Fish River Canyon & AiAis Hot Springs

10 oktober 2019 - Fish River Canyon, Namibië

Fish River Canyon & Ai-Ais Hot Springs 10-oktober 2019

Vanochtend kopje thee en koffie gezet, het was koud buiten!

Om 7.00 uur aan een prima ontbijt met vers gebakken broodjes,echt home made.

Deze prachtige stek is gebouwd door 2 Duitse broers die hier in 1904 en 1906 zijn aangekomen om te gaan boeren. Kun je je voorstellen dat ze in die tijd hun producten al verkochten in de regio tot aan Keetmanshoop toe en da’s een eindje weg. Zeker met de ossenkar in die tijd!

De volgende generaties hebben dit gebouwd, maar nog steeds hebben ze een km of7 hier vandaan een farm met land, kasbouw en zuivelproducten van 20 koeien. Voor meer dan 70% wordt de eigen behoefte afgedekt.

Natuurlijk wel een beetje commercieel hier, toen wij wat  informatie vroegen over de canyon was het net of ze water zagen branden! Je zou toch eigenlijk op een dagtocht met een bus en gids van het resort moeten gaan, veel veiliger toch ? Enfin wij een beetje aangedrongen en de gewenste info gekregen. Dat tochtje met hun van  6-8 uur moest overigens wel €100.- pp kosten.

Wij dus vanochtend zelf naar de poort van het nationaal park Fish River Canyon gereden bij de Hobard gate.

Daar aan gekomen een onaardige dame (zeldzaam hier) die onze parkentree incasseerde, ongeveer €7,00 per persoon. Geen map of info voorhanden maar er was en is maar een weg van een km of 10 naar het algemene vieuwpoint. Vervolgens kun je naar rechts, een km of 3 naar het tweede vieuwpoint. Als afsluiter daarna naar links voor een km of 6 en een aansluitende wandeling langs de canyon van een minuut of 20. Daarna terug via dezelfde weg want er is geen andere! Verkeerd rijden gaat dus niet tenzij je vlug beneden wil zijn:-).

Het was prachtig, we hadden ons een voorstelling gemaakt op basis van onze ervaringen bij de Grand Canyon in de USA, wel behalve dat dit ook een  breed, lang en diep gat is zijn de verschillen in natuur enorm. De plaatjes( daar gaan we weer), zullen het gaan vertellen.

De hele opzet is niet echt proffessioneel te noemen. Kan ook niet anders bij deze bezoekers aantallen. Ik schat een 500 per dag! Die heb je in de USA per minuut. De weg er naar toe is een drama, slecht maar wel een echt 4wd avontuur.

De uitkijkpunten zijn redelijk maar er is niets! Geen info geen restaurant noppes, behalve dan een openbare ouderwetse poepdoos. De uitkijkpunten tijdens het ritje naar de wandeling zijn poepie link. Prachtig maar na een uurtje of 3 waren we weer terug bij af. Het was pas tegen 11 uur. Wij dus besloten naar Ai-Ais te rijden, een km of 65 door de bergen heen en ook weer terug natuurlijk.

Daar zou een spa centrum zijn met hete thermaal baden van 65 graden.

Wij daarop af dus! Was een prachtige rit, een TT die werkte! Geweldig😎, daar aangekomen is het de uitgang van de canyon vanuit Hobard met een hotel, bungalows, restaurant, spa center en een gigantische campingsite. Gedateerd maar zuiver. Echter leeg, niemand daar! In het restaurant wat gegeten, we konden kiezen uit een burger, of friet!of friet en een burger. Het is het laatste geworden.

Wij op weg naar de hot springs die niet zo hot bleken te zijn. Daar dobberden naast ons tweetjes nog 2 koppels rond. Een koppel bleek uit Zuid Afrika te komen waarvan de vrouwelijke helft de dochter was van een boeren emigrant uit Nederland. Die sprak nog goed NL ondanks het feit dat ze al 16 jaar hier was. Het andere koppel was een Zuidafrikaans koppel die in Namibie wonen. Heel leuk gesprek gehad over van alles en nog wat gedeeltekijk in het Zuid Afrikaans en gedeeltelijk in het Nederlands . Het was overigens triest om te horen dat de vader en de moeder van de Nederlandse  door eigen personeel beroofd waren waarbij haar vader om het leven is gekomen. Ze hadden de boerderij verkocht en het “ eigen” personeel dacht dat het geld van de verkoop in huis zou zijn. Wat overigens niet het geval was.

Wij toen we allemaal rimpelig waren geworden weer terug naar de Canyon Lodge. Die prachtige plek bij Fish River Canyon. We hebben de tijd, het was prachtig maar we hebben niet het wow gevoel dat we bij de Grand Canyon hadden. Kan ook gewoon verzadiging zijn natuurlijk😜.

Morgen gaan we richting Aus uurtje of 3-4 rijden. Zitten daar in Eagles nest. Moet heel bijzonder zijn. En de naam suggereert het al, wifi zal ook hier wel een probleem worden...

1. Marion:
    10 oktober 2019
    He fijn, de foto's maken het verslag toch heel anders. Prachtige foto's bij.
    het rijden in de 4wd bevalt je wel zo te lezen he Kees. Lekker rousen in water en wat nog meer. Geniet er maar lekker van maar let wel op want volgens mij kun je er wel heel m oe van worden!
    benieuwd weer naar het volgende verslag en foto's. liefs xx
  2. Bep:
    Wat een mooie foto’s bij een mooi verhaal !! Geniet ze verder . Xxx
  3. Jules & Claudia:
    11 oktober 2019
    Prachtige foto’s en apart die rode woestijn!
  4. Inge:
    11 oktober 2019
    Schitterende foto's van die woestijn! Echt te gek!
  5. Gerrit Tini.:
    11 oktober 2019
    Heeeeel mooi voor jullie om dit allemaal te kunnen zien, en ook voor ons!!