Hunky Dory op de Marlborough Wine Trail

17 januari 2017 - Picton, Nieuw-Zeeland

Camperdag 14
Hunky Dory op de Marlborough  Wine Trail.
Hunky Dory betekent; het gaat goed met ons het gaat prima!  Vandaag zoals jullie al wisten voor de middag rond the house geweest, even naar het dorp gelopen en wat boodschappen gedaan plus onze dagelijkse cappucinno gescoord.
Was een cruiseschip in de haven dus het hele stadje liep vol met allemaal mensen met een badge om de nek.
Wij lopen door de haven terug zien we daar langs de kant ineens een grote rog zwemmen, natuurlijk een foto van gemaakt. Even later zien we denk ik pappa rog voorbijkomen, nog een slag groter dan die van net hiervoor.
Toch weer even bijzonder om die gewoon in de haven langs de kant te zien zwemmen.
Wat gelanterfant en niets gedaan tot de klok van 1300 uur, rond die tijd zouden ze ons op komen halen om op de wijntasting journey te gaan. Er zat nog een stel te wachten en die gingen ook mee. Uiteindelijk waren we met een groep van 10 personen, 2 uit NZ, 6 uit Engeland en wij met zijn tweetjes.
De chauffeur, Sam, kletste de oren van ons hoofd onderweg naar Blenheim, ging over de geschiedenis en de wijnbouw en nog wat meer zaken. Door zijn dialect en de wat krakerige speakers en lawaaige bus, verstonden we er echter nog geen 5 % van.
Enfin wij dus op pad en aangelegd bij het eerste wijnhuis, daar werden we netjes ontvangen en kregen we een zestal wijnen te proeven, kleine minislokjes die volgens Jacqueline opgeteld ( dus x10) nog niet een glas wijn vertegenwoordigden. De wijnen die we geproefd hebben waren bij alle 4 de wijnhuizen : Marlborough  Sauvignon  Blanc, de Marlborough Pinos Gris en dan heb ik meteen de 2 witte wijnen die van onze smaak zijn, de  chardonnay en de rieslingwijnen ( ook al hadden we de droge) zijn aan ons niet besteed.
Daarnaast kregen we ook iedere keer de Pinot Noir wijnen te proeven die ook wel van onze smaak zijn. In het laatse wijnhuis Nautilus , kregen we een extraatje en mochten we een " selection" proeven een Pinot Noir van 2013 waarvan er slechts 2900 zijn gebotteld. Die was echt lekker, kost echter vanaf het chateau 75 dollar per fles. Wij vonden die chateau prijzen toch al aan de hoge kant, per flesje minimaal van rond de 25 tot 40 dollar voor de " gewone" wijntjes. We zullen in NL eens op onderzoek uitgaan.
Al die wijnhuizen  zijn hier dus gewoon open, daar kun je zo binnen lopen en de selectie proeven, als je klaar bent ga je gewoon naar de volgende. Tussendoor ff een lunch en als afsluiter een dinertje en je bent helemaal klaar en afgewerkt. Daarna zijn we op de terugweg nog even bij een chocolade fabriekje gestopt, ook daar kon je wat proeven ( hebben we ook gedaan) dit zou bij ons of in Belgie niet hebben misstaan, was gewoon een chocolatier die het goed verkocht ! De gemiddelde prijs voor een bonbonnetje was 125 euro per kg ! Wij hebben de naam van Nederlanders van kijken kijken, proeven en niet kopen weer helemaal waar gemaakt!
Morgen met de boot we gaan tegen 11.00 uur, drie uur varen dus rond de klok van 14.00 uur in Wellington, nog even boodschappen doen, dus de dag van morgen is weer gevuld, daarna dagje Wellington. We houden jullie op de hoogte.

1. Marion:
    17 januari 2017
    Moeten toch heel aparte wijnen en bonbonsjes zijn geweest! Wat een prijzen.
    Lekker rustig dagje gehad, ook wel een keer lekker he.
    Numweer op naar het volgende avontuur. Xx
  2. Janske:
    17 januari 2017
    Heerlijk zeg al die proeverijen! Haha, ik zie jullie helemaal zitten in die bus en dat je helemaal niet hoort waar die gids het over heeft. Da's zo vaak zo. Ach, kun je vaak ook weer lekker om lachen.
  3. Thea:
    17 januari 2017
    Heb ik weer gemist hè die wijnproeverij. Ge staot er schon op Kees.
  4. Golande:
    17 januari 2017
    Lees ik nu tussen de regels door dat ik geen chardonnay meer hoef aan te bieden??
  5. Bep:
    17 januari 2017
    Mmmmmmm lekker allemaal tja en soms luister je heel braaf en geïnteresseerd ( dat denkt men dan haha) wel duur die wijntjes hoor. Jullie stralen nog altijd en het zonnetje doet het goed nu zo te zien . Lieve groeten van ons inmiddels van uit Limburg
  6. Loek:
    17 januari 2017
    Tja Golanda weer wat wijzer geworden
    Nou Kees die rogge is wel leuk om te vangen!
    Maar alles wat jullie mee maken is mooi en apart
    Ga zo door
    Gr jose en loek
  7. Gerrit Tini.:
    18 januari 2017
    Hier gaat ook alles Hunky Dory.