Van de Costa del Sol via Gibraltar naar Jerez de la Frontera

31 mei 2019 - Jerez de la Frontera, Spanje

Gisteren hebben wij ons verblijf aan de Costa del Sol afgesloten met een wandeling, shoppen en in de middag aan het zwembad. Het  waaide hier als een gek, van aan het strand liggen kon geen sprake zijn zonder te worden gezandstraald. Wij dus besloten naar het dorpje te gaan waar we gisteren aan het strand en boulevard hadden gelegen. Dorpje was erg leuk om door te wandelen en de heerlijke Spaanse en mediterrane sfeer op te snuiven. Zoals altijd ontdek je de leukste plekjes op het laatst. Voor een ieder die naar de Costa Del Sol wil maar geen zin heeft om te vertoeven op de drukke stranden maar houdt van rust, lekker wandelen, terrasjes tegen leuke prijzen en als je dat zou willen, binnen een minuut of 15 toch in het centrum staan van Fuengirola, Marbella ,etc etc , dan is San Pedro de Alcantara the place to be.

Goed, wij geshopt en gewandeld ook nog even over de boulevard, daarna aan ons prachtige zwembad gelegen, waar er overigens wel 4 stuks van waren op het complex. Ondanks de wind goed vertoeven. Uiteindelijk terug naar “huis”, koffers gepakt, stukje gegeten, slaapmutsje en daarna naar bed. Vanochtend op normale tijd opgestaan, ontbijtje min of meer staand genuttigd en de koffers naar de auto gebracht. Alles erin, sleutels ingeleverd, niemand vroeg of we het naar ons zin hadden gehad en of we nog eens terug zouden komen!! Klandizie zat, voor jou 10 anderen blijkbaar, dom dus. Je zal je appartement daar maar in beheer gegeven hebben. Wij hebben het in ieder geval erg naar onze zin gehad hier.

Laatste keer de helling af en op weg naar Gibraltar, staat en stond op mijn lijstje als we toch in de buurt zouden zijn, dat waren we vandaag dus zogezegd zogedaan. Gibraltar is al sinds 1700  ongeveer Engels grondgebied, wij hebben daar overigens ook aan bijgedragen. Samen met de Engelsen hebben wij die rots veroverd op de Spanjaarden.Dat  is overigens een doorn in het oog van diezelfde Spanjaarden die dat stukje rots wel terug willen hebben. Of dat nou echt slim is, dat weet ik niet, het was er barstens vol met Engelsen die allemaal naar “hun” Gibraltar komen kijken en via de rechtstreekse vluchten hier naar toe komen met onder andere Easy-Jet. Lekker in de Spaanse zon maar dan met alles van thuis, alles komt hier voorbij, het barst van de Fish&chips shops, pubs, retailers zoals M&S en andere UK based winkelketens. Daarnaast is alles hier “tax-free” en kosten de sigaretten en drank hier in verhouding met Engeland echt geen drol. Dus met duizenden shoppen maar. Heleboel werk voor de Spanjaarden die allemaal op scooters rondscheuren want met de auto is er bijna geen doorkomen aan.

Omdat Engeland niet In Schengen  zit hebben we ook nog grenscontrole’s of in ieder zogenaamde controle’s die de boel wel goed ophouden en de grensovergang bijna tot een ouderwets avontuur maken. Ook dat weer mee gemaakt dus. Ik zou dus die Engelsen niet wegjagen als ik Spanje was !! Het oorspronkelijke belang zullen we allemaal (nog) wel weten, die rots in oceaan heeft vanaf vroeger al een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis en bij de heerschappij over de oceanen door het Britse Koninkrijk. Op de rots van Gibraltar hebben kanonnen gestaan die de doorgang controleerden van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee. De rots heeft een rol gespeeld in vele oorlogen, in de tweede wereldoorlog wisten meer dan 225 Engelandvaarders de rots te bereiken en vanuit de baai werden vracht en troepenschepen naar hun bestemming gedirigeerd. Ook de oorlog met Irak in verband met de bezetting van Koeweit door hetzelfde Irak werd mede vanuit o.a Gibraltar uitgevoerd. Goed, wij dus op weg en ik had gelezen en gehoord dat er een landingsbaan dwars door Gibraltar zou lopen ondertussen een autoweg kruisend, die bij een vertrekkend of landend vliegtuig gewoon even wordt afgesloten. Wij komen daar aanrijden en wat denken jullie ?, jawel dus, recht voor onze neus. Filmpje natuurlijk. Daarna verder de stad ingereden en geparkeerd bij de kabelbaan die ons naar boven heeft gebracht waar een echt prachtig uitzicht viel te noteren en vast te leggen. Daarna main street in waar zoals eerder gezegd al die Engelsen aan de vis, bier en chips zitten en drank en sigaretten aan het verzamelen zijn. De straat was overigens veel langer dan we gedacht hadden en het leuke is dat je ook de mix ziet tussen het nog steeds lekker traditionele Engeland en het doe maar rustig aan Spaanse gedoe.

Het was dus leuker dan gedacht en duurde daarom ook veel langer, dus zo tegen een uur of 2 in de middag gingen we pas richting Jerez, dat ging overigens prima, de weg was natuurlijk met steun van de EU prima aangelegd en dwars door het natuurgebied waar je overigens niet in kon, geen wegen te bekennen behoudens de oorspronkelijke provinciale weg die parralel aan “onze” weg liep. De temperatuur veranderde mee met het landschap, op Gibraltar hadden we met de harde wind en een temperatuur van 20 graden onze vestjes even nodig. In Jerez aangekomen was het inmiddels 33 graden geworden, prima hotel met dito zwembad, zitten we 3 nachten, morgen op de fiets Jerez verkennen en overmorgen naar Cadiz, dat is het plan. Dadelijk douchen en dan een restaurantje opzoeken, het koken van Kees is ff voorbij.... nu even genieten van de Spaanse keuken ( is overigens ook geen straf)

Ik ga de foto’s en een filmpje er nog even opzetten,

1. Bep:
    31 mei 2019
    Prachtig prachtig en wat is de geschiedenis van Gibraltar en Jerez weer uitgebreid omschreven Kees. Geniet ze verder hoor en geniet vooral van de Spaanse keuken .
  2. Jeroen:
    31 mei 2019
    😋😋😋 iberico ham.... mm mm.....
  3. Marion:
    31 mei 2019
    Leuk Kees dat je je eerst verdiept in de geschiedenis en die dan ook weer voor ons lezers op papier zet.
    Ook wij zijn in Gibraltar geweest en ikzelf heb er toen echt van genoten.
    De apen, de rots en de weg/landingsbaan geven het toch een speciaal tintje. Bedankt voor je verhaal. Liefs 👍😘
  4. Gerrit Tini.:
    1 juni 2019
    Wij hebben weer van je verhaal en mooie foto's kunnen genieten.
  5. Jules&Claudia:
    1 juni 2019
    Zo weer een stukje geschiedenis rijker..