Brisbane 1 maart 2023

2 maart 2023 - Brisbane, Australië

Nadat we afscheid hadden genomen  van Sydney  zijn we op weg gegaan naar Brisbane  , er zat een zeedag reizen tussen maar dat vonden we niet erg, even lekker bijkomen was geen overbodige luxe. Op het entertainment programma ook nog de lekkere groep zangers die we tussen Sydney en Auckland ook al aan boord hadden. Lekker songs van Motown uit de good old day’s. Brisbane staat op het programma voor 7 hele uurtjes verblijf je kunt dus niet veel in die periode. We gaan aanleggen bij de nieuwe cruiseterminal vlak bij het vliegveld. Maar dan is het met de bus altijd nog ruim een half uurtje naar de city. Er werd een shuttle bus verbinding ingezet en rond half 7 in de ochtend kon je kaartjes gaan halen voor deze bus. Nou is er aan boord nog een Nederlander die elke ochtend om5 uur opstaat omdat hij toch niet slaapt en dan met het personeel gaat kletsen. Deze Hans want dat is zijn naam, zit aan tafel bij Jan en die heeft hem schalks en doortrapt in ruil voor een biertje en een wijntje gevraagd om onze kaartjes ( want we gaan weer met zijn 4tjes) te gaan halen, kunnen wij wat langer pitten. Zo gezegd zo gedaan en zo zaten wij al om half 8 in de bus op weg naar Brisbane. De rit duurde vanwege de spits bijna een uur dus stonden wij om half negen in het centrum van Brisbane recht tegenover het centraal station daar. Dat werd ook de plek vanwaar we retour naar het schip zouden gaan en de laatste opstap tijd zou zijn kwart voor een. Wij dus op pad, was lekker koel in de ochtend en als eerste kwamen we in een parkje waar het barste van de monumenten die de vele gesneuvelden en andere slachtoffers van de even zovele oorlogen herdachten. Ik heb geloof ik al eens gezegd dat Australië een heel jong land is , het is tenslotte nog niet zo heel lang geleden ( als je kijkt naar de wereld geschiedenis) dat Engeland een paar schepen daar naar toe stuurde met pakweg 1500 mensen om te werken, te ontwikkelen en besturen en zo rond de 800 gevangenen want in den beginne was Australië niets meer dan een gevangenis van het Engelse Koninkrijk. Kijk wat er van is geworden, de prachtige architectuur, de meltingpot van honderden nationaliteiten en rassen geven het land een ongekende dynamiek. Dat zie en ervaar je ook weer in Brisbane, het is geen stad zoals Sydney en Melbourne maar het heeft wel dat mondaine relaxte wat de andere steden ook hebben met daarin opgesloten de specifieke eigen indentiteit. Wij dus verder op pad en we kwamen in een soort koopgoot uit ( Queensstreet) die zo aangelegd is dat je altijd in de schaduw loopt en dat is echt wel nodig want het was weer blauw en bloedheet. We hebben die koopgoot op en neer gelopen zijn de brug over gegaan om uitzicht te krijgen op de skyline en daar kwamen we een paar Hollandse meiden tegen die in week 4 van hun 6 weekse reis door Australië zaten, even gekletst met die meiden en vervolgens weer terug waarbij we rond een uur of half twaalf besloten terug te gaan, ons de puinhopen herinnerend met de tenders. Gelukkig was dat niet het geval en verliep alles gladjes en konden we aanschuiven voor de lunch die inmiddels voor Jan en mij bestaat uit een dubbele burger met mayo, uitjes, ketchup en frietjes met een lekker koude pint bier, tenminste als we op pad zijn geweest. Niet goed maar wel heeeel lekker. S’avond zagen we Kirsten en Tim, die op pad waren geweest naar een opvanghuis voor Koala’s en waar je dan een foto kon laten maken met een Koala op je borst, helemaal gelukkig want het was een van haar grootste wensen om dit te kunnen en mogen doen. Wat andere mensen hadden wel wat problemen gehad met de bussen maar dat was en is aan ons voorbij gegaan al met al een prima dag dus. 7 uurtjes in Brisbane is niet veel maar wel ten volle benut en kan van het lijstje, nu weer een hete zeedag en op weg naar Cairns waar we 3 maart aan zullen gaan komen. Vanmiddag moet ik aan de bak om een document in te gaan vullen voor de Japanse autoriteiten in verband met Covid en andere onnozele vragen zoals , bent u van plan iemand te gaan vermoorden, of te gaan stelen ? Want dan hebben we liever dat u thuis blijft…….

1. Hans en Marian Tuerlings:
    2 maart 2023
    Toch geen dubbelganger hé Kees. Maar zo zie je maar dat ik niet de enigste Hans ben die elke dag vroeg is . Maar weer een mooie dag gehad al was hij maar kort .Geniet er samen van en weer op weg naar het volgende avontuur
  2. Marion:
    2 maart 2023
    Je kunt zien dat het een moderne grote stad is met ook oudere gebouwen. Ik vond de oorlogsmonumenten heel mooi om te zien, spreken voor zich toch.
    Ik denk dat de hele wereld een grote “meltpot van rassen en kleuren” wordt. Hard op weg in ieder geval.
    Geniet van de rust met je zeedag en tot horens. Liefs.
  3. Golande:
    2 maart 2023
    Ongelooflijk dat wij hier 3 maanden geleden ook door die koopgoot liepen en nu jullie in onze voetsporen voor de letters van Brisbane staan! Mooi uitzicht daar over de stad en rivier als je op de brug bent! Jammer dat het zo kort was, want er is nog zoveel meer moois te zien in brisbane! Maar jullie hebben het leuk met Jan en Loes zo te zien! Geeft ook extra dimensie aan de reis!
  4. Bep:
    2 maart 2023
    Wat een mooie verhaal en ook een mooie stad met zijn mooie kunstwerken. Korte dag waarin jullie enorm veel gezien hebben. Nu lekker even bij tanken weer.
  5. Daniëlle:
    2 maart 2023
    T blijft leuk om jullie reisverhalen te lezen en foto's te zien 😀👍
    Groetjes vanuit het zonnige Tilburg!