Cartagena (Colombia)

21 januari 2023 - Cartagena, Colombia

Het is nu een uurtje of half 5 hier in Cartagena en het is bloedje heet. Jacqueline is even een kop thee met honing aan het scoren voor haar keel want natuurlijk zoals altijd het geval is hebben ze haar te pakken en is ze grieperig, benauwd en heeft ze het in haar kee’l. De Aircp die onvermijdelijks is helpt daar natuurlijk niet echt bij. Ze is vandaag gewoon mee op excursie gegaan en dat was op zichzelf al heel wat.

Voordat ik echter de dag van vandaag even ga neertikken gaan we nog even vertellen dat die gasten van MSC geen enkel benul van communicatie hebben hier, gisteren bij terugkomst vonden we een briefje in de hut of ik mij even wilde melden bij de receptie inzake ESTA. Nou was ik daar vorige week al even over geconsulteerd en was alles OK bevonden. Enigszins aangebrand ging ik dus weer naar de receptie, was gelukkig meteen aan de beurt en kreeg een of andere gastheer te spreken die ging over visa. Hij vroeg mij of ik de visa allemaal had en ik vertelde hem dat ik dit vorige week al had laten zien en dat zijn collega aantekening had gemaakt. Niet dus ! Ik moet ene kopie van alle visa hebben zei hij, ik zeg tegen hem die kun je nu krijgen als je je e-mail adres heeft want dan mail ik ze staande de vergadering door. Dat kan niet zei hij want dat mogen we niet, da’s dan jammer, dan ga ik maar weer…. haalde dus bakzeil en typte zijn email adres in en stuurde de eerste ESTA over, kunt u geen mapje maken en dan alles over sturen ? Ikben je secretaresse niet zei tegen hem, je krijgt nu 6 mailtjes op een rij van mij en dan is het klaar. Zegt ie tegen mij, duurt wel lang eer ze binnen zijn ( ik had de CC’s al binnen op mijn Ipad) Ik zeg tegen hem, het is jullie systeem dat zo langzaam is, weet je wel dat systeem waar we zo vet voor betalen. Heeft u nog vragen, nou die had ie niet meer en hij zei tegen mij dat hij alles uit zou printen en mij een kopie bezorgen. Aardig van hem.

Ik dus naar het restaurant waar Jacqueline, Kirsten en Tim zaten te wachten op mij. Die verlegen smurf( zoals Tim haar noemt) was gewoon naar de hotel manager gegaan en had gevraagd of we niet een keer een lekker curry zouden kunnen krijgen en hij had ja gezegd. vanavond was de avond dat dit geserveerd zou gaan worden. Nou barst het hier aan boord van de Indiërs en Pakistani dus er wordt elke dag wel een currietje gefabriekt. Nou, het was geweldig, zag er prima uit en smaakte geweldig. We hebben er nu voor de rest van cruise maar de vrijdag curry avond van gemaakt, dankzij dat verlegen bescheiden meisje dat bij ons aan tafel zit.

Daarna zijn we nog even bij de show geweest in het theater,Jacqueline hield het niet langer vol en we zijn dus naar de hut gegaan, van alles erin nog een stukje film eraan geplakt en ze heeft een onrustige nacht gehad, ik ben er uiteindelijk om half zes uit gegaan en heb op het  dek met een kop thee erbij mijn zaterdag krantje zitten lezen terwijl we de haven van Cartagena binnen liepen, voordat we naar bed gingen gisterenavond en we in de hut kwamen lag daar weer een briefje, of ik me even wilde melden bij de receptie over VISA, ik dacht dat het ging om mijn credit card ( VISA) maar het ging weer over VISA - ESTA , de heren hadden elkaar blijkbaar niet gesproken. Ik dus helemaal pissed en heb daar het mijne van gezegd natuurlijk. Terug naar de ochtend van vandaag daar lag in de haven reeds  de Ocean Princess een cruiser waarmee wij destijds een keer op cruise zijn geweest. Later kwam er nog een wat kleinere bij liggen en dat betekende vandaag dus 3 cruise schepen hier in Cartagena en dus druk.  Rond een uur 0f 7 heb ik haar een kop thee met honing gebracht en hebben we nog even het journaal gekeken. Vervolgens ontbijtje gehaald even op het dek gekeken en onze cappuccino gehaald en vervolgens om 10.00 uur naar het zebradek voor bus 52 die ons vandaag via wat omwegen naar de mangroves zou brengen voor een boottocht in een kano door de mangroves .

Het was natuurlijk poepie druk hier op de terminal en ook in de straten van Cartagena was het weer chaos alom. 1 miljoen inwoners hier die er allemaal een zootje van maken. Na ons door het verkeer te hebben geworsteld even gestopt bij het beroemde fort van Cartagena en haar al even beroemde muur die 11 km lang is ( was ooit 13 km) en dus de 2e langste muur is op aarde na uiteraard de Chinese muur die ruim 100 km lang is. Wij hebben wel wat plaatjes van het fort maar vandaag geen tijd gehad om naar en in het fort te gaan of over de muur te gaan lopen. Jammer maar je kunt niet alles.

