Van Bryce naar Page, Lake Powell en Glen Canyon

12 juni 2018 - Page, Verenigde Staten

We zitten hier aan het zwembad bij ons leuke hotel in Page, Arizona. Dat is net over de grens met Utah, maar betekent wel dat we weer een uur achteruit in tijd zijn gegaan en dat het tijdverschil weer 9 uurtjes is geworden. Gisteravond hebben we het simpel gehouden, filmpje opgezet en op tijd naar bed. Vanochtend was het heerlijk, slechts 12graden, we zaten dan ook op zo’n 1500mtr hoogte. Wij dus lekker op tijd weer rijden richting Page, dat zou zo’n 3 uurtjes kosten maar omdat we de tijd mee hebben is het op de klok maar 2uurtjes rijden. We rijden nog steeds door prachtige landschappen, het barst hier van de Canyons. Onderweg slaan we in een klein plaatsje wat boodschappen in en drinken een kop kofiie bij de Mac. Daarna gaat het weer verder richting Lake Powell, wat een heel groot stuwmeer is veroorzaakt door de Glen Canyon Dam. Deze is natuurlijk gekoppeld aan een stroomcentrale en via 8 turbines en 8 generatoren een power genereren van 1320MW. De voeding is het Lake Powell meer met daarnaast de Colorado rivier als belangrijkste uitloper. Het meer is ruim 300 km lang en een maximale breedte van 40 km en diepte van 170 mtr en 40 mtr gemiddeld. Gebouwd in 1956/ 1966.Bij deze dam licht ook een boogbrug: De Glencanyondamburg. Deze brug leidt route 89 over de Canyon en het doel van de brug was de bouw van de dam te vergemakkelijken. De brug behoort tot de hoogste bruggen in de USA, de hoogte vanaf het water is 200 mtr en de spanwijdte is ruim 300 mtr. Wij hebben deze indrukwekkende bouwwerken bekeken en hebben onder een boom in de schaduw ons broodje genuttigd in de zon is het niet te harden. Voordat we bij de dam kwamen hadden we al een boel van het Glen Canyon Park gezien doordat we eraf waren gegaan bij de marina ( haven) en wahweap strand ( de boel werd hier vroeger geregeld door de Navaro Indianen ) komt dus voort uit hun taal. Vervolgens gauw ingechecked bij ons hotel en weer op pad, ditmaal naar Horsehoe Bend , het woord zegt het al, een punt waar de Colorado Rivier een bocht maakt in de vorm van een hoefijzer en dit punt is wereldberoemd om haar schoonheid. Er wordt gewerkt aan uitzichtpunten en afzettingen. Dat is nu nog niet het geval en dus levensgevaarlijk. De weg er naar toe en weer terug was met deze temperaturen ook geen pretje en werd door iedereen aardig onderschat. Maar...... het was de moeite waard, mooie plaatjes weer. Op de terugweg even de Walmart ingedoken al was het alleen maar voor de airco... nu onder de parasol dus, morgen mooie tocht voor de boeg, we zitten 2 nachten hier en het wordt nog warmer....

1. Bep:
    13 juni 2018
    In een woord schitterend ! Wat een natuur schoon. Blijft je mond van open staan 🤣
  2. Gerrit:
    Erg mooi. Pracht reis. Mooie foto’s
  3. Marianne:
    13 juni 2018
    mooi,mooi en nog eens mooi
  4. Thea:
    13 juni 2018
    Geweldig wat een mooi uitzicht welke foto je ook ziet prachtig. Genieten voor jullie en nog eens genieten. 🙋‍♀️🙋‍♀️
  5. Jose:
    13 juni 2018
    Vandaag even gekeken gelezen naar reisverslag geweldig sorry van de weinige reactie van ons kon er geen tijd voor vinden nu is het rustig en kan de draad weer oppakken veel plezier en geniet er samen van groetjes je zus jose
  6. Marion:
    13 juni 2018
    weer prachtige foto's van een onvoorstelbare mooie natuur.
    wat zullen jullie veel moeten verwerken van alle indrukken die je opdoet!
    voor nu geniet, geniet, geniet. liefs Marion xxx