Nog even.....

21 september 2019 - Tilburg, Nederland

Hallo allemaal, het is bijna zover, we gaan op reis naar een prachtig werelddeel op deze aardkloot. Een werelddeel waar we al een paar km’s hebben gemaakt in de afgelopen jaren. We zijn geweest in Zuid-Afrika, Kenia, Zanzibar en Tanzania en al deze reizen waren bijzonder op zichzelf door de verschillen in cultuur, geschiedenis, natuur en natuurlijk ook, hoe kan het anders ,de culinaire verschillen.

Tijdens deze reizen was ik nog niet zo fanatiek bezig met het maken van reisverslagen, niet op de laatste plaats simpelweg omdat destijds alle internet verbindingen en afgeleide technologieën  die we vandaag hebben, toen nog niet bestonden. Deze keer gaan we zoals ik aan het einde van onze laatste trip naar Andalusië al gemeld heb naar Namibië.

De papieren zijn inmiddels binnen dus het begint nu echt te “leven” Er is echter wel een verschil in voorbereiding met andere reizen simpelweg omdat ik meer tijd en rust heb om me er in te verdiepen. Ben vandaag notabene al weer een jaar met pensioen.

Terug naar onze voorbereidingen, Namibië is het 34e grootste land van de wereld, heeft 3824 km aan grenzen met, Angola, Botswana, Zuid Afrika en Zambia. Daarnaast ook nog een kustlijn van 1572 km aan de Atlantische Oceaan. Namibië is het land met de minste regenval in Sub- Sahara-Afrika.

Namibie kent verschillende vegetatiezones waaronder woestijn, halfwoestijn, savanne en wetlands. De 5 grote geografische gebieden van het land zijn: Het Centraal Plateau, de Namibwoestijn, de Grote Plateau Rand en de Kalahari.

Deze verschillende natuurgebieden gaan we allemaal bezoeken, we zullen veel km’s gaan maken over wegen die voor zeker 70% uit gravelwegen bestaan. Er wonen slechts een kleine 3 miljoen mensen in dit grote land en Namibië is na Mongolië het dun bevolkste land ter wereld. We zullen dus hele stukken rijden zonder iemand tegen te gaan komen. We zullen de meest prachtige natuurgebieden voorbij zien komen en daarvan hopen we jullie weer prachtige plaatjes en de daarmee gepaard gaande avonturen te mogen sturen. We overnachten op prachtige plekjes midden in woestijngebieden, prachtige natuurparken, spannende desolate stadjes en nog veel meer interessante zaken waarover ik weer mag gaan schrijven.

Wij Nederlanders hebben er nog een stukje koloniaal verleden liggen wat zich afspeelde in de 19e eeuw. Daarna is het land opgedeeld in een stukje voor het toenmalige Engeland en de rest ging naar Duitsland. Daarom heeft men in Namibie erg goed bier omdat dit wordt gebrouwen op basis van Duitse recepten en cultuur. Niet onbelangrijk dus als je een stoffige rit door de woestijn achter de rug hebt!! Daarnaast heeft men dus ook wat eetgewoontes overgenomen van de Duitsers en dus los van de braai en een heleboel andere bijzondere vlees en visproducten die bij Afrika horen, kun je daar dus gewoon Bratworst eten en de lekkere harde Duitse broodjes.

Namibie is een veilig en welvarend land, het veiligste land van Afrika, dus daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken :-), ze rijden aan de linkerkant van de weg ( dat hebben we al meer gedaan ) en we hebben een 4wheel drive gehuurd om goed uit de voeten ( wielen)te kunnen.

Gelukkig is er geen tijdverschil met Afrika tijdens onze zomertijd, wel een nachtvlucht ( 12 uur vliegen) er naar toe, dus een beetje brak zullen we wel zijn als we daar aan zijn gekomen.

