Storm bij Grundarfjordur en dus naar huis

8 september 2023 - Grundarfjörður, IJsland

En weer spelen de weergoden ons parten en is het mooie weer dat we het eerste gedeelte van onze reis hebben gehad, meer dan gecompenseerd door zulk slecht weer dat de aanleghaven moest worden gecanceld. Vanochtend zag ik en hoorde ik het al, bij het ophalen van onze tender tickets, ik waaide zowat van het dek af en de tender bootjes die al in het water lagen hadden moeite met de wind. Terwijl we aan ons ontbijt zaten kwam de kapitein met de mededeling dat die wind alleen nog maar sterker ging worden in de loop van de dag en dus was genoodzaakt om uit veiligheidsoverwegingen de haven van vandaag te cancelen. Gisteren vonden wij ook al niet zo’n lekkere dag omdat er behalve een excursie pakken naar een grote waterval a raison van 100 USD pp, er niets maar dan ook niets te doen was. We hebben dus een wandeling gemaakt door Isafjordur samen met vele anderen. In het stadje kwamen we een Nederlands stel tegen die met een camper IJsland aan het verkennen waren. Dat deden ze met nog 19 andere campers op een zogenaamde camperreis onder begeleiding. Net zoals het bekende TV programma met de campers en Caravans “ We zijn er bijna “ . Was een heel leuk stel waar we een tijdje mee hebben staan kletsen en zodoende hebben we met wandelen en kletsen toch de ochtend kunnen “killen” . Terug naar  Grundarfjordur, waar we vandaag zijn ( waren ) en waar we een wandeling hadden gepland naar een van de mooiste “bergen”  de Kirkjufell van IJsland en de daaraan gekoppelde watervallen, de Kirkjufellsfoos die op loopafstand van het schip zouden liggen kilometer of4-5 enkele reis, dus prima te doen normaal gesproken. Dat gaat dus helaas niet door en dus moeten we onze laatste dag aan boord zien door te brengen. We gaan nu richting IJsland waar we dan ook ruim op tijd aan zullen gaan komen.  Morgenvroeg om 7:30 hebben we de taxi geboekt naar het vliegveld in Reijkjavik waar we om 09:55 richting Kopenhagen zullen gaan en daar na een wachttijd van een anderhalf uurtje verder zullen gaan vliegen richting Amsterdam waar we zo tegen de klok van 18:00 uur zullen zijn. Jules zal er weer zijn om ons op te halen en Claudia heeft ons alleraardigst uitgenodigd voor een hapje als we weer thuis zijn. Nog even een soort van cruisen dus maar dan wacht weer de werkelijkheid en terug naar de orde van de dag.

Het zit er weer op, de onverwachte cruise die we nog eens hebben gemaakt dit jaar ( we hadden er tenslotte al een kleintje op zitten nietwaar ? ) Is voorbij en bracht ons naar prachtige voor ons nog onbekende plaatsen in Noorwegen en liet ons aanmeren en rondlopen op de Shetland Eilanden en de Faeröer eilanden, eilanden waar je ook niet elke dag komt en liet ons weer eens genieten van Schotland. IJsland wat wel op ons lijstje stond nog was en is een ander verhaal. Vulkanisch en geothermisch en natuurlijk gezien met haar 10.000 watervallen en vele gletsjers een prachtige bestemming maar zoals we gemerkt hebben erg weer afhankelijk. Het rondrijden hier wat we ook gedaan hebben was redelijk saai te noemen en we zouden hier zeker geen 2 weken rond willen rijden laat staan 3 weken zoals de mensen van campergroep die we ontmoet hebben aan het doen zijn. Maar 14 dagen lekker worden verwend is ook een aardige bezigheid of zoals de cruise director gisteren avond vertelde, zondag stapje in de douche  thuis, je laat je handdoek vallen, denk dan ik heb wel zin in een wijntje en een hapje en dan kom je erachter dat er niemand meer is die je iets komt brengen, vraagt hoe je dag was en je vervolgens erachter komt dat die handdoek gewoon is blijven liggen !! Terug naar af, gelukkig maar, want anders zou het niets bijzonders meer zijn.

Mijn verhalen deze reis waren niet zo lang en uitgebreid simpelweg omdat we niet zo veel meemaakten. Behalve dan mooie plekken zien op een leuk schip, met aardige mensen en elke avond genieten van prachtige muzikale optredens van met name een geweldige band die ons bij zal blijven en vanavond nog een farewell show gaat geven in het theater…….

dank weer voor jullie meereizen, jullie opmerkingen , morgen zijn we weer gewoon thuis

volgende stop : 17 januari 2024 , Thailand

1. Jules&Claudia:
    8 september 2023
    Tis toch niet te geloven al die weersomstandigheden overal in de wereld.. sonde sonde
    Tot morgu
  2. Inge:
    8 september 2023
    Ah wat jammer! Welkom terug morgen. Lekker warm en zonder storm😂
  3. Mieke:
    8 september 2023
    Écht jammer van het slechte weer!!
    Wordt morgen een hele omschakeling hier met 30 graden!!🌞
    Maar is voor jullie geen probleem!!
    En toch weer genoten van een bijzondere en mooie reis!
    Wij van de verhalen en prachtige plaatjes!!
    Goede reis terug, en voor morgen wel thuis!!
    Ook leuk dat je bij de buren aan kunt schuiven!! 👍Gezellig!
  4. Jeroen:
    8 september 2023
    das toch erg jammer ja! maar fijn dat jullie al met al toch genoten hebben. Goede reis en tot snel! x
  5. Marion:
    8 september 2023
    Zo zie je, je kunt zoveel voorbereiden als je wilt, het pakt toch vaak anders uit. en de natuur is dan de baas, daar kunnen wij niet tegenop.
    wel jammer dat dan net de laatste dag is he.
    goeie reis, bedankt weer voor foto's en verhalen en tot snel. Marion xx
  6. Bep:
    8 september 2023
    Jeetje de tijd vliegt voor mijn gevoel zijn jullie nog een tijd onderweg. Jammer van het weer, niets is voorspelbaar en waar jullie eerder dachten slecht weer te hebben hadden jullie een heerlijk zonnetje ☀️ Ook nu weer bedankt dat we mee mochten reizen ook nu weer veel mooie dingen gezien en gelezen. Goede reis terug naar ons warme zonnig landje.
  7. Gerrit:
    8 september 2023
    Ondanks alles toch weer een hele belevenis geweest. Wij vonden het leuk om mee te reizen. Wel thuis en tot gauw weer een keer in het Klooster 😉
  8. Thea:
    8 september 2023
    Alles is al gezegd. Bedankt voor de mooie verhalen en foto’s. Goede reis reis terug. 💁‍♀️💁‍♀️
  9. Ria Blaakenburg:
    8 september 2023
    Bedankt voor het mee reizen , zo zie je ook nog eens wat hé 😜 weertje her en der onverspelbaar hé maar toch lekker genoten mooie foto’s zijn het bewijs , wel thuis en weer afstrepen naar jullie volgende reis 🥰🍀🛳
  10. Gerrit Tini.:
    9 september 2023
    Bedankt dat wij mee konden reizen en welkom thuis!!
  11. Hans en Marian Tuerlings:
    9 september 2023
    Welkom thuis in een zonnig Nederland. Bedankt voor de prachtige verhalen en foto's en dat we weer met jullie mochten meereizen. Nu kunnen jullie je weer voorbereiden op de volgende reis. Blijf gezond. Tot ziens. Groetjes van ons.