Athene !

23 september 2021 - Piraeus, Griekenland

Gisterenochtend toe wij op het achterdek in  het zonnetje lagen te lezen, muziek te luisteren of gewoonweg wat te dromen uitkijkend over de machtige zee, hadden wij het er over dat het geen pretje zou zijn om bij dit soort temperaturen Athene te gaan ontdekken. Wij dus in een gezamenlijk kringgesprek waarbij alle geloven betrokken waren van katholiek, protestant, Anglicaans, joods tot en met de Islamieten hebben alles in het werk gesteld om de Griekse goden aan te roepen en te vragen om een milde dag in Athene. Groot was onze verbazing dan ook niet toen de kapitein rond een uur of vier in de middag bekend maakte dat wij niet morgen ( dus vandaag) om 07.00 in Athene zouden zijn maar dat dit al om 23.30 vandaag ( dus gisteren) zou zijn. Hij verwachte namelijk slechter weer en wou dat een beetje voorblijven. En inderdaad, rond een uur of 6 in de middag werd het bewolkt en gisterenavond toen we met Albert en Hanna nog een slaapmutsje aan het nuttigen waren, meerden we aan In Athene. Volgens Albert op een goeie plek en zouden we morgen ( dus vandaag) zo naar de Hop On bus kunnen lopen.

Wij dus naar bed en vanochtend stonden we op en onze gebeden waren verhoord, het was zowaar fris zo niet gewoon koud buiten ( tenminste voor ons gevoel dan) wij dus ontbijtje naar binnen gewerkt, voor de eerste keer deze cruise dus binnen in plaats van buiten in het zonnetje. Daarna direct naar buiten, toch wel een kwartiertje lopen naar de plek waar de bus zou komen. Wel een vestje aangedaan en windjasje want het is fris ( dank zij de goden) Goed de bus kwam eraan en nadat we een tijdje op nieuwe passagiers hadden gewacht vertrokken we van Piraeus ( de haven van Athene ) naar het centrum en uiteindelijke de Akropolis want dat is waar het allemaal om gaat vandaag.

Goed daaraan gekomen werden we al compleet overmeesterd door de schoonheid en het bijzondere aan deze plek bij het aanschouwen van dit stuk historie. Bedenk wel ff  dat we hier staan op de plek waar de democratie is uitgevonden en waar de Olympische Spelen zijn ontstaan.

Kortom in principe is Griekenland de bakermat van onze huidige westerse welvaart al zou je dat niet altijd zo zeggen.

Goed, wij dus richting de Akropolis gewandeld en in de rij gaan staan voor een kaartje, aan de beurt gekomen vroeg de juffrouw achter het glas om onze paspoorten en zei vervolgens : dat dacht ik al, jullie komen in aanmerking voor korting en dank zijn onze 65 plus leeftijd scheelde dat toch mooi €10,- pp , met dank aan de juffrouw. Vervolgens kaartje gescand en naar binnen en op pad. De plaatjes gaan voor zich zelf spreken en we hebben geprobeerd alles een beetje vast te leggen wat we gezien hebben. Nadat we dit stuk historie hadden geconsumeerd zijn we terug gegaan naar de bus waar we weer in konden hoppen en verder gaan met Athene ontdekken. Meer om te bekijken wat we vandaag nog konden doen en wat eventueel morgen want dan hebben we ook nog een dikke halve dag hier.

Onderweg passeren we het oorspronkelijke Olympische Stadion dat weer is nagebouwd op dezelfde plek waar het oorspronkelijke stadion voor de eerste spelen heeft gestaan. Die spelen waren georganiseerd door de Grieken op het moment dat ze de Perzen weer eens een pak slaag hadden gegeven tijdens een of andere veldslag en dat moest gevierd worden. Dat was zo’n succes dat de heersers destijds hun buren benaderd hebben om daar een terugkerend evenement van te gaan maken, en zo is het gekomen. Nog een mooi verhaal is het ontstaan van de marathon als onderdeel van de spelen, Destijds was er in de buurt van Marothones een veldslag gaande tussen de Grieken en ja alweer die Perzen. Deze werd gewonnen door de Grieken en een van de soldaten is toen vanuit Marathones naar Athene gelopen (hard lopend wel te verstaan ) om de grote baas te melden dat ze gewonnen hadden. Vervolgens is die man dus nadat hij de boodschap had overgebracht van uitputting dood neergevallen. Om hem te eren werd er dus tijdens de spelen een hardloopwedstrijd georganiseerd over 38km en nog wat meters…. Hoe kan dat zul je zeggen ?, het is toch 42km en 195 mtr ?, dat klopt helemaal , en dat is ontstaan als volgt. Toen de Olympische spelen in 1904 in Engeland werden gehouden heeft de Royal Family ( die weer) destijds gevraagd of ze die marathon niet konden starten vanuit Windsor Castle en laten eindigen in het Olympisch stadion voor de Koninklijke loge. Alleen…., dat was dus 42km en 195 mtr. Aldus geschiede en vanaf dat moment heeft men het zo gelaten en is de afstand altijd hetzelfde gebleven.

Wij zijn dus verder met die bus gegaan, even uitgestapt wat rond gesnuffeld en ergens in een cafe een drankje en een hapje genuttigd en warempel omdat we binnen wilden zitten, vroeg men om onze jawel, vaccinatie bewijzen !! , prima geen probleem was zo geregeld dus.

Daarna terug naar de bus gegaan en weer richting de Akropolis waar we over moesten stappen op de bus richting de cruise terminal. Dat zou nog een dik half uur duren. De Chauffeur van de bus adviseerde ons nog een keer naar boven te klimmen naar phillopapau hill, daar staan de overblijfselen van een tempel gewijd aan een of andere weldoener van Athene maar vanaf deze plek heb je dus een prachtig uitzicht op de Akropolis en Athene. Geen spijt van dus…

Daarna door het drukke verkeer want dat is het, erg erg  drukke verkeer van Athene weer naar de terminal en een mooie dag in Athene gehad. Morgen nog een paar uurtjes en dan zijn we ook hier weer weg.

1. Marion:
    23 september 2021
    Indrukwekkende foto’s van nog indrukwekkender ruïnes.
    Mooie stad Athene
  2. Golande:
    Wow! Wow wow!!!
  3. Bep:
    23 september 2021
    Adembenemend zo mooi is Athene ! En dat eten daar ga je van water tanden .
  4. Inge:
    Prachtig!
  5. Jules&Claudia:
    24 september 2021
    Zo.. zijn we weer bijgepraat over een stukje geschiedenis..
    Eten ziet er ook goed uit..
  6. Kees Verhagen:
    25 september 2021