Van Glasgow naar Oban

23 september 2018 - Oban, Verenigd Koninkrijk

Gisteravond hebben we heerlijk gedineerd bij Gamba, dit restaurant had een prima recentie op Tripadvisor en was op 500 meter van het hotel gelegen. Toen we daar aankwamen zag het er aan de buitenkant niet echt geweldig uit, we moesten een kelder in. Daar aangekomen zijn we aangenaam  verrast, was een  mooie plek met prima visgerechten. Daarna terug naar het hotel en met Ziggo nog even een stukje Dance Dance gezien en Willem 2 weer gelijk zien spelen. Daarna slapen, allebei niet zo heel goed geslapen. Jacqueline eerste gedeelte en ik het tweede gedeelte van de nacht niet. Rond een uur of half acht weer op, even douchen, ontbijtje ( prima) en vervolgens op pad om van Glasgow naar Oban te geraken. Al snel kwamen we bij het eerste meer, Loch Lomand, wat een erg groot meer is. Het grote verschil met andere landen is dat er hier bijna geen parkeerplaatsen zijn langs die meren en als ze er zijn dan liggen die zo stom aangelegd dat je niets  van het vergezicht kunt zien. Toch nog wat  leuke plaatjes kunnen maken. Er werd op die enkele parkeerplaats langs het meer overigens wel gekampeerd met campers maar ook gewoon nog met tenten. Brrr. Onderweg kwamen we ook nog voobij een  waterval, waarvan ik de naam kwijt ben geraakt. Daar aangekomen was Jacqueline bezig haar wandelschoenen aan te trekken toen er een wandelaar terug kwam. Ik vroeg de beste man even hoe ver het was naar de waterval en dat bleek nog geen 150 meter te zijn!, ik heb mJin wandelschoenen dus niet aangetrokken :-), de waterval was overigens echt een plaatje waard. Een stuk verder op onze route kwamen we voorbij een Historic Building, wij dus gestopt en ook  dit was meer dan de moeite waard. Het bleek een kerkje te zijn op een prachtige plek Saint Conan’s Kirk was de naar. De bouw is in de jaren 1800 begonnen maar pas helemaal afgemaakt in 1930 !!. Leuke plaatjes gemaakt. Wij weer verder op onze tocht en daar kwam ons eerste Kasteel aan. Dit was Dunstaffnage Castle oftewel in het Schots : Caisteal Dhun Staidhinis... Leuk om even rond te snuffelen en weer verder.. paar foto’s laten zien wat een werk het  was om dit op te bouwen in die tijd. Uiteindelijk aangekomen in Oban, Oban is de belangrijkste toeristenplaats Aan de westkust  van Schotland. Hier vertrekken de veerboten naar de eilanden Mull, Staffa, Coll, Tiree etc etc. Daarom  wordt Oban ook wel de Gateway to the Isles genoemd. En wat hier zeker belangrijk was en is, hier is de Oban Whiskey distillery gevestigd, mijn  favoriete whiskey merk. Hier zijn we dus op tour geweest en weten we nu alles van Oban en van whiskey maken in het algemeen. Natuurlijk een paar flesjes op de kop getikt en wat glazen mee naar huis gekregen nadat we wat Oban hadden mogen proeven. Rond een uur of 4 ons hotel opgezocht, prachtig aan een meer gelegen. Daar aangekomen de boel in orde gemaakt en een wandelling achter het hotel langs gemaakt , de berg op en prachtige plaatjes gemaakt van de omgeving. Dadelijk hier aan het diner in deze behoorlijk  gehorige tent ( allemaal vloeren van hout, kraken als een gek) maar goed, heb gezien dat het allemaal 65+ zijn ( hoor ons eens) en het zal dus wel op tijd rustig worden. Tenminste dat hopen we.....

1. Remon:
    23 september 2018
    Klinkt goed allemaal en het weer zit jullie ook mee. Hoezo in Schotland regent het altijd? Hier in Nederland is het nu bar en boos. Veel regen en ook heel erg koud. Ik hoop dat jullie komende nacht iets beter kunnen slapen.
  2. Thea:
    23 september 2018
    Die kelder doet me er aan denken nadat we met jullie in Londen waren en na de musicaluit eten gingen in een een restaurant waar een vrijgezellenparty aan de gang was en we ook naar beneden moesten in een kelder. Waar jij voor mij nog een asbak of een glas dat ik zo mooi vond meenam[ pikte) was daar wel heel gezellig.
  3. Bep:
    23 september 2018
    Prachtig omgeving hoor en het weer verrassend mooi , eten goed wat willen jullie nog meer ?????? Tja wat beter slapen denk ik . Hopelijk dat het vannacht beter gaat lukken. Geniet ze verder .
  4. Marianne:
    25 september 2018
    Ja het is prachtig daar ik reis gewoon weer mee geniet van de rust en natuur .
  5. Gerrit Tini.:
    25 september 2018
    Leuke plaatjes en het weer zit leuk mee.