Panama City

24 januari 2023 - Chagres, Panama

Terwijl ik onze avonturen neer aan het tikken ben, zitten we reeds midden in het Panama Kanaal en gaan we net ut onze eerste stap op weg naar de Pacific Ocean. Op dit op zich zelf staande avontuur kom ik later vandaag uitgebreid nog terug.

De avond voor onze Panama Citytrip een beetje op tijd naar de hut gegaan om Jacqueline’s stem een beetje te ontzien, dat was dus op zondag. Die dag heeft ze FaceTime gehad met Corrie en met Marion, vervolgens hebben we Inge,Remon en de kids gesproken die zojuist een sneeuwpop in de tuin hadden neergezet wat zo ongeveer de enige bouwactiviteit was daar in Berkel Enschot bij hun in aanbouw zijnde huis. Vervolgens hebben we uiteindelijke via Zoom het voor elkaar weten te krijgen om Jeroen, Janske en Suze te pakken te krijgen. Waren wel benieuwd hoe het er voor stond met hun verbouwing en verhuisplannen. Zij gaan namelijk vanaf a.s. zaterdag 2 maanden in ons huis wonen tijdens de verbouwing van hun huis. Alles op schema dus, zaterdag gaan ze over. Jules, vergeet je niet de verwarming vanaf woensdag elke dag een graadje hoger te zetten ? Toen hebben we nog met wat mensen gesproken en dat was teveel voor haar stem dus op tijd naar bed.

De volgende ochtend (maandag) op tijd eruit omdat we ons om 09:15 moeten melden voor onze trip naar Panama City. Jacqueline niet goed geslapen maar ik als een blok, was nog te moe van de vorige nacht denk ik.

Goed wij gaan richting bus en dan blijkt dat er te veel mensen zijn of te weinig bus, is maar net hoe je het bekijkt. Gedeeltelijk veroorzaakt door een behoorlijk corpulente Duitser die 2 plaatsen in beslag neemt en weigert te gaan zitten daar waar de gids hem zou willen hebben. Gaan in gesprek met die man en dat duurt en duurt maar. Ik had hem er simpelweg uitgezet. Uiteindelijk wordt het hele spul geregeld en gaan we op weg naar Panama City. Duurt een dik anderhalf uurtje ook weer veroorzaakt door de files onderweg hier in Colon en bij Panama City. Vlak voordat we uitstappen en ook daaraan worden we getrakteerd op een prachtige skyline van Panama City nieuwe stad, en dat hebben we natuurlijk ook even op de plaat gezet net als het gebied eromheen dat bij eb helemaal droog valt en bij vloed weer helemaal vol met water komt te staan. Panama is uiteindelijk ook schatrijk geworden van het kanaal maar daarover later dus meer.

We  komen aan op La Place Kathedraal in de oude stad nadat we een stukje hebben gelopen vanaf de plaats waar de bussen stoppen. Door kleine nauwe straatjes op weg en wat mij meteen al opvalt is de hoeveelheid politie die links en rechts paraat staat en de hekken die daarbij gebruikt worden. Enfin we worden gedropt met de boodschap daar om 15:45 uur weer terug te zijn. Als eerste de kathedraal binnen wat een mooi plaatje is met zoals gewoonlijk weer veel goud dat deze armlastige kerk in haar bezit heeft. Heb ook een paar foto’s gemaakt van taferelen uit de kruisweg die dan tijdens processies door een fors aantal mannen gedragen moet worden gezien de omvang en het gewicht.

Nog wat rond gelopen mooie gebouwen op het plaatje  vastgelegd en ook het paleis waar de president van Panama resideert en dat verklaard meteen de hoeveelheid politie hier. Even wat gedronken op een pleintje hier bij Casablanca, en daar gevraagd naar een shopping mall die in de  buurt moest zijn. We zouden een taxi moeten gaan nemen, minuutje of 10 rijden. dus zogezegd zo  gedaan, wij houden een Taxi aan, die zegt 10 USD en ik zeg gaan. We komen bij een giga mall, met even Gi-Ga grote winkels en even giga lage prijzen voor echt giga gewone rotzooi. Jacqueline was op zoek naar een vestje voor de koude airco avonden en die hebben we natuurlijk niet gevonden hier, een strandtas voor onze rommel aan dek in te stoppen hebben we wel gevonden. We hebben daar een broodje gegeten en tegen 15:00 de taxi teruggepakt. Die deed dat deze keer voor 4$ dus de eerste keer lekker gepiepeld, maar gemiddeld ok. :-) Beide keren reden we overigens door het gedeelte van de stad tussen de mall en de oude stad waar je echt niet uit wil stappen, hebben we dus ook niet gedaan. We waren ruim op tijd terug en hebben wat rond gehangen op het pleintje voor de kathedraal. Tegen 15:45 waren de gidsen er en bleken er een paar mensen er niet te zijn, minuut of 10 gewacht en toen er toch enige opstand kwam besloot de gids naar de bus te gaan, waar, jawel de missing persons gewoon in de bus zaten. De gids overigens waseen dame die geen woord Engels sprak wat ook niet echt handig was. Gelukkig wij weer op de weg terug die aardig snel ging en feitelijk waren we te laat terug  in de haven en gingen we om 17:30 aan boord terwijl het 17:00 had moeten zijn. Even snel de stad en reis van ons afgespoeld en aan het diner gegaan waar Tim en Kirsten hun verhaal van de dag konden doen,. Wij daarna nog even in de bar en bij het optreden in het theater geweest en vervolgens het dek op gegaan waar we een fantastische show kregen van in het donker laverende schepen richting het kanaal , hebben we ook vastgelegd. Daarna naar de hut, ik goed geslapen en Jacqueline ook blijkt later. Ik vroeg er uit  om de eerste foto’s te maken van onze doorgang hier in het beroemde kanaal.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marion:
    24 januari 2023
    Wat een verhaal weer en ja vervelende mensen kom je overal tegen. Gewoon negeren en verder gaan alleen niet iedereen kan dat, zeker niet een gids die het beleefd (?) in goede banen moet leiden.
    Vest had ik niet mee kunnen geven Jacqueline maar wel een strandtas 😉😉.
    Ik vind de oude stad toch mooier dan nieuw. De gebouwen stralen warmte uit en wat een prachtige veelden in de kathedraal.
    Jongens wat doen jullie veel indrukken op en dan moet er nog van alles komen.
    Benieuwd naar ervaring in het Panama kanaal. Liefs Marion xx
    P
  2. Bep:
    24 januari 2023
    Wat een verhaal weer , tja en stoorzenders zijn er altijd!! Niet leuk maar je kunt er weinig mee. Balen Jacqueline dat je nog wat kwakkelt. Hopelijk komt er snel een einde aan . Indrukwekkend stad waar jullie weer mooie plaatjes hebben gescoord. Op naar het volgende. Gr Bep
  3. Jules & Claudia:
    24 januari 2023
    Wat leuk die foodart bij het eten! Beterschap voor Jacq!