Dubrovnik

1 oktober 2021 - Dubrovnik, Kroatië

We liggen allemaal op een bedje op het achterdek te genieten van de langzaam wegzakkende najaarszon hier in Kroatië.Het is een graadje of 25 met een heerlijk windje. We weten inmiddels hoe de wind waait in Nederland dus we genieten er nog maar eens extra van.

De voorspellingen eerder deze week waren niet best voor vandaag, gelukkig zijn die niet uitgekomen.

Dubrovnik heeft om een of andere reden altijd op mijn lijstje gestaan, dat plaatsje op die lijst was gerechtvaardigd. Wat een schitterende omgeving en wat een bijzonder mooie stad. Het is de grootste maar ook de mooiste vestingstad van de wereld en staat dan ook uiteraard zou ik zeggen op de Werelderfgoedlijst.

Het binnenvaren vanochtend rond een uur of negen was ook al weer een feest om mee te maken. Rond 10 uur konden we van boord en zijn we met Hanna en Albert aan de wandel gegaan naar de oude stad. Km of 4 dus een uurtje lopen ongeveer. Van die wandeling achteraf geen spijt gekregen. Onderweg echt leuke plekjes tegen gekomen en halverwege op een terrasje een kopje koffie genuttigd.

Wij hadden gelezen dat er een kabelbaal ging naar het fort op de berg die je naar een plek zou brengen met een ongelofelijk mooi uitzicht. Daarboven is in het fort een museum dat gewijd is aan de oorlog hier van 1991-1994 die voor ongekende wrede afslachtingen heeft gezorgd tussen de verschillende bevolkingsgroepen hier en die van het toenmalige Joegoslavië een totaal versplinterd land heeft gemaakt. Wat is gebleven is het overweldigende natuurschoon en de prachtige oude stad hier.

De plaatjes vertellen het verhaal, daar zijn geen woorden voor. De oude stad is prachtig en een lust voor het oog. Denk daarbij het geweldige klimaat van warme zomers en milde winters en je hebt een succesverhaal te pakken. Voor Covid hoorden wij dat er hier wel 14.000 toeristen per dag het stadje bezochten….

Nadat we de kabelbaan en het museum hadden bezocht, zijn we door het prachtige stadje gaan dwalen. Rond een uur of 4 hadden we het wel gezien en zijn we met de bus terug naar de cruiseterminal gegaan waar zoals gezegd iedereen nu tevreden, moe en voldaan op het achterdek in het zonnetje ligt.

Mooie plek Dubrovnik , weer een herinnering gemaakt vandaag. Rond 21.30 uur vanavond varen we weer uit en gaan we richting Korcula ook in Kroatië…

We melden ons dan weer, er komen prachtige plaatjes aan.

1. Golande:
    1 oktober 2021
    Prachtig die oudheden! Maar dat kabelbaantje lijkt me wel eng ! Geniet nog van de lekkere temperatuur!! Tis hier echt herfst!! Haard al aan gehad!! Jaloers als ik die korte broek zie!!!😂🙋
  2. Marion:
    1 oktober 2021
    Wat een prachtig land is Kroatie toch met geweldige natuur en mooi, hele mooie oude steden. Bedankt Kees dat we daar van mee hebben mogen genieten.
    Jullie alle twee zien er fantastisch uit, akelig bruin (!) maar heel ontspannen ook.
    tot snel! groetjes Marion xx
  3. Bep:
    Wat is dit gaaf zeg , prachtig 😍 😍
  4. Jules&Claudia:
    1 oktober 2021
    Ziet er weer goed uit. Staat je goed Jacq, die hoed !!
  5. Inge:
    2 oktober 2021
    Prachtig zeg, heel mooi!!
  6. Hilliante:
    2 oktober 2021
    Wat mooi om over de plaatsen waar jullie gaan naast foto’s en belevenissen ook een stukje info mee te krijgen.
    Het ziet er allemaal fantastisch uit en er zit nog genoeg reis lust in jullie🤗🤗. Geniet ze en bedankt voor het delen.
  7. Gerrit Tini.:
    3 oktober 2021
    Wij vinden het geweldig om op deze wijze jullie reis mee te beleven.