Wij dus verder naar de mangrove waar we werden onthaald door danseressen en muziekanten en vervolgens allemaal met 4 personen in een soort van middeleeuwse kano werden gezet die aardig instabiel was ook al omdat je dit niet gewent bent en niet om wil kiepen in dat brakke water van de mangroves. Jacqueline wilde eigenlijk niet voor in de boot maar vanwege het gewicht moest ze daar plaats nemen en daar gingen we dus met een gondelier achterop de kano die ons vooruit duwde met een lange stok. Uiteindelijke het hele spul er in en naar een punt gevaren midden op de plas in de bloed hete zon waar de gids  zijn onverstaanbare verhaal vertelde……. Gelukkig konden we uiteindelijk door en gingen we langzaam de mangroves in die toch wel weer wat mooie plaatjes hebben opgeleverd. Jacqueline die van zichzelf altijd vind dat ze dingen niet goed of onvoldoende kan heeft een paar schitterende plaatjes gescoord die we natuurijk erop hebben gezet. Na dit avontuurlijk tochtje weer verzamelen rond een visser op de plas die zijn ambacht ten toon spreidde en ook hier heeft ze weer prachtige actie plaatjes gescoord. Weet niet of die via de blog overkomen maar via een Iphone of Ipad zijn ze “life” genomen wat een prachtig effect gaf.

Daarna weer terug naar het  schip, gelukkig was het niet meer zo druk en werden we afgezet bij de terminal die we die ochtend nog niet hadden gezien. Die terminal bleek geheel Colombiaans te zijn ingericht met Miereneters, papegaaien, pauwen en nog wat  exotisch spul en gingen we vervolgens de shops even in waar het met 3 schepen lekker druk was en er goede zaken werden gedaan, we hebben onze 3e kerst trofee binnen gehaald en voor Jacqueline een soort van Colombiaanse anti griep tabletten. Kijken of die wat sterker zijn dan bij ons.

Ze ligt nu te lezen op een bedje op het dek strakjes weer dineren en een rustige avond denk ik, morgen een zeedag op weg naar Colon (Panama)  dus maandag ( voor jullie dinsdag) zijn we er weer

1. Golande:
    21 januari 2023
    Djezus wat een gedoe met die visa!! En altijd een griepje op vakantie!! ( wij ook) niet leuk! Maar wel
    Prachtige foto’s zeg!! Die met de visser en het net zijn geweldig!!! Doei!!
  2. Bep:
    21 januari 2023
    Ik kan mij er iets bij voorstellen hoe jou ergernis was Kees , wat een gedoe zeg. Hé top fotograaf hopelijk gaan die pillen je helpen en gaat je griep snel over.
  3. Marion:
    22 januari 2023
    Kees, ik zie je zo voor mij. Snap helemaal dat je echt over de pis was en ik hoop dat je je frustratie even hebt kunnen laten gaan.
    Jacquelientje, airco's tja niets voor jou maar nu onontbeerlijk denk ik. Hopen dat de Colombiaanse tabletten goed helpen en anders even naar de arts misschien?
    Wat een prachtige foto's, als ik de foto's van het net uitwerpen zie weet je precies hoe het gegaan is. Echt mooie actiefoto's. Chapeau!
    op naar de volgende bestemming in de hoop dat alles geregeld is en nog meer dat je snel opknapt lieverd. Tot horens Marion xx
  4. Ria Blaakenburg:
    22 januari 2023
    Inderdaad wat een gedoe pfffff maar gelukkig weten jullie van wanten 🍀 mooi foto’s weer en Jacqueline snel weer op hé 😘
  5. Marianne:
    22 januari 2023
    wel weer heel veel natuurschoon ,jammer Jacqueline dat je niet zo lekker voelt maar geniet ervan liefs
  6. Maria v Doormaal:
    22 januari 2023
    Wat een mooie natuur mooie kleurrijke foto's.Beterschap Jacqueline.groetjes
  7. Thea:
    22 januari 2023
    Ze hebben daar de administratie goed op orde. Net wat Marion zei ik zie het zo voor me hoe jij daar stond. Ik zou hetzelfde gedaan hebben al weet ik niet of ik me zo goed in het Engels neem ik aan had kunnen uiten. Jammer dat Jacqueline weer ziek is op vakantie. Gauw opknappen en genieten. 🙋‍♀️🙋‍♀️
  8. Gerrit Tini.:
    22 januari 2023
    Kees ik heb dat a l eens eerder geschreven maar elke keer weer dat
    gezeik met die visa Brrrrrrr. Jacqueline beterschap.
  9. Mieke:
    Wat een verhaal weer!!!
    Echt een gedoe met die visa!
    Wel mooie foto's.
    Knap gedaan Jaqueline!!
    En te hopendat je snel weer op knapt. Ze moeten je wel iedere keer hebben!!
    Heel veel beterschap!!
    Liefs🥰