januari 2023
    Goed dat je ondanks de minder goede informatie die je had gelezen er toch voor bent gegaan. Ze kunnen beter jouw bevindingen overnemen, krijgt het een heel ander image veel beter denk ik. Prachtige foto's.
    Denk je eindelijk van het gezeur en gedoe af te zijn, begint het weer. Goed dat Jeroen alles heeft kunnen doorsturen anders zou het helemaal een gevecht worden.
    Succes met regelen en laat je niet kisten Kees. Liefs Marion xx
  4. Kees Verhagen:
    29 januari 2023
    Wat een gedoe allemaal .Weer prachtige foto’s.en genieten van alles.liefs
  5. Corrie schreppers.:
    29 januari 2023
    Knap dat je zo reageert op die schandalige mail. Ben trots op jullie. 👵👏👍
  6. Gerrit Tini.:
    30 januari 2023
    Allereerst prachtige foto"s en ook weer na een beetje onderhandelen toch een leuke reis met busje kunnen maken.
    Die Frederico moet van jullie blog afblijven en dat heb je hem mooi duidelijk gemaakt Kees.
    Ga verder met jullie prachtige reis.
  7. Marion:
    30 januari 2023
    kun je Frederico niet blokkeren?