Dagtour Buenos Aires

30 januari 2020 - Buenos Aires, Argentinië

Nadat we gisteren op korte afstand van ons hotel een leuk restaurant hadden gevonden, daaropvolgend onze eerste belevenissen op weg naar en van Buenos Aires had neergetikt,  hebben we het vol weten te houden tot 22.00 uur en toen de luiken dicht gedaan. We hebben prima geslapen zeker voor onze begrippen! Als ik er niet uit had gemoeten om 5,30 uur en Jacqueline daar helaas wakker van werd, dan had ze nog wel een paar uurtjes kunnen pitten. Maar ala, goed geslapen, prima ontbijt, goede koffie ( heel belangrijk ) en om 9.00 stipt de bus in voor onze tour door BA met onze leuke en goed engels sprekende gids met die ( moeilijke naam) , andere chauffeur en weg waren we naar stop 1.

Samenvatting, wat een prachtige stad, in het echte centrum de drukte van een miljoenenstad, maar al snel daarbuiten omslaand naar een prachtige groene stad, met mooie lanen en parken en een al even boeiende geschiedenis. Vol met monumenten en de stad is schoon, geen papiertje te zien, nergens! BA wordt ook wel het Parijs van Zuid Amerika genoemd en dat klopt ook wel met wat je ziet in de architectuur en infrastructuur van deze mooie stad.

Ik weet niet wie Fransje Bauer op reis in Argentinië heeft gevolgd, maar voor wat betreft het gedeelte in BA zijn we in zijn voetstappen en die van Mariska gegaan, we hebben zijn route compleet gevolgd bleek achteraf, hebben dus de hoogtepunten van BA echt gezien.

We zijn begonnen in het “ betere gedeelte” van BA genaamd Recoletta, daar is onze koningin opgegroeid, daar kan ik me wel wat bij voorstellen, het is een ongelofelijk mooie rustige en aristocratische buurt. Daar hebben we een foto gescoord van de beroemde Gomero de la Recoletta, een meer dan 200 jaar oude boom met gigantische uitlopers. We hebben dit soort boom al eens meer gezien op ander plekken, blijft imposant.

Aan het park waar deze boom staat is ook een prachtig wit kerkje gelegen, de Basicila Del Pinar, dit was de thuiskerk van Maxima. En om de cirkel maar rond te maken, op het beroemde kerkhof dat ook gelegen is aan hetzelfde park, La Recoletta Cemetery heeft een oom van Maxima alvast een tombe gekocht voor de familie. Om een idee te krijgen, het kerkhof is vol, en om een plaatsje te kunnen bemachtigen moet je dus wat in de slappe was zitten, een plek hier voor een kist of 5 kost zo rond de€ 80.000.- Het kerkhof staat vol met prachtige oude en nieuwe tombes, een leuk detail is dat het kerkhof is uitgeroepen tot nationaal monument en dat de gemeente er dus niets aan mag doen.

dit betekend dan ook dat families die niet meer bestaan en of geen geld hebben het niet meer kunnen onderhouden en er dus verval plaats gaat vinden en dat je dus bij sommige tombes gewoon ff naar binnen kunt loeren....

Vandaar uit zijn we verder door de stad gegaan langs grote en prachtige ambassadeurswoningen en uiteindelijke terecht gekomen op de Plaza de Mayo, het plein van BA, omringt door de regeringsgebouwen en de kathedraal van BA. Het is het belangrijkste plein van heel Argentinië, genoemd naar de meirevolutie van 1810 waarna Argentinië onafhankelijk werd van Spanje. Nog meer bekendheid is er gekregen voor dit plein ten tijde van het beestachtige regime dat hier de scepter zwaaide en waar moeders met witte hoofddoeken elke donderdag en nog steeds kenbaar maakten aan de wereld op zoek te zijn naar hun verdwenen geliefden. Desaparecidos genaamd. 30.000 mensen zijn verdwenen, waarschijnlijk allemaal vermoord, sommigen werden levend uit vliegtuigen gegooid en verdwenen in de Atlantische Oceaan.

Nog even bij een kunstwerk gestopt, de Floris Generic, ofwel de bloem aller bloemen, gaat in de avond dicht en overdag weer open. Tenminste als de techniek werkt ! Op solar power ontwikkeld, kapot, nu op gewone stroom en ook kaduk... jammer... ambtenaren, overal hetzelfde.

Even langs de facultat de Rech gereden, daar kan iedere Argentijn gratis studeren aan de universiteit. Vervolgens op weg naar Puerto Madero een moderne ontwikkelde wijk bij de haven, net zoals in alle andere groten steden op deze aardbol. Hier een heerlijke uitgebreide lunch genoten in een Braziliaans restaurant ( veel vlees dus) we konden geen pap meer zeggen. Vanavond dus maar een salade met een wijntje...

Na een paar gezellige uurtjes, nog even naar La Boca, de oude nieuwe en weer oude stad langs de haven. La boca was vroeger de wijk waar de rijken woonden, echter toen de stad getroffen werd door de gele koorts vetrokken de mensen die zich dat konden veroorloven naar het noorden van de provincie en namen de armen de boel over, de grote huizen werden omgetoverd in kleurrijke kleine appartementen waar de havenarbeiders dus gehuisvest waren. Nu is La Boca bekend om zijn voetbal club ( Maradonna) , zijn markt, de kleurige straten markten en tango dansers en danseressen.

Onderweg ook nog even door de beroemde rozentuin geweest, daar hoorden we dat elke meisje hier haar 15e verjaardag viert als een bruiloft en dat daar veel geld en feesten aan worden besteed. Een bezoek aan deze tuin maakt deel uit van de ceremonie, tenminste als je dat kunt betalen...

Mooie dag, mooie foto’s ( komen eraan ) morgen gaan we aan boord, wordt een heel ander verhaal

1. Corrie schreppers.:
    30 januari 2020
    Volg fransje bauer inderdaad. Zag toen al dat het een mooie stad was.
  2. Golande:
    31 januari 2020
    Heel imposant! Idd kerkhof pas nog gezien bij programma fransje Bauer!! Grappig!!! Wat een mooie stad!!!
  3. Bep:
    31 januari 2020
    Mooi hoor wat een gave stad, en zeker door het programma van de Bauers kunnen wij nog beter een beeld vormen waar jullie intens van mogen genieten . Prachtig !!
  4. Kees Verhagen:
    31 januari 2020
    Wijhebben nu het verhaal erbij volgen de Bauwers ook.geniet
  5. Gerrit Tini.:
    31 januari 2020
    Kees; je hebt ons weer laten genieten van jullie reis met prachtige foto's.
  6. Marion:
    31 januari 2020
    Wat apart dat wij hier, die niet op vakantie zijn in Argentinië, toch gebouwen op jullie foto's herkennen. dank zij, jawel de Bauertjes!
    Ziet er inderdaad uit als een stad met prachtige gebouwen en mooie parken.
  7. Mieke:
    31 januari 2020
    Het wordt saai, maar ook wij volgen de Bauertjes, en weten nu, dat jullie al heel veel moois gezien hebben!! Schitterende foto's, en een mooi verslag!!👍