We vliegen op zondag 6 oktober naar Afrika en landen weer op de 31e oktober op Schiphol. Da’s dus 25 dagen onder de Afrikaanse zon. We hebben er zin en gaan jullie met plezier weer op de hoogte houden van onze belevenissen.

Jacqueline en Kees

1. Loek:
    21 september 2019
    Ziet er zeer belovend uit en interessant wordt weer een reis om nooit weer te vergeten
    Geniet er saampjes van
    Alvast veel plezier met de voorbereidingen en een heel goede reis die brengt wat jullie verwachten
    Gr Jose en Loek
  2. Gerrit Tini.:
    21 september 2019
    Wij hopen voor jullie op een mooie en interessante reis. Wij zien graag jullie belevenissen tegemoet.
  3. Nellie Antonius:
    21 september 2019
    Ik kijk weer uit na de mooie foto's en verhalen. Nu al Spannend met je verhaal vooraf
  4. Margriet Gommans:
    21 september 2019
    Ik ben benieuwd naar de verhalen en ga ze op de voet volgen. Het zal weer mooi worden.
  5. Marianne:
    21 september 2019
    wij wensen jullie een goede vlucht,en een fantastische vakantie
  6. Thea:
    21 september 2019
    Geweldig voor jullie weer een nieuwe reis. Jullie blij en ik blij met je verhalen Kees. Ik wacht weer af. Goede reis en veel plezier. 🙋‍♀️🙋‍♀️
  7. Rob:
    21 september 2019
    Ook wij zien weer (een beetje jaloers😉) uit naar jullie avonturen. Wordt vast weer helemaal fantastisch !
  8. Gerrit:
    21 september 2019
    We kijken weer erg uit naar alle belevenissen en foto’s. Prachtige vakantie gewenst
    Herma en Gerrit
  9. Bep:
    21 september 2019
    Woh , ziet er weer veel belovend uit. Succes met jullie voorbereidingen verder maar jullie kennende is vast bijna alles in kannen en kruiken.
    Zoals jullie weten kan ik bijna niet wachten op de geweldige verhalen met prachtige foto’s
  10. Inge:
    22 september 2019
    Dit is pensioen zoals je het iedereen gunt: lekker samen ontspannen genieten van dingen die je fijn vindt om te doen. Mooie reis!!! xxx
  11. Mieke:
    22 september 2019
    Dat wordt weer een super mooie reis voor jullie.
    Kijk uit naar de verhalen die Kees zo goed en mooi kan schrijven. Geniet er samen van!!!
  12. Ria jansen:
    22 september 2019
    Een goede vlucht en lekker genieten.
    Gr Ria.✈️✈️✈️✈️
  13. Hans en Marian Tuerlings:
    23 september 2019
    Hallo Jacqueline en Kees. Wij wensen jullie een hele goede heen en terugreis en een fantastisch verblijf in Namibië.
    Geniet er samen van. Wij kijken uit naar jullie reisverslag en reizen in gedachte met jullie mee. Groeten van Hans en Marian.
  14. Marion:
    26 september 2019
    Zo, ikke terug van een heerlijk weekje Turkije en mag meteen het eerste verslag lezen.
    Leuk dat je je meteen goed ingelezen hebt Kees. Benieuwd naar de rest van de avonturen.
  15. Marion:
    6 oktober 2019
    Zo, nog even de mogelijkheid om via deze weg jullie een fantastische reis te wensen.
    Ik heb net gelezen dat het 10 uur vliegen is dus ik hoop dat je wat kunt slapen!
    Wat me verbaasd heeft, is dat het in Namibie dezelfde tijd is als hier. Wel makkelijk te onthouden. Liefs Marion 🥰🥰
  16. Kees Van Doorn:
    6 oktober 2019
    Dat het dezelfde tijd is dat klopt, in de zomer in ieder geval. In de winter een uur verschil.
    We zijn 12 uur onderweg. Korte tussenstop in Angola.