Cordoba

4 juni 2019 - Córdoba, Spanje

Gisterenavond hebben we nog een stukje Cordoba ingelopen en op een pleintje wat gegeten, het was echter zo heet dat het niet leuk was om buiten te zitten. Kan wat te maken hebben gehad met ons of het is gewoon echt bloedheet geweest. Dus we hebben  wat gegeten en daarna lekker terug naar de AC gekoelde kamer, filmpje en slapen. Vannacht te koud geweest !!, beetje last van vandaag. We worden oud !

Na een prima ontbijt vanochtend op tijd Cordoba in, loopafstand naar de bezienswaardigheden zouden niet noemenswaardig zijn en dat bleek ook helemaal te kloppen. Rond deze tijd is het gewoon lekker vertoeven in de stad. Wat een mooie dingen hebben wij gezien vandaag . Cordoba is een echte leuke stad en mag gerust in het rijtje staan van Spaanse steden om een weekendje door te brengen. Als je van kerken houdt een hele week, want daarvan hebben ze er hier meer dan voldoende van.

Als eerste kwamen we vanmorgen bij de Mesquita-kathedraal, we waren er rond een uur of half 10, ging open om 10.00, in de rij gestaan voor een ticket, had niet gehoeven als we wat later waren geweest maar ja, wij zijn nou eenmaal vroege vogels. Enfin terug naar deze unieke en bloedmooie plek die overigens ook op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. De bouw van dit prachtige gebouw is ooit begonnen in het midden van de 6e eeuw. In die tijd een Christelijke plek, een kathedraal dus. Rond het jaar 700 arriveren de moslims en vanaf het jaar 750 tot en met het midden van de 12e eeuw is het gebouw dus een Moskee. Daarna gaat het gebouw weer over in Christelijke handen en krijgt het weer een Kathedraal bestemming dat het tot op de dag van vandaag nog steeds heeft. Een prachtige mengeling van Arabische en Europesche invloeden samengevat door de eeuwen heen in verschillende bouwstijlen van de betreffende tijden. De toren bijvoorbeeld is een mix van de oude Abd Al-Rahman minaret waaraan de klokkentoren later is toegevoegd. meer dan 1300 jaar geschiedenis is niet niks, De plaatjes vertellen voor zo ver als mogelijk is het verhaal. Echt prachtig om te zien.

Vanuit de kathedraal zijn we naar de machtige rivier de Gualdalquivir gelopen op weg naar de Puente Romano. Een prachtige Romijnse brug die al in de eerste eeuw is gebouwd. De brug telt maar liefst 16 bogen. Aan het begin van de brug de Puerta del Puente en de Arabische vesting Torre del Calahorra.

Daarna naar Alcazar de los Reyes Christianes, Dit is een voormalig paleislijk onderkomen, gebouwd in de 14e eeuw en heeft de tand des tijds redelijk goed doorstaan. Het paleis is niet indrukwekkend groot al zouden de tuinen je anders doen vermoeden. Deze zijn werkelijk prachtig en groots opgezet. Rondom het landgoed zijn 4 torens gebouwd met prachtige uitzichten ( foto’s) Ook dit paleis was een plaatje om te zien.

Het was overigens druk in Cordoba, veel toeristen en veel schoolreisjes, het barste van de jeugd hier vandaag, ook veel Nederlanders die aan het rondtoeren zijn door Andalusia.

Daarna zijn we door de joodse wijk en winkelstraten gaan dwalen, werd weer warmer, gelukkig niet zo warm als gisteren. Tegen een uur of 2 in de middag zijn we bij Starbucks aan de Frappucino gegaan..... Daarna weer terug naar ons hotel, lekker bij het zwembad in de schaduw waar ik mijn verhaal nu weer aan het uitwerken ben. Heerlijk hier nu, beetje wind, lekker hoor niets mis mee.

Cordoba was echt de moeite waard, wat een prachtige en gezellige stad, morgen naar Ubeda in de bergen, staat ook op werelderfgoed lijst.

1. Marion:
    4 juni 2019
    Als je het verhaal leest en de foto's ziet, kan ik me voorstellen dat het inderdaad een stad is waar je een goed weekend/lang weekend kunt vertoeven.
    prachtige gebouwen zijn het.
  2. Bep:
    4 juni 2019
    Zo echt de moeite waard en dan ook met reis gids Kees 👍👍